Gå til innhold

Dårlig kjøp av 6680?

Anbefalte innlegg

I pakke med bærbar pc mm. ble det kjøpt en Nokia 6680.

Denne skulle være uten binding oa. og ble solgt for 2999.- (i butikk)

Så ser jeg på sidene her..."entry", "telenorknapp til høyre", diverse priser mm.

Ja, det er et valg på telefonen som jeg mener heter "entry" og høyre valgknapp "heter Telenor".

Nå ringer vedkommende eier med Telenor pr. i dag, men med tanke på pris oa, har da vedkommende blitt "lurt"?

Har lite greie på dette så er takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har blitt opplyst ved kjøp om at telefonen du kjøpte var låst til telenor og/eller hadde entry, så har din telefon her en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven.

Du kan dermed kreve at butikken betaler for fjerning av entry og/eller operatørlås, eller at de omleverer til en ulåst til samme pris.

Har du derimot blitt opplyst om at telefonen er låst til telenor (altså at det ikke sto på sidene der du bestilte telefonen) - så har du dessverre få rettigheter her.

Lenke til kommentar
Om du ikke har blitt opplyst ved kjøp om at telefonen du kjøpte var låst til telenor og/eller hadde entry, så har din telefon her en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven.

Du kan dermed kreve at butikken betaler for fjerning av entry og/eller operatørlås, eller at de omleverer til en ulåst til samme pris.

Har du derimot blitt opplyst om at telefonen er låst til telenor (altså at det ikke sto på sidene der du bestilte telefonen) - så har du dessverre få rettigheter her.

5736070[/snapback]

Nei, den skulle ikke være låst den. Tvert i mot snakket vi med butikken om at vi ikke kunne binde oss før i august igjen da nåværende binding gikk ut. (og for kr. 3000.- så kan jo ikke en telefon være låst uansett mener nå jeg da)

Så telefonen er kjøpt ulåst den.

Hva er egentlig "entry"?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg har til dags dato ikke hørt om en telefon med entry som samtidig ikke er låst.

Så den er nok låst, og kan kun brukes med telenor-abonnement.

Husk at det er forskjell på operatørlås og bindingstid - og at en telefon godt kan være låst til telenor selv om du ikke har bundet opp abonnementet ditt.

Den billigste ulåste nokia 6680 i prisguiden til amobil koster 3200,-, så jeg tror nok at du har kjøpt en låst telefon ja, da prisen en butikk må betale for denne inn til seg (og dermed prisen kunde kan kjøpe den til) er lavere.

Hvor har du kjøpt telefonen? Og hva er varekoden som står på kvitteringen din?

Og ja - så lenge kunde ikke er blitt OPPLYST om at telefonen man kjøper er låst - så har vedkommende blitt lurt.

Om han har blitt opplyst, men ikke skjønt hva det innebærte, har kunden oppført seg dumt - men butikken kan ikke lastes.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kan det hende at du har sagt at du har Telenor-abonnement og du har sagt at du har binding så du ikke kan binde deg?

Da har de nok mest sannsynlig tenkt at du kan kjøpe en telefon som er subsidiert fra Telenor og litt billigere enn en helt åpen telefon.

Mest sannsynlig misforståelse her og jeg vil tro at du har rettighetene på din side her.

Lenke til kommentar
Jeg har til dags dato ikke hørt om en telefon med entry som samtidig ikke er låst.

Så den er nok låst, og kan kun brukes med telenor-abonnement.

Husk at det er forskjell på operatørlås og bindingstid - og at en telefon godt kan være låst til telenor selv om du ikke har bundet opp abonnementet ditt.

Den billigste ulåste nokia 6680 i prisguiden til amobil koster 3200,-, så jeg tror nok at du har kjøpt en låst telefon ja, da prisen en butikk må betale for denne inn til seg (og dermed prisen kunde kan kjøpe den til) er lavere.

Hvor har du kjøpt telefonen? Og hva er varekoden som står på kvitteringen din?

Og ja - så lenge kunde ikke er blitt OPPLYST om at telefonen man kjøper er låst - så har vedkommende blitt lurt.

Om han har blitt opplyst, men ikke skjønt hva det innebærte, har kunden oppført seg dumt - men butikken kan ikke lastes.

5737712[/snapback]

Når jeg tenker meg om så ble det nok sagt at "telenor har kampanje på denne modellen". Husker ikke om det ble sagt før vi bestemte oss eller etterpå.

Prisene ble satt ned så langt det lot seg gjøre fordi vi samtidig kjøpte bærbar pc, billader til denne, Nokiatelefonen mad blåtann handsfree, billader, veske.

Men når han spurte om vi ville binde oss for å få telefonen billigere så sa vi at det ikke kunne gjøres før i august...burde han ikke da pressisert at telefonen er låst til Telenor? Selv om man ikke bør bruke følgende abb. på en låst telefon så må man jo holde seg til Telenor i dette tilfellet, og det mener jeg er såpass viktig at det bør pressiseres.

Jeg reagerte ikke på prisen og tenkte derfor ikke så langt selv fordi prisene ble presset maks pga alt vihandlet.

Det er nok misforståelser som har skjedd her tenker jeg. Dårlig opplysninger fra selgers side og litt for dårlig sjekk fra min side.

Får snakke med dem på mandag og høre, men det spørs vel om noe kan gjøres.

Telefonen er kjøpt i butikk - Mobildata - og varenummer er 6417182390296

Takk for svar.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Kan det hende at du har sagt at du har Telenor-abonnement og du har sagt at du har binding så du ikke kan binde deg?

Da har de nok mest sannsynlig tenkt at du kan kjøpe en telefon som er subsidiert fra Telenor og litt billigere enn en helt åpen telefon.

Mest sannsynlig misforståelse her og jeg vil tro at du har rettighetene på din side her.

5737730[/snapback]

Er nok dårlig jobb fra både selgers side og min. Men til maks presset pris og alikavel kostende kr 3000.- så tok jeg det som en selvfølge desverre.

Selger spurte om vi ville binde oss til Telenor og vi sa at det ville vi vurdere i august, at vi ikke kunne nå.

Mener å ha hørt ordene "Telenor har kampanje på denne og derfor kan vi presse prisen såpass på denne modellen"...husker bare ikke når det ble sagt, om det var før eller etter at vi bestemte oss.

Uansett så har jeg god nok greie på ting til at jeg skulle reagert og sjekket ut. Dårlig dag I suppose.

Men selger sa ikke ordene rett ut iallefall, det er jeg nå hentende sikker på .

Takk og lov så liker mannen min Telenor...så for ham gjør det inge ting. Mere sur jeg...for jeg hadde ønsket rimeligere abb. for ham fra august av...nå må han jo være hos Telenor et års tid til.

Søren :cry:

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Så lenge selger ikke har opplyst deg som kunde at telefonen er operatørlåst og inneholder entry har du en veldig god sak for å få fjernet alt dette.

Selger har en informasjonsplikt om slike forhold.

Dessuten så lenge du ikke har avtalt Entry og operatørlås så er dette uansett brudd på fkjl. § 15 (1) og har derfor en mangel. Dette fordi vanlige Nokia telefoner har ikke denne menyen som Telenor har innført på "sine" telefoner.

Nei, det er bare å kreve å få fjernet dette. Nekter forretningen så er det bare å klage til Forbrukerrådet. Men dit er jo uansett veien lang.

Anbefaler deg å snakke med de, si at selger ikke nevnte noe om Entry og operatørlås etc.

Dette er jo en helt grei sak uansett å ordne opp i.

Lenke til kommentar

Dette er hvorfor jeg alltid skrive på kvitteringen at "kunde er informert om at han/hun kjøper telefon låst til xxx". Da har vi vårt på det tørre om det skulle oppstå tvist (i tillegg til at jeg selvfølgelig informerer kunden muntlig og, hehe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...