falcon77 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei Nå har jeg søkt på nettet etter informasjon om temaet, men jeg finner lite, og det jeg finner om emnet er det som regel knyttet usikkerhet til. Det jeg lurer på, er hvordan reglene er for å kjøre mopedbil per i dag. Jeg er 28 år, mister sannsynligvis bilsertifikatet i 2 år pga en bilulykke, blir trolig dømt for uaktsom kjøring (ingen promille eller stor fart inne i bildet). Må man ta lappen på mopedbil når man er så gammel som meg? I tilfelle, har jeg lov til å ta lappen på dette, eller kan jeg rett og slett ikke kjøre noe som helst når jeg har mista billappen? Håper noen der ute har peiling, ellers får jeg bare ta turen til politistasjonen og spørre...de må jo vite det... Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Det er vel to forskjellige ting de kan gjøre: 1: ta fra deg førerkortet for bil (da kan du vel enda kjøre moped?) 2: pålegge deg forbud mot å kjøre motorkjøretøy Lærte dette da jeg tok lappen for gaffeltruck. Ved "1" kan man enda kjøre truck. Ved "2" kan man ikke kjøre noe som har motor. Tror det skulle gjelde det samme for moped/traktor osv..? Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Vel, det dreier seg om tap av førerett, hva nå det måtte innebære.... Lenke til kommentar
.dat Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Vel, du må ikke ta moped lappen får og kjøre moped vist man er 24+. Så jeg vil tru at dette gjelder moped-bil også da man trenger moped lappen får og kjøre den. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Du kan jo kjøre moped uten opplæring ved fylte 20(?) så da trenger du heller ingen opplæring om du skal kjøre mopedbil (samme krav til førerkort) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Nei dette gjelder ikke lenger. Nå må alle som skal kjøre vanlig moped ta opplæring som 16 åringene må. Dette gjelder dog de som ikke er født etter et visst årstall. Disse kan hente ut førerkort for moped hos statens vegvesen mot å betale førerkortgebyr. Resten må ha hele utdanningspakka. Dessuten er det forskjell på moped og mopedbil. På mopedbil må alle kjøre opp med mindre de har visse førerkort klasser fra før (dette har jeg ikke satt meg inn i skikkelig.) Siden du har mistet førerkortet i kl. B tror jeg neppe du vil få tillatelse til å kjøre mopedbil. Men du kan jo høre med påtalemakten om mer spesifiserte regler. Får håpe det beste for din skyld slik at du ikke mister lappen. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 mister du lappen så har du ikke lov å kjøre moped eller noe annet. Det tror nå jeg hvis jeg husker rett Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Ok, takk for hjelpen....tror rett og slett jeg ringer politiet og spør for å få klarhet i dette en gang for alle, det er jo så mange forskjellige meninger om dette Jeg skal poste inn responsen fra politiet her, i tilfelle dere også er interesserte i det endelige svaret... Nå får jeg bare håpe og be om det beste...hehe....ellers blir jeg utrooolig isolert det neste halvannet året....her har vi ikke omtrent ikke kollektivtransport.... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror, uten å vite noe som helst, at man hvertfall kan få søkt om å få føre moped/mopedbil i en periode uten lappen. Mangel på kollektivtransport bør være god grunn til å få godkjent en slik søknad. Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Ok, Sluffy...du tror veldig rett Etter en ringerunde hvor jeg ble satt over et par tre ganger, så fikk jeg endelig snakke med noen hos politet som hadde peiling. Når man mister førerkortet, så mister man retten til å føre alle motorvogner...dette inkluderer altså moped, mopedbil osv. Dette er ganske nye regler, og i en overgangsperiode gjaldt de gamle reglene. Men jeg mista visst lappen litt for sent til at jeg kom inn under overgangsperioden. MEN, man kan søke politiet om tillatelse til å ta førerkort på moped, mopedbil eller annet , jeg vet ikke hvor stor sjansen er for å få innvilget dette. Hvis man får tillatelse, så går man til vegvesenet og tar førerkortet på vanlig måte. Så jeg satser på dette, og jeg håper det holder at jeg bor på et sted der kollektivtransport nærmest er et fremmedord. Noen som har en mopedbil de vil bytte inn i en audi 80? hehe Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Domt at det ikke går da.. Brodern har mista lappen og låner mopeden min ganske ofte.. kansje jeg må få han til å lese dette Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Jepp, det kan jo være en viss risiko med å kjøre uten lappen. Her i området er det sjelden kontroll, men jeg ville likevel følt meg nervøs hvis jeg tok en kjøretur Noe jeg selvfølgelig aldri har gjort Men det er jo ikke bare kontroll som er faren...om det skulle skje noe, man kolliderer med noen, eller noen kolliderer med deg, så sliter du ganske hardt vil jeg tro. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Dra til Polen, ta førerkort der. Tolk koster ca kr.50,- pr. time. På søknaden blir du spurt om du tidligere har mistet førerkortet, du svarer "nei". Polske myndigheter sjekker ikke. Voilla, og du har EU/EØS førerkort Endret 20. mars 2006 av Autofil Lenke til kommentar
falcon77 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Hehe...ja, jeg vurderer det faktisk seriøst nå. Vet du hvordan man kan komme i kontakt med en eller annen trafikkskole e.l. i Polen som tilbyr dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå