Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser dere noe feil i disse setningen:

INSERT INTO Biblotek (Forfatter_id, UtlånType_id, Fagområde_id, Tittel, År) VALUES (1, 1, 1, 'Data ABC', 2005);

INSERT INTO Utlån (Biblotek_id, Bruker_id, Reservert, UtlånDato, ReturDato, LevertDato, AntallPurringer, Erstatningskrav) VALUES (1, 1, 0, NOW(), DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 14 DAY, null, 0, 0);

Er det forresten lov å bruke æ,ø og å?

Og forresten, hehe, biblotek er navnet på den første tabellen. Har ikke giddi å fikse det!

Endret av Oxido
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hvilken DBMS du bruker. Du sier ikke noe om hvordan tabellene er definert. Og du sier ikke noe om hva slags feilmelding du får. Det er tydelig at du aldri har jobbet med support...

Allikevel, det er nok den manglende parantesen som skaper de store problemene for deg.

Angående æ, ø og å så er det avhengig av hvilken DBMS du bruker, men generelt er det dårlig praksis å benytte seg av dem i tabell- og feltnavn. Faktisk er det gode argumenter for at du bør skrive alle tabell- og feltnavn på engelsk, men det er en annen tråd...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

DBMS er altså database management system, og mr. diskett mener da f.eks. MS SQL, MySQL, Oracle, DB2 osvosv...

Jeg trur uansett at du har glemt en ) her:

DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 14 DAY

Altså:

DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 14 DAY)

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Ok, jeg tar til meg den at jeg ikke har opplyst om nok ting! Glemte det rett og slett, satt litt i ørska der midt på natta! ;) ? at jeg er helt ny på sql.

Rask til å ta sluttninger gitt. Har faktisk jobbet på support....:)

Men, bruker mysql, feilmeldingen er "error in sql syntax" og tabellene er definert slik:

Forfatter_id = int , UtlånType_id = int , Fagområde_id = int, Tittel = varchar, År = year.

Biblotek_id = int, Bruker_id = int, Reservert = int, UtlånDato = date, ReturDato = date, LevertDato = date, AntallPurringer = tinyint, Erstatningskrav = tinyint.

Hvor mangler det parentes?

Lenke til kommentar
Angående æ, ø og å så er det avhengig av hvilken DBMS du bruker, men generelt er det dårlig praksis å benytte seg av dem i tabell- og feltnavn. Faktisk er det gode argumenter for at du bør skrive alle tabell- og feltnavn på engelsk, men det er en annen tråd...

5735241[/snapback]

Jeg kunne ikke vært mer enig :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser dere noe feil i disse setningen:

INSERT INTO Biblotek (Forfatter_id, UtlånType_id, Fagområde_id, Tittel, År) VALUES (1, 1, 1, 'Data ABC', 2005);

INSERT INTO Utlån (Biblotek_id, Bruker_id, Reservert, UtlånDato, ReturDato, LevertDato, AntallPurringer, Erstatningskrav) VALUES (1, 1, 0, NOW(), DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 14 DAY, null, 0, 0);

Er det forresten lov å bruke æ,ø og å?

Og forresten, hehe, biblotek er navnet på den første tabellen. Har ikke giddi å fikse det!

5735127[/snapback]

Siden dette sikkert er en skoleoppgave så vil jeg råde deg til å ta en liten titt på normalisering, og se om det ikke kan være en idé å trekke noe data ut av utlånstabellen din og inn i en ny tabell.

Merk forøvrig at du krever at bøkene blir levert inn innen samme klokkeslett 14 dager senere, det er vel ikke helt vanlig praksis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...