Gå til innhold

Windows XP fryser etter oppstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått problem med at Windows fryser etter oppstart. :cry: Muspekeren er det eneste jeg har kommandoen over, men får ikke gjort noe. Det skjer etter at alle programmer er startet og eneste vei ut er reset. Jeg har prøvd å finne ut hvilken prosess som forårsaker det, men har ikke hatt noe suksess... Maskinen starter fint i sikkert modus uten nett så jeg har mulighet til feilsøke. Jeg har scannet for virus med AVG, men kan ikke finne noe, og jeg har avinstallert en del programmer som jeg mistenkte. :no:

Er det mulighet for å starte et program om gangen for å finne ut hvilket som feiler i XP? Jeg har XP Professional. Kan jeg "reparere" windows uten å miste det jeg har på HD? Dersom noen har andre tips, setter jeg pris på det...

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å disable/skru av så mange oppstartsprogrammer/prosesser du kan. Når du er i sikkermodus, trykk Start | Kjør og skriv msconfig og trykk enter. Fliken/fanen helt til høyre heter startup/oppstart. Her listes (nesten) alle progsa som starter når du logger inn. Fjern alle du ikke trenger/kjenner igjen. Se på filnavn og -sti hvis du er i tvil. Og lykke til!

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for raskt svar.

Jeg prøvde først å fjerne alle programmer fra oppstart i sikker modus, men det samme skjedde likevel. Så har jeg installert windows på nytt og fremdeles det samme. Da jeg scannet med AVG i sikker modus tidligere fikk jeg error på bootsector og på MBR (tror jeg), men siden maskinen starter som den skal skulle jeg tro at dette ikke er problemet? Jeg har også kjørt fixboot uten resultat :cry:

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Takk for raskt svar.

Jeg prøvde først å fjerne alle programmer fra oppstart i sikker modus, men det samme skjedde likevel. Så har jeg installert windows på nytt og fremdeles det samme. Da jeg scannet med AVG i sikker modus tidligere fikk jeg error på bootsector og på MBR (tror jeg), men siden maskinen starter som den skal skulle jeg tro at dette ikke er problemet? Jeg har også kjørt fixboot uten resultat :cry:

5735850[/snapback]

Du skulle prøvd med fixmbr også. Kanskje det hadde løst seg da? Stol ikke alltid på den installerte virus-kontrollen, uansett hvem det er. Kjør en online-scan, f.eks. TrendMicro Housecall. Ofte finner disse ulumskheter som det installerte ikke klarer å ta. Finn flere slike i artikkelen Vårrengjøring i Windows - Datavirus. Sjekk lenkene under "Virusskanning via Internett". Igjen; lykke til!

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alt utenom å scanne med et annet virusprogram enn AVG. Siden jeg har installert ny windows har jeg ikke nett til å laste ned en annen. Jeg har også kjørt chkdsk /r og chkdsk /f uten å finne noe.

Nå er det vel bare å bite dypt i det sure eplet og formatere. Jeg får berget det meste gjennom sikkerhetsmodus, men ting tar tid... :whistle:

Hvordan foretar jeg den beste formateringen? Jeg mener å huske at jeg brukte dban en gang tidliger, men det er vel litt overkill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...