cmi Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hallo! Har en Sigma 105mm Macro jeg kjøpte om onsdagen, prøvd ut litt, hvordan kan man få best mulig dybde skarphet, men samtidig komme nærmest muling?? Prøvd endel selv (riktig nok inne) og det blir ikke dybde skarphet nesten. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Helt riktig, du får ikke dybdeskarphet ved 1:1. Ved stor åpning er den under 1 mm så det å treffe fokus er en utfordring. Dess mindre blender (d.v.s. større tall) du har, dess større dybdeskarphet. Vil aldri bli veldig stor ved store forstørrelser. Ønsker du mindre åpning enn det naturlige lyset du har er stativ og/eller blitz(er) løsningen. Gjerne 2 blitzer litt på siden av kameraet så ikke objektivet skygger for lyset, men som et resultat av blitzbruk blir gjerne bakgrunnen mørk. Det finnes egne macroblitzer som settes på objektivet i front, men disse er svindyre og gir litt for flatt lys. (min mening) En blitz med en hjemmelaget softbox kan f.eks. være en grei løsning. Velkommen til de store utfordringenes verden........... :!: Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Ja har vurdert en sånn macro blitz du snakker om, men fant ut at jeg drøyer den. Macro vil jeg si gir nye muligheter for meg i allefall, Jeg vil få mer glede av foto nå, er mest natur pics jeg tar da. Fugler først selvsagt, men det jeg tenkte og bruke macroen til var blomter og ikke minst innstekter, innsekter skal man jo ha litt bybde skarphet på, det samme med blomster og sikkert, uten at jeg ikke vet altfor mye om dett ennå, men jeg lærer hver dag jeg sitter her inne og på andre sider. Nå har jeg jo fått til søker modusen her og så nå går det for søking i gamle topics Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Ta en tur på pbase og søk på macro. Da ser du mange bilder så du får en ide om hva som blir bra og hva som ikke blir det. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Ta en tur på pbase og søk på macro. Da ser du mange bilder så du får en ide om hva som blir bra og hva som ikke blir det. 5734923[/snapback] Takker så mye!! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Selv har jeg erfart at lang brennvidde kan være veien å gå. Selv har jeg kjøpt en 50mm makro. Et teknisk utmerket objektiv, men desverre svært vanskelig å bruke pga. dybdeskarphet. Økt arbeidsavstand gir økt relativ dybdeskarphet. Så jeg har nå en brukt makro 200mm på ønskelista. Dette svaret er det kanskje ikke så mye hjelp i når du nettopp har investert i nytt objektiv. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Invisterer gjerne i et nytt, selv om jeg så langt er fornøyd med det jeg har, sett på endel bilder tatt med 105mm og det skal være store muligheter for bra innsekts og plante bilder med det Takker for innspill! Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Prøvd endel selv (riktig nok inne) og det blir ikke dybde skarphet nesten. 5734753[/snapback] Det er nesten ikke dybdeskarphet med macrolinser når du er helt innpå. Mitt tips må være stativ og liten blender/lang lukkertid for å gjøre det beste ut av situasjonen. Eventuelt spe på med blitz (selv når du er ute om dagen) hvis du skal kjøre håndholdt etter insekter o.l. som rører på seg. Ellers bør du jo bruke den begrensede dybdeskarpheten til din egen fordel når du tar bilder; mye som kan bli tøft hvis du har fokus på kun en eneste ting og resten er uskarpt. Endret 14. mars 2006 av Doogle Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Ja, har fått testet macroen mer nå og dette blir bare bedre og bedre Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Eller bruk denne metoden: http://www.janrik.net/ptools/ExtendedFocusPano12/ Eller bruk et kamera med mindre sensor/brennvidde, som en semi-kompakt... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Eller bruk denne metoden:http://www.janrik.net/ptools/ExtendedFocusPano12/ Eller bruk et kamera med mindre sensor/brennvidde, som en semi-kompakt... 5754005[/snapback] Interesant det der, ihvertfall på statiske objekter. Å få en flue til å posere for deg iløpet av 50 bilder burde få en eller annen Nobelspris. Men macro krever litt trening og leking med blender, de første bildene jeg tok brukte jeg F2.8 på og resultatet ble jo deretter, en feilfokus på 1mm ødela jo hele bildet. Etterhvert har jeg havnet på F8 som mitt idealtall. De fleste objektiv er vel skarpest rundt dette området også. Jeg bruker ofte en fjernstyrt blitz i tillegg som "hjelpelys" Om en måneds tid begynner macrosesongen her nord Lenke til kommentar
eitp Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Nei, makrofotografering er ikke lett. Jeg fant en bitteliten edderkopp i stua for et par dager siden, og før jeg slapp den ut i snøen, tok jeg (selvsagt) noen bilder av den. Den var ikke mer enn 1 cm fra den ene ende til den andre inkl bein, så jeg måtte temmelig nær (Canon EFs 60mm 2.8 macro). Blenderåpningen her er på f/13. Likevel er både "frambeina" og "bakbeina" ute av fokus. Men kjekt er det, uansett! Canon EOS 20D ,Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, 1/160s f/13.0 at 60.0mm iso200 Tor Lenke til kommentar
svamp Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hva er nærgrensen på det objektivet du brukte, eitp? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Men denne er vel større en "macro" som er 1:1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå