Gå til innhold

problemer med enheter koblet til hovedkortet ...

Sendell

Anbefalte innlegg

Vet at dette emnet dekker stort sett alt innen hardware, men visste ikke hva jeg ellers skulle kalle innlegget...

Har kun halvveis peiling på hardware og slikt, og er derfor svært forvirret akkurat nå. Etter at jeg har tuklet litt med hardwaren min har nå kjøleviften til prosessoren og kabinettviften sluttet å gå rundt. (!!) Få heller ikke opp noe bilde på skjermen. Eneste tegn til liv på hovedkortet er led'ene for strøm og hd på forsiden, samt bak på nettverkskortet.

Hva kan være galt? Noen ideer og forslag? Kan det være strømforsyningen? Prosessoren? Bios-chipsen? Chipsetet? Eller noen sikringer på et hovedkort?

Har forresten et Asus K7m hovedkort for en Atholon 650mHz...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at maskinen ikke starter fordi CPU vifta ikke går rundt. Det at led osv lyser betyr jo bare at du får tilført strøm. Noen hovedkort har det innprogramert at maskinen ikke skal starte om ikke CPU vifta går rundt.........så test med en vifte som går rundt eneste jeg kommer på akkurat nå :smile:

Lenke til kommentar

Led-kontaktene må være plassert riktig ( sikker på at CPU viftekontakten er riktig plassering ? ) og godt nedpå - sjekk at kortene er det også - spesielt RAM-brikkene kan være harde og få nedi. Jeg ville tatt ut nettverkskortet, på dette stadiet.

Hvis du hører pip ( beep codes ), evt. hvordan er de i lengde og rekkefølge ?

Lenke til kommentar

Har prøvd å skifte prosessorvifte. Til ingen nytte. Har også sjekket ledningene til LED's og pc-speaker etc. Likevel, når jeg starter maskinen, starter harddisker og cd-rom, men gir ikke skjermbilde... Og ingen gang i noen av viftene...

Har prøvd å ta ut alt av tilleggskort, ram og cpu, satt det skikkelig ¨på plass igjen, men til ingen nytte... Har nå koblet ut "unødvendig utstyr" som cd-rom, cd-brenner, lyd- og nettverkskort samt usb utstyr...

Noen som har noen forslag? Takk for de foreløpige svarene forresten! :smile:

Lenke til kommentar

Har kanskje et skjermkort liggende dypt nede i rotekassa, ja :smile:

beep-codes... Hadde det, inntil jeg restarta biosen (fjernet batteriet...) Nå er den stille. Hadde da den typiske "ikke rask nok hastighet på cpu vifte"-lyden. Dvs en slags sirene...

Skal prøve å bytte skjermkortet, men har ikke noen gammel prosessor... Men hvorfor skulle viftene slutte å gå hvis skjermkortet ikke virker??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...