stoff3r Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 hei. skal ut å handle kamera om få dager. har prøvd å søkt på dette men forumet tillater ikke at søket inneholder tall som 50 eller 60, så da blir d tråd:) ser at canon har mange fine til en grei pris. tenker da på ixus kameraene 50,55, 60 og 65. de ser jo identiske ut på papiret. hva skiller de? og hva er beste kameraet? kom gjerne med kamera som er bedre i klassen (rundt ixus 55 pris) jeg legger vekt på følgende: rask utløser (kjapp til å ta bilde, snowboardbilder ol). minimum 5 mpix. må kunne ta ok bilder uten blitz. ikke klumpete. (alt som er mindre enn ixus 40 er fint) pris maks rundt 3000, kan tøyes litt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Forskjellen på 60 og 65 er vel at 65 har større skjerm, mens 60 har optisk søker. Både 50 og 55 har optisk søker, mens 55 har noe større skjerm enn 50? Ellers er det vel mindre forskjeller og mest bare for å ha noen nyheter på markedet. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) ok takk for svar. hva er beste kjøpet i følge deg da?jeg vet ikke noe om de nye ixus. kan bare om de gamle ixus og powershot. woiiiii 9 halvlitere:) Endret 12. mars 2006 av st0ff3r Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Har du tatt ni halvlitere, bør du ihvertfall holde deg langt unna dyrt elektronisk utstyr Da jeg ikke kjenner til Ixus 60 og 65 (for nye til at jeg har fått stiftet godt bekjentskap med de enda) så tør jeg ikke uttale meg om de er så mye bedre. Imidlertid så pleier det å være små forbedringer ettersom bildekvaliteten allerede er maksimert i forhold til optikkens og bildebrikkens størrelse. Det går på småting som skjerm og design hovedsaklig. Får du tak i Ixus 50, så får du en god pris på den nå. Med tanke på hvor mye de nye Ixus 60 og 65 koster, så vil Ixus 50 gi deg desidert mest for pengene. Ixus 55 bør vel også begynne å gå litt ned i pris snart. 60 og 65 er stort sett bare nye kamera for å gi kundene noe nytt å på, og ikke noen stor forbedring i følge spesifikasjonene. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 hey da har jeg vindus-shoppa litt. ixus 750 og casio exlim z750 koster begge 3295 kr i butikken. det er jo en fair deal men litt mye. ixus 60 og 65 er utelukket. fikk sett på kameraene og må si at ixus 55 var det desidert peneste og minste kameraet. 750'ene var egentli for store for min smak. jeg ser at MPX.no har ixus 55 til 2399,- men kameraet er på fjernlager. dette går bra sant? og taper jeg noe på å kjøpe ixus 55 i forhold til ixus 750 eller casio ex750? og sist men ikke minst, kom gjerne med tips om bedre/lignende kameraer jeg burde vurdere:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Ixus 55 har mindre optikk og mindre bildesensor enn Ixus 750. Det fører til mer uskarpe bilder og mer støy. Altså dårligere bildekvalitet. Men så spørs det hvor mye størrelsen teller i forhold, for det blir ikke dårligere bilder... bare ikke like gode som Ixus 750 Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 takk for svar:) jeg trenger ikke størrelse egentlig. skal ta mye portrettfoto, av mennesker generelt, og en del snowboard bilder med snø og sterk sol etc. fargene bør være fine og det bør være lett å få et vellykket foto på første forsøk. kjapt bør det og være. vil heller ha klare/skarpe bilder enn megapixler, men skjønner at de to gjerne henger sammen. bør jeg bare gå for et 7mpixels kamera da eller? og i såfall er det vel mange andre kamera som kanskje hevder seg opp til den prisklassen? håper jeg ikke maser for mye nå men:) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Etter hva du sier så passer ikke et ixus55 o.l for deg - bildekvaliteten er rett og slett ikke god nok . Jeg hadde bitt i det suret eplet og handla et hakket større kamera med bedre optikk og større bildebrikke. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Etter hva du sier så passer ikke et ixus55 o.l for deg - bildekvaliteten er rett og slett ikke god nok . Jeg hadde bitt i det suret eplet og handla et hakket større kamera med bedre optikk og større bildebrikke. 5748676[/snapback] yes ser litt sånn ut nå det blir 1000kr ekstra isåfall, og da er jeg godt oppe på 4000 kroner for hele pakka. det er surt det. og da har man et kamera man er livredd for! er veldig usikker nå. men er det altså ixus 750/casio ex750 som gjelder for meg? skal ha 1GB minnebrikke og kanskje en veske i tillegg. så det blir litt kronasjer. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hvorfor akkurat ixus? Finnes bedre kameraer der ute...... mener jeg. FF finepix F10 f.eks! Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 oj takk. nei jeg aner ikke noe om kameraer nå. men prøver å begrense meg litt for å få litt fortgang i handelen:) skal se litt på finepix kameraet i dag! Lenke til kommentar
QBab Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Eg har hatt ixus 55 i 2-3 uker nå og det tar helt av! heh. nei men altså det er veldi et snaice cam etter min mening. Lite og lett tar gode bilder med og uten blitz. Men spesielt filmfunksjonen er merkverdi. Utrolig bra for og være kompakt cam, spesielt viss du er ute. Omtrent på niva me video cameraet som kosta 8000kr! (men du trenger et stoort minnekort i og med at film tar massse plass..) Så viss du liker og filme litt så er dette abselutt verdt pengene. På bilde fronten tror eg det er ganske likt andre cam i samme pris klassen egentlig. En annen ting som er veldi hendig er at når du skal legge bildene inn på pcen så går det veldig snedig av gårde med programvaren som følger med. Koble til cammen- klikke på en knapp og vips alle bildene over på pc.¨ Og når det gjelder ixus 750 så blir jo ikke bildekvaliteten så mye bedre, du får bare unødvendig stoore bilder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Bare for å ha noen tørre tall å sammenligne så vil jeg tipse deg om sammenligningsfunksjonen i prisguiden. Når du har oppe alle ixux-kameraene på en side så huker du bare av et kryss på hvert kamera du vil sammenligne og trykker på knappen sammenlign nederst på siden. Her er sammenligningen av Ixus 50, 55, 60, og 65 Så vidt jeg kan se i farta er det kun antall megapixler på bildebrikken, størrelsen og oppløsningen på skjermen og størrelse og vekt på kameraet som er forskjellig. Men for all del, lest tester av de i praksis også så du får et mål på bildekvaliteten. Endret 14. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Dersom jeg hadde vært deg, ville jeg kjøpt Ixus 700 på Japan Photo til 2500 nå (dersom de har igjen, da), eller Ixus 50 til 2000.... Endret 14. mars 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 skal ta meg en tur på japan photo så fort som mulig er! forøvrig bestiller jeg et ixus 55 nå på fotomagasinet.no til kr 2399. en handel jeg kan leve med:) takker for all hjelpen og skal komme med en oppdatering/konklusjon når jeg får kameraet. god natt:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Og når det gjelder ixus 750 så blir jo ikke bildekvaliteten så mye bedre, du får bare unødvendig stoore bilder. 5751103[/snapback] Det er ikke bare megapixlene som er bedre på Ixus 750 (to megapixler mer har ikke noe å si), men selve optikken og bildesensoren er også større og bedre. Det fører til hhv. skarpere bilder, spesielt i kantene, og lavere støynivå. Ixus 55 er et godt kamera for de som stort sett tar fest og feriebilder og ikke har spesielt høye krav. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Hei dere! Jeg skal handle kamera nå jeg og, har hatt 2 før begge ødelagt på fest. Ixus begge to:P Denne gangen ser jeg på video kvaliteten som mye viktigere enn vanlig bildet. Dette fordi jeg stort sett bare tar bilder på party og gutte-reiser til syden:) Video må kunne tas i over 2 min og i god kvalitet. Har vel en grense på rundt 2000 - 3500. pluss minnekort og forsikring, men dette finner jeg selv.. PS: Kamera må selvfølgelig gli lett ned i lomma! Noen forslag? Endret 6. april 2006 av Tim Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Pentax Optio A10 har meget god videokvalitet med MPEG4 kompresjon (plass til mer video på kortet enn de fleste andre kamera). Kan ta til kortet er fullt (opp til 1 GB) om jeg ikke tar helt feil. Like stor som Ixus 50/55/60, men har i motsetning til disse en stor bildesensor som gir glimrende god bildekvalitet med rene bilder. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Pappa skal ha seg nytt kamera nå når han kommer hjem til helga. Det kameraet jeg har funnet til han er et Ixus 55, siden det passer til alle kriteriene hans. Jeg har sett litt på Ixus 60 og finner ut at det bare er ca. 300 kroners prisforskjell. Jeg ser at skjermen på ixus 60 har litt fler pixler vis á vi ixus 55. Dette ser jeg på som en stor fordel på en 2.5" skjerm. Jeg lurer på om det er noe mer som er forskjell? Annet enn mpix og skjerm. Er kameraet like raskt som 55? Er det forskjell i konstruksjonen? Er egentlig veldig usikker, siden det ikke er gjort noen tester på dette kameraet enda... Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hvorfor velge Ixus 50 eller 55 forran 60 og 65? (hvis man ikke tenker på pris) 65 er vel den nyeste i denne kompakte ixus serien, skulle vel tro at det hvertfall ikke er noe dårligere enn de eldre versjonene? selv har jeg hatt ixus 50 i et års tid nå og vært veldig fornøyd med det. Bestillte meg nettopp ixus 65 nå som søstra mi tilbydde seg og kjøpe ixus 50'n, jeg bør vel kunne forvente meg en forbedring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå