Gå til innhold

noen generelle spørsmål om SuSe

Anbefalte innlegg

hva er forskjellen på SuSe OSS, SuSe Evaluation, og retail saken som koster penger...

en annen ting er : må man drive å tulle med koder og sånt for å få SuSe til å kunne lese fra NSTF filsystem? og for å spille av dvd, xvid/divx og mp3formater?

håper dere kan hjelpe meg på de fleste spørsmålene... når det gjelder det siste hadde jeg likt om noen kunne linke til et sted hvor det står forklart hvordan man skal gjøre det :)

Hilsen MEG!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Tror ikke det er så stor forskjell på suse-versjonene. Gå for OSS med mindre du har veldig lyst til å betale.

* tulle med koder? serialz? Hvis du ikke har tenkt til å lære deg noen kommandoer er sannsynligvis ikke linux noe for deg

* http://www.google.com/

5734383[/snapback]

om det med koder, jeg har litt dårlig erfaring med linux og å komme inn på ntfs formaterte partisjoner fordi hver gang jeg restartet måtte jeg taste inn kommandoen på nytt...

Lenke til kommentar

SuSE mounter NTFS-diskene dine automatisk når du starter opp. Min windows-partisjon ble eksempelvis /windows/C som default. For å mounte disker ellers, kan du bruke bl.a. programmet KDiskFree (ligger under System → Storage devices i menyen).

For å spille av mp3/DVD/etc med OpenSuse, sjekk denne guiden http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/42/. Her står det hvordan du installerer close source-programmer (Java, Flash, codecs ++) som ikke følger med OpenSuse i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

nå fikk jeg et nytt problem...

da jeg hadde ubuntu fikk jeg opp en oppstartsmeny hvor jeg kunne velge om jeg ville boote windows eller linux, men nå får jeg bare opp en ledetekst eller hva det nå heter. hvordan gjør jeg så jeg bare kan bla opp og ned og velge mellom linux og windows?

Lenke til kommentar
det står  GNU GRUB 0.95

jeg kommer verken  inn i windows eller linux

5735622[/snapback]

Da tror jeg installasjonen av grub feilet, jeg har ihvertfall grub 0.97 på mitt SUSE 10 system. Start installasjonen på nytt, velg reparasjon, og sørg for at grub blir installert på riktig boot-device.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...