Gå til innhold

Hvor mye minne støtter XP?

mogga

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med 4 Gb minne. Dette telles opp i bios ved booting, men i windows XP får jeg bare opp 2.5 Gb.

Må jeg gjøre noe for å få opp alt minne i windows, eller støtter det ikke mer en 2.5 Gb?

Hovedkortet skal støtte 4 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
windows skal støtte opptil 4 gig hvis jeg hiusker rett. Med windows xp 64 støtter den vel over hundre gig

5734562[/snapback]

hundre gig minne?

5734579[/snapback]

AMD64-prosessorene skal støtte opp i noen Terabyte med minne(16 Exabyte i teorien), men jeg tror grensen for XP er på rundt 64GB. Jeg skal ikke si det sikkert.
Lenke til kommentar
hundre gig minne?

5734579[/snapback]

Jepp :D Det er halve morroa med 64bit, det adressere uendelig mye mer minne. Derav (blandt andre grunner) har 64bit systemer blitt brukt i serverapplikasjoner lenge.. WinXp64bit støtter 128GB :thumbup:

@mogga:

Ser ut som spørsmålet ditt har blitt stillt av andre oxo: her.

Det snakkes om at Windows har tilgang til maksimalt 2GB mens programmer har tilgang til "de 2 andre GB med ram". Det foreslåes mot slutten å endre på ram-timings for å fikse problemer ditt, vet ikke om du kjører 64bit cpu.. Det er helt sikkert noen på forumet som kan svare deg riktig og mer presist på dette (jeg kan dessverre ikke).

Lenke til kommentar
hundre gig minne?

5734579[/snapback]

Jepp :D Det er halve morroa med 64bit, det adressere uendelig mye mer minne. Derav (blandt andre grunner) har 64bit systemer blitt brukt i serverapplikasjoner lenge.. WinXp64bit støtter 128GB :thumbup:

5734659[/snapback]

Det blir vel noen år før vi får utnyttet det! :) Det er få hovedkort som idag støtter mer enn 8GB minne.
Lenke til kommentar
Har du installert noen form for SP?

5734457[/snapback]

Jeg har installert SP2 pluss alt av de siste oppdateringer. Her et screenshot av task manager. Som du ser så står det fysisk minne at det er 2.5 GB, men helt i bunnen på tildelt minne så står det 4448. Når jeg åpner egenskaper på min datamaskin så står det kun 2.5GB

post-4025-1142034817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis du velger egenskaper på "min datamaskin", hvor mye minne står det oppgitt der da?

5734838[/snapback]

Jeg skrev det i posten over 2.5GB

5734847[/snapback]

Du får ikke synlig mer enn ca. 3GB i XP om du så har 4GB minne...

Lenke til kommentar

Jeg ville nå ha satset på å kjøre Windows XP Pro x64 Edition hvis du skal ha mer enn 2GB RAM på pc-en din. Da får ihvertfall Windows selv utnyttet det meste. 32-bits programmer kjører fint i Windows XP x64 så det er ikke noe å være redd for men de kan som nevnt før kun addressere maks 2GB.

Kjører selv WinXP x64 på mitt system og trives med det.

Håper det ikke er lenge til x64 (eller x86-64 som det egentlig heter) blir mainstream. AMD har jo pøst ut en haug med 64-bit CPU-er nå (Athlon64 og Opteron). Intel kommer i full fart etter med sine EM64T cpu-er (som er det samme som AMD64).

Bare en oppklaring for de uinvidde:

EM64T og AMD64 er navnet på platformen, mens x86-64 er formelt navn på instruksjonssettet som støtter 64-bit men ofte forkortet x64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...