Atypic Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Enda en tilhenger av Simen1 i dette hjørnet. Gi meg en skikkelig fysisk forklaring på hvordan bølgekarakteristikken til en lydbølge forandres ved såkalt "innspilling" og jeg skal tro på at det har noe for seg. Jeg spekulerer i følgende: En høytalermembran blir drevet av en magnet. Membranen er festet i en kasse - JA, det er kanskje mulig at festet til membranen er stivt. Men jeg tviler. Dette materialet bør ikke ha den egenskapen at det stivner - dette vil slik jeg ser det danne sprekker i materialet som til slutt ender i at det revner, vil jeg tro. Dersom det er litt stivt fra produsenten så må dette være så minimalt at det ikke er mulig å detektere forskjell. Dersom man føler at man MÅ kjøre høytalerene hardt for å kjøre dem inn så kan en jo bare sette dem slik at de produseres destruktiv interferens. Ja! Jeg vet hva jeg skal gjøre. I morgen stikker jeg ned på skolen og prøver å få snakket med en professor i akustikk. Dersom han har noe vetugt å si om emnet så kommer jeg til å poste det i denne tråden i morra. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Innkjøring er rett og slett fordi man må kunne krype før man kan gå. Som en fyr en gang sa "Båten er kanskje lekk som ei sil, men den trutner fort når den kommer i vannet." Likte denne Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Innkjøring er rett og slett fordi man må kunne krype før man kan gå. Som en fyr en gang sa "Båten er kanskje lekk som ei sil, men den trutner fort når den kommer i vannet." Likte denne 5741445[/snapback] Det er mye SYNSING på gang her, mange snodige analogier og sammenligner som ikke har noen slags grunn i en fysisk (mekanisk og bølgeteoretisk) verden! Analogiene deres er litt for altomspennende og kan jo relateres til ALT, det seg være å koke poteter eller kjøre snowboard. Det betyr ikke at de er riktige! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Bra skrevet Millman, men jeg synes det var mye kvasiforklaringer. Blandt annet det med CPU er jo direkte feil. (Kanskje vi bør diskutere dette videre en annen plass i forumet, evt. bare søke frem de gamle trådene om temaet) Du får gi masasje til membranene så de ikke blir så "annspente" (Som nevnt tidligere: Membranene bør være så stive som mulige, det er derfor gode membraner ofte lages i kevlar.) "Må kunne krype før man lærer å gå" osv. Det høres jo ut som høytalere er levende vesner og ikke døde elektromekaniske dingser. Hvinende lyder i TV'er kommer som regel av resonanskretser. f.eks den som styrer horisontal scan på en CRT TV og dermed et passe mange kHz til å være en ekkel høyfrekvent pipelyd. Hvis slike kretser er dårlig mekanisk festet, f.eks en spole som står ganske fritt ut fra kretskortet så kan denne bli stående å vibrere ettersom magnetfleltet svinger og dermed gir den "fart". Dette er like mye et problem på brukte TVer som på nye. pipelyden kan oppstå og forsvinne mange ganger i løpet av en dag. Det kommer an på termiske spenninger (om TVen er varm eller ikke) osv. Teoriene om hvordan innspilling skal påvirke TV'en til å slutte med pipelydene høres mildt sagt tynne ut. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Vil tro at "innspilling"= man venner seg til høytalernes måte å spille på. Det er omtrent som selve musikken.Man trenger ofte å høre en sang flere ganger for å like den. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Vil tro at "innspilling"= man venner seg til høytalernes måte å spille på. Det er omtrent som selve musikken.Man trenger ofte å høre en sang flere ganger for å like den. 5741557[/snapback] Har nå fått i gang høytalerne( måtte bytte sikring først, tok sin tid).. og syns lyden er flott men merker forskjell fra de gamle, lyden virker på en måte mye "mørkere" hvis jeg kan si det sånn.. men slik var det på brutterns sine høytalere og. men det ble borte etterhvert..(lyden ble mer klar)..men kan jo hende at det trengs noen justeringer på bass, treble osv.. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Bra skrevet Millman, men jeg synes det var mye kvasiforklaringer. Blandt annet det med CPU er jo direkte feil. (Kanskje vi bør diskutere dette videre en annen plass i forumet, evt. bare søke frem de gamle trådene om temaet) Du får gi masasje til membranene så de ikke blir så "annspente" (Som nevnt tidligere: Membranene bør være så stive som mulige, det er derfor gode membraner ofte lages i kevlar.) 5741519[/snapback] Jeg uttaler meg bare fra egne erfaringer. Feks en gang i 97 da jeg kjøpte en 17" som hvinte noe grusomt i diverse modus, så jeg ringte fabrikaten og der fikke jeg beskjed om at det var helt normalt og ville minke/ forsvinne helt. Dette stemte. Når det gjelder membraner, skal de være stive, men de skal likevel være bevegelige. Man kan sikkert få lyd i en blikkboks, men det blir alt for anspent. Jeg sier ikke at de skal bli helt myke, bare litt slappere enn da de kom ut av esken. For anspente membraner vil føles slitsome å lytte til over tid. Fibrene går seg til. Og man vil ikke skade membranene. Et ark som holdes i en ende er mykt. Et ark som holdes i begge ender er stivt. man "greier ikke" å slite istykker arket dersom man drar fra begge ender. Dersom det kommer en rift i arket, er det av på 1-2-3. En membran som gir litt etter vil tåle mer enn en som er helt fabrikkfersk og gir minimalt etter. Først en liten rift og så helt forringet kvalitet. Jeg kan være enig i at burn-in er mye myteomspunnet, men etter mine erfaringer vil en prosessor kunne komme 5-10% høyere i frekvens etter en tids drift. Dette har jeg erfart både med XP-M og med Opteron 1xx. I starten var min Opteron lite villig til å kjøre på >1.55/ kjøre 2.9 GHz på 1.45 volt. I dag greier den både 1.7 volt, 2.9 GHz med 1.45 volt og 3 GHz på 1.55V stabilt i flere døgn mens jeg kjører prime. Dog kan jo noe skyldes at man finner på noen smarte triks etter hvert som gjør at man kommer lenger. Jeg kan ikke bevise det vitenskapelig for da må man teste det på 10-1000 enheter, men jeg er overbevist om at man tilvenne prosessorer mer driftspenning over tid. Feks på min XP-M som etter et par år greide å operere på 1.9V med luftkjøling. Dette var sjanseløst i starten. Selv 1.8 krasjet i starten. Dette er min oppfatning, men jeg snakker med grunnlag i mine erfaringer og ikke ved synsing. Ikke nødvendigvis at det er riktig av den grunn, men heller ikke tatt rett ut av tynn luft. Endret 12. mars 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg kan ikke bevise det vitenskapelig for da må man teste det på 10-1000 enheter, men jeg er overbevist om at man tilvenne prosessorer mer driftspenning over tid. Feks på min XP-M som etter et par år greide å operere på 1.9V med luftkjøling. Dette var sjanseløst i starten. Selv 1.8 krasjet i starten. Dette er min oppfatning, men jeg snakker med grunnlag i mine erfaringer og ikke ved synsing. Ikke nødvendigvis at det er riktig av den grun, men heller ikke tatt rett ut av tynn luft. 5741735[/snapback] Du trenger ikke prøve med 10-1000 enheter da det allerede finnes materiale for nesten 50.000 enheter. Og konklusjonen var klar: "They all got slower after coming out of burn-in by a substantial percentage". http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.aspx?i=152 Det finnes altså ikke noe grunnlag til å knytte burn-in opp mot bedre egenskaper i en CPU. At du klarte å klokke opp CPU'en mer etter en stund stemmer sikkert, men det blir direkte feil å trekke den konklusjon at det har med burn-in å gjøre. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Skulle ha vært artig å sjekke om noen kan høre forskjell på to par identiske høytalere der det ene paret er innspilt, og det andre ikke. Gjerne ha 3 par, der det ene er innspilt med lavt volum, det andre med høyt volum og det siste ikke i det hele tatt. Det måtte selvfølgelig ha vært en blindtest, og med mange folk som vurderte. Noen som klarer å finne noe slikt på nettet? Noe annet som kunne vært interessant er om at noen klarer å høre forskjell på om høytalerkabler er snudd "feil" vei. Selvfølgelig blindt det og. Jeg har mine tvil... Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei, Her var der mye 'synsing' og en sterk tro (der hører kirken til) - så jeg vil bidrage med min mening om denne 'Myte': Jeg MENER, at denne myte blir holdt i live i kraft av, at smarte selgere bruker denne myte overfor kjøpere til at fortelle, at en høyttaler er en relativt sart og skrøbelig dings. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
T2 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Finnes det resultater av noen seriøse blindtester? I de tilfeller jeg har sett har det ved blindtester ikke vært mulig å finne mange av de forskjeller som det snakkes så mye om ellers. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Humm, samtlige av høytalerne mine har fått bedre lyd og har blitt mer lett-drevne etter en tids bruk. Uavhengig av hva selger måtte si, så blir lyden finere etter en stund og jeg må ha mindre guff på forsterkeren for å få samme lydnivå. Hvis du har muligheten, da til en hifi sjappe og hør på ett sett med høytalere som de akkurat har tatt ut av esken, legg merke til volum på forsterkeren, dra og hør på samme paret med høytalere si, en uke etterpå med samme plate på samme volum. Så kan du jo selv vurdere om det er forskjell eller ikke. Ingen selgere har gitt meg intrykk av at høytalere er en sart ting, men, de fleste som har solgt meg bl.a basselementer sier at de kommer til å låte bedre etter en tids spilling. (noe jeg bestemt mener at de gjør, mer og mykere bass) Aldri hørt noe om at jeg ikke kan kjøre max guff på dem med en gang. Lenke til kommentar
T2 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hvis du har muligheten, da til en hifi sjappe og hør på ett sett med høytalere som de akkurat har tatt ut av esken, legg merke til volum på forsterkeren, dra og hør på samme paret med høytalere si, en uke etterpå med samme plate på samme volum. Så kan du jo selv vurdere om det er forskjell eller ikke. 5742139[/snapback] Jeg forslår isåfall at du gjennomfører denne testen med måleinstrumenter. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg forslår isåfall at du gjennomfører denne testen med måleinstrumenter. 5742152[/snapback] Du finner nok verken noen som gidder å måle eller teste dette, ei heller tester som beviser/motbeviser dette på nettet. Grunnen er meget enkel, det bare er sånn. Jeg gidder ikke gi noen dypere forklaring på det. At noen ABSOLUTT MÅ ha det, bryr meg faktisk mindre. Du får leve med det. Det bare er sånn, ta med ørene dine. Så kan du bruke dem som testinstrument. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Ok, men det er jo en ganske ekstrem Burn-in de har i forskjell. Jeg tenkte mer på 0.1 og 0.2 volt. Kan det da være at forskjellene kan skyles at den termiske pastaen opererer bedre etter å ha myknet opp og trengt inn i porene på flatene slik at temperaturren faller noen grader kombinert med variasjoner i lufttemperaturer mellom årstider som gjør at man totalt sett kommer lenger? For lav driftspenning på en gitt frekvens innvirker iallefall på maskinens stabilitet og vil variere for hvert eksemplar. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Nå er vi WAY off topic. Så om folk ønsker å diskutere hvorvidt innspilling av høytallere trengs, kan de opprette en tråd i AUDIO-forumet vårt . Ikke fortsette denne diskusjonen her. Så null mer innlegg om hvorvidt det trengs eller ei . Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Vil si at det tar 24-48 timer, men det kommer ann på, jeg mener f.eks. at kun høyttalere med papir elementer bør spilles inn for å ikke ta skade. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 4 innlegg som fortsatte off-topic er fjernet. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) 4 innlegg som fortsatte off-topic er fjernet. 5742841[/snapback] Beklager off-topic. Har opprettet en egen tråd i Audio delen av forumet, der vi kan diskutere videre hvorvidt innspilling har noe for seg. Tråden er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=549841 Endret 12. mars 2006 av Peterman Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg har z-5500 selv. Jeg spilte forsiktig med høyttalerne til å begynne med, for jeg ville ikke sprenge de før de var innspilt. Har merka forskjell på subben hvertfall, er bedre bass nå, etter tre måneders bruk enn når det var nytt, er både kraftigere og finere, satelittene har også kommet seg litt, så innspilling er nok ikke noen myte, spør du meg. Endret 14. mars 2006 av Lefse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå