Zeph Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 På bilforumet fant eg ein fin forklaring på dette emnet: Nå er dette temaet tatt opp et antall ganger her på forumet og ennå så kommer det en og annen som ikke klarer å søke seg fram til tidligere trådere eller klarer å "tenke" selv.ENNÅ så kommer det flere meninger på dette området fra totalt ukynndige personer. "Innspilling" av et element er ikke annet enn at til lenger en har spillt med elementet til "bedre" låter det. De mekaniske parametrene forandrer seg og elementet vil spille dypere i bassen samt tåle mer effekt, spille mykere og spille mer detaljert. Dette gjelder for så vidt mellomtoner og diskanter også. Altså: Alle bevegelige deler på et element vil mykne opp og forbli mye da du spiller med elementet ved jevne mellomrom. Membranet skal altså fortsette å være så stivt som mulig! Det er helt "på jordet" at en skal spille "forsiktig" i X antall timer. Hvis elementet ikke klarer/tåler å spille på maksimalt volum uten forvrengning (lyttenivå) så er det noe galt et sted. Da er ikke elementet av noen nevneverdig kvalitet etter min mening. Så til alle dere uvitne amatører og andre eksperter: 1 - Montèr elementet i et kabinett. 2 - Plasser kabinettet i bilen. 3 - Spill med elementet og hør etter på detaljer i musikken etterhvert som tiden går. Du vil garantert høre en forskjell og tenke som så at "jammen har han derre Morel-duden god peiling!" Husk alikevel at det varierer fra element til element hvor lang tid som trengs før det låter "som det var ment til å gjøre". "Innspillingstid finnes det altså intet fasit-svar på! Hvis noen påstår noe annet så er det ren og skjær løgn! Jeg vil med dette håpe at diskusjonen om "innspilling" en gang for alle er avsluttet og at vi alle kan slutte med å diskutere dette emnet opp og ned og i mente til vi blir såå forvirret at vi ikke selv husker hva vi først trodde var rett. Link: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=75704 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg synes det var veldig bombastisk sagt uten noen bedre forklaring enn "Jeg vet ikke hvilke mekaniske parametere som endrer seg eller hvordan, men det skjer basta bom! Hvis lyden er dårlig så er kvaliteten på elementet for dårlig. Alle som mener noe annet er totalt ukyndige, klarer ikke å tenke selv, hvis noen påstår noe annet så er det ren og skjær løgn" (min forkorting av innlegget). Dette skrives av en som kaller seg "Ydmyk entusiast". Jeg savner fortsatt en god forklaring på hvilke mekaniske parametere som endres, hvordan, og hvorfor lavt nivå skal være bedre enn høyt nivå, osv. Edit: Det er jo tragisk hvordan de behandler "nidaroo" i den tråden du linker. Han spør "litt for mye" og blir utstøtt og latteliggjort sønder og sammen av "HiFi-fundamentalister". Endret 12. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe! seriøst? 5739930[/snapback] Stod bak en som skulle teste dyre audio (fra cd spiller til forsterker) i en HIFI butikk en gang. Han fikk beskjed av betjeningen å la kabelene stå på ca ett døgn med litt rolig musikk ala Sting før han skulle begynne å lytte på dem. Holdt nesten på å le høyt. Det er greit at man hører forskjell på høytaller kabler osv. Men leste i ett hifi blad at han hørte forskjell på strømkabelen til forsterkeren. Selvfølgelig vil han høre forskjell når han betaler 5000,- for en 230 v kabel. Men innspilling av høytallere har nok noe for seg, for å myke opp gummien rundt. Setter du i gang med høyt volum for å sjekke hva det kan med en gang, så vil du mest sannsynlig "sprenge" høytallerene. I hvertfall vil spraking osv komme mye tidligere enn det ellers ville. Gjorde det selv med ett par høytallere jeg kjøpte (ikke PC). Bare bruk høytaller settet normalt en stund (ikke for høyt) så går de til av seg selv. Det er ikke sikkert du merker noe forskjell uansett. Eller så er det bra lyd i det anlegget, selv om bassen er litt vanskelig å få riktig. EDIT: Til trådstarter: Ta å spør det samme spørsmålet på avforum.no, og se hvilke svar du får da. Endret 12. mars 2006 av AndersT2 Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Vis dere som leser denne tråden stopper opp og tenker litt, så vil dere komme fram til at en høyttaler har bevegelige deler. Og vil ikke disse "bevege" seg lettere/bedre etter litt innspilling ?5739955[/snapback] Vil en LP-plate spille bedre om man spiller den inn på lav hastighet i starten? Vil et bildekk kjøre bedre om det kjøres inn på lav hastighet i starten? Vil et gummistrikk strekke bedre dersom det strekkes litt forsiktig i starten? Det er vel egentlig samme greia vi prater om når det gjelder gummiforing/mansjett på høytalere. Greit nok at det er et mekanisk system men det er ikke dermed sagt at det finnes noen god forklaring på innkjøring. 5740132[/snapback] Hadde du lest hele posten min ville du sett at eg skrev at det det somregel ingeting å si hvordan en spiller inn en høyttaler, men det høytaleren må "sette seg" for å yte best mulig. Dette er mest på dyrere anlegg og eg regner ikke med at folk som kun har hatt høytalere til under 15-20000 vil forstå eller vite noe om dette. Ved innspilling er det heller ikke membranen du spiller inn. Det ligger en liten "tynn" spole "som gå inn i magneten" som er festet til midten av membranen som blir presset fram og tilbake når det går strøm gjennom høytalere, denne er det meget fin passning på og denne må innkjøres. Er det forlite klaring må det mer strøm til for å presse membranen frem. Dermed vil dette bli bedre når passninger en "moet" opp litt. Dette er ikke rakett forskning dette er ganske enkelt logisk tankegang. Når 2 deler beveger seg mot hverandre og delene er litt ujevnheter vil disse ujevnhetene slites ned over tid og dermed gli lettere. eller ? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Dette er jo trossalt pc-høyttalere også da. Det er jo ikke høyttalere til 50.000 kr. pr. sett... det kan jo også ha noe å si... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det hele handler om at membranene skal mykes opp på en vettug måte, dvs. at det første man gjør ikke er å skru helt opp til 11.5737625[/snapback] Nå skal vel membranene helst være så stive (og lette) som over hodet mulig for å unngå fasedreining mellom innerst og ytterst på membranen. Dette er vistnok hovedgrunnene til at de ofte lages i stive og lette materialer som kevlar. Men du mener kansje oppmykning av gummiforingen rundt membranen? I så fall lurer jeg veldig på om du kan bevise vitenskapelig eller i det minste komme med noen gode teorier på hvilke endringer som vil skje i materialet ved å spille lav lyd? Og hvis du kan sansynliggjøre det: Hvorfor ikke kjøre med høyere lyd? Det må da fremskynde den samme endringen? 5738755[/snapback] Simen1 har helt rett. Membranet skal være stivt, mens det er opphenget til membranet som trenger en oppmykning. Dette gjøres best ved store utslag (høy musikk). Det vil natrulig nok ta lenger tid før en høyttaler spilles inn om man spiller lavt volum. Synes det er alt for mye hokus pokus med tanke på innspilling av høyttalere. Det er en prosess som finner sted, enten man tror på det eller ikke så lenge man bruker høyttaleren normalt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Når 2 deler beveger seg mot hverandre og delene er litt ujevnheter vil disse ujevnhetene slites ned over tid og dermed gli lettere. eller ? 5740677[/snapback] Dette er jo tøys. En spole og en magnet i en høttaler fungerer ikke på samme måte som en sylinder og stempel i en bilmotor. For å si det slik: Dersom det er fysisk kontakt mellom magneten og spolen i en høyttaler, er den kort og godt ødelagt. Endret 12. mars 2006 av Vice Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det hele handler om at membranene skal mykes opp på en vettug måte, dvs. at det første man gjør ikke er å skru helt opp til 11.5737625[/snapback] Nå skal vel membranene helst være så stive (og lette) som over hodet mulig for å unngå fasedreining mellom innerst og ytterst på membranen. Dette er vistnok hovedgrunnene til at de ofte lages i stive og lette materialer som kevlar. Men du mener kansje oppmykning av gummiforingen rundt membranen? I så fall lurer jeg veldig på om du kan bevise vitenskapelig eller i det minste komme med noen gode teorier på hvilke endringer som vil skje i materialet ved å spille lav lyd? Og hvis du kan sansynliggjøre det: Hvorfor ikke kjøre med høyere lyd? Det må da fremskynde den samme endringen? 5738755[/snapback] Har ingen fasitsvar til deg. Dette er informasjon som jeg tilegnet meg som guttunge da hifiblader var kjekt tidsfordriv. Dersom du vil ha en vitenskapelig fremstilling om hvorfor en høyttaler bør spilles inn, anbefaler jeg deg å oppsøke et hifi-forum som sikkert kan gi deg svar. Evt. kontakte en anerkjent høyttalerleverandør for svar. Sånn som jeg har forstått det, kan et høyttalerelement "ta skade" (dvs. gi dårligere lyd) av å bli skrudd opp til 11 når det er nytt. Dette gjelder sånn som jeg har forstått det gummimansjetten som membranen er opphengt i sånn at denne får rette bevegeligheten til å kunne gi optimal ytelse. I grunnen høres det ganske logisk ut på samme måte som man ikke gir full gass eller maksimal belastning på et nytt kjøretøy før motoren er innkjørt. Skoeksemplet er også ganske illustrerende. Bevegeligheten i sålen osv. kommer med tida som skoen brukes. Nå kan man vel neppe ødelegge ytelsen til skoene ved å fremprovosere maks bevegelighet når de er nye... 5740026[/snapback] Det blir feil å sammenlikne innspilling av høyttalere med innkjøring av en motor. Det er ingen mekaniske deler som slites mot hverandre i en høyttaler, slik det er i en bilmotor. Elementet tåler akkurat like mye om det kommer nytt fra fabrikken, eller om det er spillt på i x antall timer. Det tar altså ingen skade om man spiller høyt fra begynnelsen, det eneste som skjer, er at det spilles inn fortere. Man skal selvsagt ikke spille slik at lyden forvrenger seg, men det bør man selvsagt ikke gjøre med en ferdig innspillt høyttaler heller. Edit: Der var visst Vice ute med det gode poenget ett minutt før meg Endret 12. mars 2006 av Peterman Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Firstc: Da må det jo være mer logisk og fyre opp høytalerene på 11 med en gang og bli kvitt "ujevnhetene" på 100 sekunder i stedet for å spille lavt og måtte vente 100 timer? Forøvrig så skal vel ikke spolen berøre hverken magneten eller noen andre ting, selv fra starten av. I så fall er det kanskje feilproduksjon, og spolen vil ryke relativt raskt ettersom friksjonen vil sakte men sikkert slipe ned det punktet som berører og dermed bryte de syltynne vindingene i spolen etter kort tid. Tidspunktet for bruddet vil sikkert utsettes om man bare spiller lavt i starten, men jeg ser ikke noe poeng i å utsette oppdagelsen av produksjonefeil. Rart om dette skulle være et problem på svindyre høytalere med ekstremt høy kvalitet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Personlig tror jeg såkalt "innspilling" av høyttalere har sitt utspring i test-rutiner som ble/blir gjort av high-end høyttalere. En eller annen smarting fikk sikkert snusen i at høyttalerne til en anerkjent podusent ble spilt i xxx timer før de kom ut på markedet og ett eller annet sted oppstod tanken om at dette ble gjort for å skape bedre lyd, når poenget med innkjøringen egentlig var å luke ut potensielle feilvarer og et resultat av høy kvalitetstesting. Ser litt av det samme fenomenet når det gjelder "burn in" av CPU'er. Dette er en myte som har tatt fullstendig av hos enkelte og de er hellig overbeviste om at en "burn in" faktisk bedrer egenskapene til eb CPU(selv om tilfellet faktisk er helt motsatt!). Endret 12. mars 2006 av Vice Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Angående innkjøring av ting: Lydkabler/elektronikk innspilles ved at elektronene legger seg i den beste posisjonen når de er brukt en stund. Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe, dette er det den største kvasivitenskapen jeg har hørt, for det første flyter elektroner fritt rundt i metaller, de legger seg med andre ord aldri stille. En annen ting er at elektroner strømmer frem og tilbake igjennom metallet like lett begge veier, så både innspilling og retningsbestemt kabel er bare tull etter det jeg kan forstå. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Tar vi skoeksempelet så er det faktisk ødeleggende å "fremprovosere maks bevegelighet". Eks en skisko av typen lær, så kan en ved maks bevegelse forårsake brudd ved utsatte partier på skoen, f.eks oppå skoene mellom tå og vrist. Følger en instrukser fra leverandør sier de at, gjenvlig påføring av xxxx skomiddel vil redusere skader som følge mangel på xxx middel. Nå følger det ikke noe middel til høytalere Og jeg fikk telefon fra svigers sine foreldre under skrivingen her.... æsj.. nå glemte jeg poenget mitt :!: Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Angående innkjøring av ting: Lydkabler/elektronikk innspilles ved at elektronene legger seg i den beste posisjonen når de er brukt en stund. Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe, dette er det den største kvasivitenskapen jeg har hørt, for det første flyter elektroner fritt rundt i metaller, de legger seg med andre ord aldri stille. En annen ting er at elektroner strømmer frem og tilbake igjennom metallet like lett begge veier, så både innspilling og retningsbestemt kabel er bare tull etter det jeg kan forstå. 5740854[/snapback] Haha, det vil jeg også nesten mene... Av og til tror jeg faktisk de bare sier det for at produktet skal selge bedre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Ser litt av det samme fenomenet når det gjelder "burn in" av CPU'er. Dette er en myte som har tatt fullstendig av hos enkelte og de er hellig overbeviste om at en "burn in" faktisk bedrer egenskapene til eb CPU(selv om tilfellet faktisk er helt motsatt!).5740831[/snapback] Helt enig! Jeg kan legge til at det samme gjelder harddisker. Forskjellige harddisker testes i et gitt antall timer for å luke ut disker som feiler. Risikokurven for feil faller eksponensiellt (nesten etter formelen X^-t) etter hvert som disker testes. F.eks feiler 1% av diskene innen 1 time, 0,1% innen neste time, 0,01% innen ennå en time osv. De diskene som overlever f.eks 8 eller 24 timer testing vil ha svært lav sansynlighet for å feile. F.eks testes WD Raptor i hele 24 timer, noe som gjør at WD kan hevde 1,2 millioner timer MTBF på disse. Merk: MTBF har ingenting å gjøre med levetid. For risikokurven ser ut som en "U" og øker etter hvert som slitasje begynner å gjøre seg gjeldende. MTBF sier bare noe om risikoen for kræsj i en gitt (kort) tidsperiode etter at disken er helt ny. PS. Må få legge til at trådstarter gjerne må kjøre inn høytalerene sine "for sikkerhets skyld". Rettere sagt: For min sikkerhets skyld. Dersom han står opp med "gal fot" en dag, flipper en mynt og bestemmer seg for at lydkvaliteten er dårligere enn den kunne vært ved å ikke høre på mine kritiske innlegg, så vil ikke jeg ha skylda for det. regga: Som sagt så forstår jeg veldig godt eksemplet med å gå inn sko (for å få bedre passform til foten), men jeg forstår ikke hva dette har å gjøre med høytalere. (Forøvrig så indikerer din forklaring at man aldri kan bruke skisko aktivt og med høy belastning fordi det vil ødelegge egenskapene for alltid. Jeg ser ikke noen grunn til å at lav belastning på skiskoen skal gjøre den mer solid senere. Slitasje er slitasje. Edit: Det er den morsomste kvasiteorien jeg har hørt på lenge balleklorin. Ler meg skakk her Endret 12. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 en av samme grunnene man "spiller in" en høyttaler..er ikke så ulikt det som ofte er grunnen til at en cpu blir utslitt i sine små elekrto føringer.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Personlig tror jeg såkalt "innspilling" av høyttalere har sitt utspring i test-rutiner som ble/blir gjort av high-end høyttalere. En eller annen smarting fikk sikkert snusen i at høyttalerne til en anerkjent podusent ble spilt i xxx timer før de kom ut på markedet og ett eller annet sted oppstod tanken om at dette ble gjort for å skape bedre lyd, når poenget med innkjøringen egentlig var å luke ut potensielle feilvarer og et resultat av høy kvalitetstesting.Ser litt av det samme fenomenet når det gjelder "burn in" av CPU'er. Dette er en myte som har tatt fullstendig av hos enkelte og de er hellig overbeviste om at en "burn in" faktisk bedrer egenskapene til eb CPU(selv om tilfellet faktisk er helt motsatt!). 5740831[/snapback] Tja.. Innen hifi-miljøet er det egentlig ikke noe uenighet om at en høyttaler ikke høres veldig bra ut rett ut av boksen, men at den løsner etter en stund med normalt bruk. For min del er det fakta, jeg har opplevd det på alle høyttalere og hodetelefoner jeg har kjøpt nye (det er en del). Forklaringen på innspilling er jo også ganske lettfattelig og logisk. Uenigheten ligger vel i hvordan man bør spille inn høyttaleren. Noen sverger til å koble feil polaritet på en høyttaler, riktig på den andre og sette de tett mot hverandre, mens andre (f.eks jeg) bare like å pakke ut høyttaleren å spille musikk og noen spiller radiostøy i x antall døgn før de spiller musikk på den. Det er verre med kabeldebatten. Finnes det hørebare forskjeller på signalkabler? Bør en kabel spilles inn? Har pila på kabelen noe å si? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det er verre med kabeldebatten. Finnes det hørebare forskjeller på signalkabler? Bør en kabel spilles inn? Har pila på kabelen noe å si? 5740990[/snapback] Jeg for min del hører ikke forskjelll fra en vanlig lampettledning til en høytalerkabler til 150 kr meteren eller fran en vanlig 29 kroners signalkabel til en 1000 kroners. For at jeg muligens i det fjerne kanskje aner en kvarkaktig forskjell, må jo utstyret være optimalt riktig konfigurert og plassert i riktige omgivelser. Hvem i huleste heitest sitter på ett forspiel og lytter etter feil? Tviler på at de fleste har det optimale oppsettet når de hører på musikk, men gleder seg heller over musikken\lyden. Jeg tror placeboeffekten spiller en stor rolle her. Edit: Jeg bruker heller penger der jeg faktisk kan høre en forskjell. Endret 12. mars 2006 av regga Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 regga: Som sagt så forstår jeg veldig godt eksemplet med å gå inn sko (for å få bedre passform til foten), men jeg forstår ikke hva dette har å gjøre med høytalere. (Forøvrig så indikerer din forklaring at man aldri kan bruke skisko aktivt og med høy belastning fordi det vil ødelegge egenskapene for alltid. Jeg ser ikke noen grunn til å at lav belastning på skiskoen skal gjøre den mer solid senere. Slitasje er slitasje. Hehe, nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sier at hvis du bruker en sko som fraviker fra produsentens instrukser (om du vil kalle det det), Så kan du ikke regne med at skoen vil opprettholde sin "kvalitet". Dermed hvis du bruker xxx middel som angitt fra produsent, vil denne "faren" reduseres. Jeg sier at du ikke må fly til fjells med knusk tørre sko (les: tør lær f.eks) og forvent at de ikke skal sprikke. Angående det med høytalere å gjøre så skal du ikke smøre de inne med alskens piss, men følg instruks fra produsenten. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Retning på kabel og innspillig av den er tull, etter det som er mulig å forstå av elementær fysikk. Når det gjelder tykkelse på kabel, valg av metallisk leder (alu,kopper, sølv, gull etc.), blir jo det en helt annen sak. O2 frie Cu kabler er sikkert fine de, men om de er verdt prisen er en HELT annen sak. Gull er jo mykt så det er fint som kontaktendepukt det har jeg selv sett forskjellen på ved en 1,5meter scart kabel, blidet ble mye bedre, og jeg mistenker de gullbelagte kontaktene på scart kabelen mer enn selve lederne. Er kabelen for tykk i forhold til signalstyrken den skal overføre, oppfører kabelen som en kondensator og høyfrekvent spenning forsvinner/blir glattet ut av selve kabelen. Er kabelen for tynn så får du ikke dyttet igjennom de strømmengdene som trengs ved f.eks mye bass. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Dette gjelder da ikke alt, En tv f.eks er det ikke noen innkjøringsingfase, der er rett og slett ingeting som skal tilpasses, Den slåes av og den slåes på. PUNKTUM. Det samme gjelder cpu og optisk mus. Nevnte objekter har ingen tilpassningsfase. En Mus blir ikke bedre om du snurrer den rundt på matten noen hundre timer før den taes skikkelig i bruk, tvert imot.Edit: Jeg leste noe en gang i ett hi-fi blad i min yngre dager (les: 10 år siden) om at magneten på en høyttaler var som sjelen til ett menneske.. (les: nå er det kanskje promillen som taler, men tanken måtte jo komme fram en eller anne gang). Tar forbehold om evt forbehold og magnler. 5738916[/snapback] Jeg har av en annen oppfattning. Fjernsynsapparater må gjerne kjøres inn. I starten kan det være hvinende lyder fra elektronikken som kan forsvinne etter en tid. En CPU kan få bedret stabilitert ved å operere den på noen % høyere spenning over tid, såkalt burn-in. Slik at man evt kan sette ned Vcore på standard klokke eller presse klokken litt med eller uten overvolt. Transistorene er ikke like villige helt fra starten, men de må tillvennes Vcore. I tillegg trenger den termiske pastaen noen dager på å fylle porer og mykes opp slik at den leder optimalt. (helst skal man varme opp pastaen på forhånd ved å legge pastasprøyten i kokende vann for å myke opp den termiske pastaen før påføring) Det er max 5-10% å hente og en bør ha prosessoren på vanlig spenning og klokke noen uker før man begynner med overvolt for en bør ikke kjøre på ekstra driftspenning det første man gjør. Og så er det litt for å sjekke at maskinen ellers virker som den skal før man begynner å presse den slik at man kan lluke ut feilkilder. Feks at overklokkingen virker ikke fordi maskinen aldri var stabil, ikke engang på standard instillinger. Når det gjelder Optiske Mus så er det helt klart en innkjøringsdase. Optikken blir ikke mer nøyaktig, men de første dagene er mikrobryterne i knappene og scroll-hjulet ganske stivt, i tillegg er mus-kabelen relativt stivt. Derfor vil det ikke være særlig bra å ta en mus rett ut av forpakningen og delta i en FPS-konkurranse. Det er egentlig innkjøring på alt her i verden. I starten er alt statisk og stivt og må derfor mykes opp. Ferske høyttalermembraner er ikke vant med å gjengi lyd. Derfør bør man ikke overdrive volumet helt i starten. Flatene må tilvennes frekvenssvingningene. Lyden vil føles litt mindre anpent etter en tid men innkjøringen er hovedsakelig for å ta en myk start for membranene er ikke like motstandsdyktige for høye nivå helt i starten. Det er rett og slett for å unngå å skade høyttalerne. Hi-Fi folkene kjører inn fordi at når de har betalt x titusener for et par høyttalere (endelig fått drømmeanlegget) som de har tenkt å ha på ubestemt tid, så ønsker de ikke at høyttalerne skal ryke de første 14 dagene. Lydkvaliteten blir ikke bedre men lyttingen blir mer behagelig etter innspillingen pga mindre anspente membraner. Innkjøring er rett og slett fordi man må kunne krype før man kan gå. Som en fyr en gang sa "Båten er kanskje lekk som ei sil, men den trutner fort når den kommer i vannet." Endret 12. mars 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå