Ratatos Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hey, Idag installerte eg ein ny Western Digital Caviar SE16 250GB S-ATA disk. Alt gjekk glimrende med installasjonen, og disken fungerer veldig bra. Men da eg installerte disken så forsvant ein anna disk. Ein Seagate 200gb S-ATA disk. Eg gjorde ingenting med den, men den forsvant plutselig. Eg sjekket om den var skikkelig koblet til, og det var den. Eg finner disken i BIOS, og under oppstart. Men eg finner den ikkje inpå windows. Eg finner den ikkje på diskbehandling, og eg finner den ikkje på eit program eg lasta ned som heiter Western Digital Data Lifeguard. Eg har prøvd alt, og eg begynner og bli ganske desperat. Derfor søker eg det all vitende folk på hardware.no forumet om hjelp. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Har du tatt en titt på google ? men nå det gjelder det WD programmet du har lastet ned ,kan det jo være det ikke finner disken pga at det ikke er et seagate prog. last ned et prog fra seagate du Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Programmet fant nå begge maxtor diskene mine, og Seagate eksterne disken min. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg har ikkje funnet disken. Slik det ikkje blir noken forvirring så må eg sei at: Eg sa i sist post at eg fant Seagate eksterne disken med eit program, men den har eg funnet heile tiden, og den har heile tiden vært oppe og går. Tingen er at eg fremdeles mangler ein Seagate S-ATA intern 200GB harddisk. Eg trenger meir hjelp Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg prøvde Seagate DiscWizard .. fant den ikke då heller.. Eg finner den jo under oppstart.. dette er merkelig Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Ratatos ,hvilket hovedkort har du ? Kjører du windows XP , servicepack __? Ser du disken i xp diskbehandling ? Endret 11. mars 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Endelig noken som spør meg litt spørsmål Eg har Asus A8N-SLI Premium Eg kjører Windows XP som har SP2. Windowsen er heilt oppdatert. Eg finner ikkje disken i XP Diskbehandling, men eg finner den under Oppstart. Disken som har forsvunnet er ein Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA disk. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Har du sjekket strømkabelen til harddisken? Har du prøvd harddisken i en annen maskin? Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg har gjort ein tabbe. Den nye disken så satt eg samme stasjonsbokstav som den som forsvant. Slik begge hadde G:\ .. dette fant eg ut nå.. eg skifta den nye til T:\ og restartet og håpte på at den gamle skulle vende tilbake til G:\ Eg finner den fremdeles ikkje Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Diskene dine er koplet til en kontroller, sant?(for at det er 2 kontrollere på kortet ditt.) Disken (western 250Gb) finnes i Diskbehandling som standard volume 250Gb? (Tenker at kanskje du har ordnet noen raid greie ?) Du kopler fra det nye western og kontrollere at seagate disken kommer opp da, dvs slik den var før du installerte western. Oppdager systemet ditt hardiskene hver for seg men ikke begge to, så du må kontrollere om det er noe merknader fra produsent når det gjelder configurasjon av disker, og ellers at Bios innstillinger er riktig Det er vel det enkleste feilsøkning du kan gjøre. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Eg har gjort ein tabbe. Den nye disken så satt eg samme stasjonsbokstav som den som forsvant. Slik begge hadde G:\ .. dette fant eg ut nå.. eg skifta den nye til T:\ og restartet og håpte på at den gamle skulle vende tilbake til G:\ Eg finner den fremdeles ikkje 5735394[/snapback] Hvor fant du at begge hadde samme bokstaver da? Bruker du DiskPart i cmd? Lenke til kommentar
ryback Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Ok. Du sier BIOS finner disken(e), men ikke windows. Sjekk at du har installert driver for S-ata kontrollerene dine. Se om du finner diskene i diskbehandling. Hvis du ikke finner de der så test med 3. parts gjenopprettingsverktøy, som f.eks get data back. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Prøv å kjør et program som heter Partition Magic. Se om dette programmet finner disken. Den skal normalt finne diskene iallefall. Så får du iallefall mulighet til å skifte/legg til bokstav på den. Lykke til. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg fjernet den nye. Den gamle kom tilbake, men eg måtte formatere den for å bruke den. Eg helder på å formatere den nå, men hvis eg setter den nye tilbake i pcen. Forsvinner den andre igjen då? Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg kjører sånn SCSI Raid system på S-ATA diskene mine. Når eg bygde pcen var det eineste måten pcen fant diskene mine på. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Eg kjører sånn SCSI Raid system på S-ATA diskene mine. Når eg bygde pcen var det eineste måten pcen fant diskene mine på. 5735486[/snapback] Så det er RAID du har ja. Da kan du ikke se begge to nei. Men du kan disable RAID mode for portene i SATA contrloller som NVIDIA nforce chipset supporter, kan du ikke det ? For da kan du kople 4 sata disker hver for seg, ikke sant? Og siden du har formatert nå, du kan vel godt prøve deg fram, for du skriver på diskene. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Eg fjernet den nye. Den gamle kom tilbake, men eg måtte formatere den for å bruke den. Eg helder på å formatere den nå, men hvis eg setter den nye tilbake i pcen. Forsvinner den andre igjen då? 5735481[/snapback] hvis du har stilt sata portene for RAID så får du det ikke til. Du må disable RAID. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg har diskene mine på eit RAID sett som heiter JBOD(Single) Eg fjernet dem fra RAID, då fant eg dem ikkje i windows. Eg tok dem tilbake til JBOD(Single) og då fant eg dem.. Hjeelp wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Nå vi må ta dette langsomt. Du starter pcen og komme i Bios. Du må skrive ned hvilket instillinger du har på Onboard Device configuration og på NVRaid Configuration. I tillegg skriver ned sata portene du har koplet diskene på med å se fysisk på hovedkort tilkoplinger. Du har vel nok en haug av porter du, ikke sant. Når det gjelder JBOD. det er også en slags raid, det er vel slik at du kan kople mange disker av div. størrelse, til et volume ,uten at du har noe av fordelene og ulempene som ellers raid-0,-1 og ellers har. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Eg har mange SATA porter .. 8 stk. Mens du svarte så koblet eg den nye harddisken i.. Den gamle forsvant, mens den nye fungerte fint.. Eg skal gjere det du sa no btw: TUSEN hjertelig takk for hjelpa.. Du er ein gud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå