Gå til innhold

K8N Neo platinum funker ikke etter bios update..

KydeX

Anbefalte innlegg

Hjelp.

Jeg har driti meg skikkelig ut nå tror jeg.

Jeg har et MSI K8N Neo Platinum, med Nforce 3 250Gb.

Jeg skulle oppdatere bios og så skjedde noe galt. Ved restart funka ikke maskinen. Så gikk jeg inn på MSI sine sider og fulgte bruksanvisning for bios recovery, laget boot disk og kjørte ny bios flash.

Problemet var at jeg muligens flasha med feil bios under recovery. Nå kommer maskina inn til det skjermbildet der en kan trykke tab for post eller del for setup.

Der stopper det, og nå kan jeg ikke kjøre oppstartsdisk eller noe, så jeg får ikke flashet med rett bios heller. Jeg har også prøvd å nullstille bios med jumper, men det hjelper ikke noe.

Går det an å gjøre noe her, eller kan jeg bare kassere hele hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
If a flash has gone horribly wrong and the computer fails to boot altogether, the only solution is to replace the BIOS chip on the motherboard with a new one that contains a healthy and correct BIOS. To obtain a new BIOS chip, contact your motherboard manufacturer and give them the model of your motherboard. For a relatively small price ($10-15 plus shipping) they may mail you a new BIOS chip. To install the new chip, you open up the computer after taking appropriate anti-static precautions, identify the BIOS chip on the motherboard with help of the manual, carefully pull the old chip out of its socket, and insert the new chip in its place. Be sure to carefully follow the manufacturer's installation instructions.

However, be aware of the fact that some manufacturers will not sell individual BIOS chips, and some older motherboards have non-replacable BIOS chips. In those two cases you will be forced to replace your motherboard, which is expensive and somewhat of a hassle.

Feil ved flashing av skjermkort kan lett fikses, det er verre med HK.

Ved mindre det finnes en eller annen gluping på forumet som vet om en metode jeg aldri har hørt om må du nok skaffe deg en ny BIOS chip, enten ved å bestille eller knabbe fra et annet HK med samme chip.

EDIT: Jeg gikk utifra at du hadde flashet over "bootblock" siden du ikke klarte å kjøre oppstartsdisk. Er du sikker på at du har gjort det? Fordi dersom du ikke har gjort det er det nemelig gode muligheter for å redde kortet. :)

Endret av bensinkanna
Lenke til kommentar

Ok, prøver pånytt. La oss si du ikke har flashet over "bootblock":

1. Last ned Aware Flasher og extract filene til en formatert diskett.

2. Last ned Biosen du vil bruke og legg filene på disketten. Jeg bruker v1.8 Modded Bios og det funker utmerket.

3. For at pcen skal kunne lese fra disketten må du lage en ny fil du kaller "autoexec.bat" og som du legger på disketten. Denne filen redigerer du med Notepad og skriver følgende:

@echo off

if exist oldbios.bin goto old

awdflash.exe newbios.bin oldbios.bin /py /sy /cc /cp /cd /sb /r

goto end

:old

awdflash.exe oldbios.bin /py /sn /cc /cp /cd /sb /r

:end

Håper dette fungerer. :)

Endret av bensinkanna
Lenke til kommentar
Ok, prøver pånytt. La oss si du ikke har flashet over "bootblock":

1. Last ned Aware Flasher og extract filene til en formatert diskett.

2. Last ned Biosen du vil bruke og legg filene på disketten. Jeg bruker v1.8 Modded Bios og det funker utmerket.

3. For at pcen skal kunne lese fra disketten må du lage en ny fil du kaller "autoexec.bat" og som du legger på disketten. Denne filen redigerer du med Notepad og skriver følgende:

@echo off

if exist oldbios.bin goto old

awdflash.exe newbios.bin oldbios.bin /py /sy /cc /cp /cd /sb /r

goto end

:old

awdflash.exe oldbios.bin /py /sn /cc /cp /cd /sb /r

:end

Håper dette fungerer. :)

5733888[/snapback]

Vel.. Det stod noe bootblock greier når jeg kjørte bios recovery, så det er mulig jeg har flashet over den ja, uten at jeg vet helt hva det betyr. Jeg får uansett ikke kjørt noen oppstartsdiskett nå..

Endret av Azaz
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er mulighet til å redde kortet så har jeg tatt meg bryet med å finne et helt makent kort billig på demo-avdelingen på komplett.no

MSI K8N Neo Platinium Edition

5758972[/snapback]

Hei. Jeg takker for opplysningen, men det kortet har jeg sett selv, det kom dessverre ikke ut på sidene deres før i går eller idag, og nå har jeg allerede solgt CPU og grafikkort for å oppgradere til socket 939 med PCI-E.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, hehe. Så fikk jeg oppgradering gjennom budsjettkomiteen hjemme..

Litt teit tabbe av meg da, men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...