Gå til innhold

SLI, ATI Cossfire ?

thaldo

Anbefalte innlegg

Heisann.

Siden jeg tenker på å kjøpe ny pc basert på komponenter, så trenger jeg noen tekniske forklaringer. Har fått endel råd i dette forumet på ganske mange andre ting (prosessor, PSU, kabinett )

Har bestemt meg for Asus A8N32 SLI delux som hovedkort (med AMD 3700+).

Har tenkt å ha et skjermkort basert på GeForce 7800 GT (er det vert å gå til GTX eller evt høyere)? basert på råd, tester og anbefalinger.

Det jeg trenger en forklaring på er:

Hva er SLI (er vel hvordan kortet kommuniserer med hovedkortet ) og hva er Crossfire i skjermkort sammengeng (betyr det at jeg kan sette inn to skjerkort og de er dobbelt så bra :-) ?

For spill (HL2) og ellers general bruk (ikke mye video redigering eller filmer på PC). Er noe foretrukket foran noe annet.

Mye spørsmål men håper noen kan forklare det for meg (and bring me up to date :-)

Takker for svar

Tom H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SLI lar deg koble sammen to skjermkort, og de jobber da sammen for å øke ytelsen betraktelig. For å ta det i bruk må du ha to identiske skjermkort (f.eks to 7800GT, fabrikant kan være forskjellig).

Forøvrig kan kombinasjonen av hardware du har valgt anbefales (se signatur) :)

Endret av arokh
Lenke til kommentar

SLI er nVidias(geforce kort) metode å sette to kort sammen, mens Crossfire er ATI`s måte å gjøre det samme.(veldig forenklet, er noen fler forskjeller, men ikke som du trenger å sette deg inn i). I de spillene som er optimalisert for denne teknikken så blir det potensielt dobbelt så bra, men det er vel sjelden det blir så mye bedre i praksiss. Det lønner seg heller ikke for de fleste.

Når det gjelder kortet du har valgt vil jeg på det sterkeste anbefalle å se på 7900GT i stedet. Et bedre kort til ca samme pris. Det eneste er vel at ATI vistnok skal ha en liten ytelsesfordel i HL2. Men er ikke mange fps i forskjell, og du kommer til å ha nok med ett 7900Gt uansett(det yter ca like bra som mitt 7800GTX, og jeg har aldri under 50fps i HL2)

Lenke til kommentar
SLI lar deg koble sammen to skjermkort, og de jobber da sammen for å øke ytelsen betraktelig. For å ta det i bruk må du ha to identiske skjermkort (f.eks to 7800GT, fabrikant kan være forskjellig).

Forøvrig kan kombinasjonen av hardware du har valgt anbefales (se signatur) :)

5733220[/snapback]

Hmmm ja ser du har god smak du også :!:

du har overklokket Cpu'en ser jeg. Funker det bra ?

Må jeg har ekstra vifter? ... har du link til en god guide ?

Takker for svar

Tom

Lenke til kommentar
7800GT/GTX ville jeg ikke satset på. kjøp heller et 7900GT :thumbup:

5735382[/snapback]

Ja, kjøp to 7900GT kort og klokk dem...

7900GT får du til under 3000, og de klokker godt...

De siste testene nå har vist at SLI skår CrossFire i ytelse. (iallefall 7900GTX SLI vs. x1900 CrossFire)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...