krugans Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 hei! jeg planlegger å bygge en massiv pc/media server! og trenger litt hjelp fra noen som virkelig kan dette! jeg kan noe, men er ikke så god¨på andre ting! målet mitt er! å ha en pc som jeg kan legge inn alle dvd filmene mine, slik at jeg kan hente dem frem på plasmaen lett via fjernkontrollen! det samme med musikk. samtidig så vill jeg ha parabol signalene inn i pc på et tv kort som takler både viasat og canal digital. Også disse signalene skal kunne gå videre til plasma. slik tenker jeg: i lagrings kapasitet så trenger jeg over 2 terra! og jeg har tenkt meg sata disker! og da også en sata kontroller. pluss en system disk. psu vill jeg ha 700w (bedre med for mye enn for lite) ram vill jeg ha 2-4 gb cpu har jeg tenkt mye på, men jeg skal ha en dual core (noen forslag)? skjermkort har jeg ikke så mye kompetanse på. jeg spiller ikke så mye på pc, men vill at det skal takle trafikken som skal gå til plasma!, helst hd. (noen forslag) hoved kort har jeg ikke bestemt meg for, jeg er åpen for forslag her. kabinett, hvis jeg får plass til allt i et big tower så ville det vært bra, ellers kan jeg bygge et selv i pleksi glass. kjøling: jeg vill at pc skal være stille, og vill ha lydmatter i sidene på kabinettet, samtidig som jeg kunne tenke meg vann kjøling(noe jeg ikke har erfaring med). jeg ønsker at alle hardiskene bortsett fra system disken kunne vises som bare en disk i systemet. (lar dette seg gjøre)? dvs at det vises en disk på feks 4tb! jeg har også en laptop jeg benytter i jobben, og en annen stasjonær som samboeren min benytter. jeg vill kople laptopens docking og den andre stasjonere og denne nye som skal bygges sammen med en kvm swich slik at jeg bare bruker en monitor og tastatur og mus. det er vanskelig å ordlegge alle planene, jeg har bare tegninger problemet er at jeg ikke kan et døyt om linux, og jeg forsto det slik at det ville være best å kjøe linux på dette! , og i tilleg ha myth tv. som dere skjønner så har jeg store planer, men kunnskapen holder ikke følge med planene! noen som vill hjelpe meg med dette? scar her eller send meg en meld. ps. jeg vet dette ikke er et billig prosjekt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...n_-_del_1/13557 Lenke til kommentar
krugans Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...n_-_del_1/13557 5732822[/snapback] hmm det er jo ikke direkte noen stue pc jeg skal ha, den skal stå på kontoret, men er kablet til tv i stuen! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...n_-_del_1/13557 5732822[/snapback] hmm det er jo ikke direkte noen stue pc jeg skal ha, den skal stå på kontoret, men er kablet til tv i stuen! 5732851[/snapback] PCen i den guiden står heller ikke i samme rommet mener jeg.Dessuten står det mange gode tips der til å komme godt på vei (les alle delene, ikke bare del 1). Du sier du bare har tegninger. Hvorfor viser du ikke dem da? Endret 10. mars 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
krugans Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...n_-_del_1/13557 5732822[/snapback] hmm det er jo ikke direkte noen stue pc jeg skal ha, den skal stå på kontoret, men er kablet til tv i stuen! 5732851[/snapback] PCen i den guiden står heller ikke i samme rommet mener jeg.Dessuten står det mange gode tips der til å komme godt på vei (les alle delene, ikke bare del 1). Du sier du bare har tegninger. Hvorfor viser du ikke dem da? 5733780[/snapback] jeg viser ikke tegningene fordi jeg ikke har scanner, de er tegnet for hånd Lenke til kommentar
saivert Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det holder i massevis med en Adaptec 8 eller 16 ports SATA disk kontroller med raid og 100MHz I/O processor fra Intel. Disse lover god diskytelse. Ellers bør du ha Gigabit ethernet på media servern din og trekke Cat 5e kabel fra den til en liten HTPC sak i stua som du har Windows media center eller vanlig windows xp med Nero 7 (som har Nero Home, et genialt menysystem for underholding i stua). Selv har jeg en laptop jeg kobler til tv-en i stua når jeg skal se DivX filmer og lignende. Bruker da Nero Home og har satt opp NeroMediaHome (som er en server for å dele ut musikk og film på hjemmenettverket). Her kjører jeg trådløst nettverk (802.11g 54mbps) uten at det lagger, men anbefaler likevel Gigabit ethernet for total ytelse og ingen flaskehalser særlig hvis han spoler mye frem og tilbake i filmer og lister opp innholdet på serveren ofte. Skal vel bruke HTPC-en i stua til å surfe/sjekke mail også tenker jeg. Vet dette er veldig Nero orientert, men synes det fungere veldig bra, derfor jeg nevner det. Ikke er det spesielt dyrt heller (bortsett fra det med diskkontrolleren og disker). Bruker du Linux på serveren kan du bare sette opp Windows Share med Samba også deler du bare filene på vanlig måte. Har da en Windows Client (HTPC) som henter alt fra servern. Blir som med mitt første forslag funksjonsmessig, men noe mer stabilt vil jeg tro da Linux skalerer bedre. EDIT: Utelot tips om den øvrige hardwaren, men du må gå for god disk- og nettverksytelse. Prosessoren her behøver strengt tatt ikke være så kraftig hvis du ikke har behov for on-demand encoding av video (dvs. opptak). Dedikerte hardware encoder kort er bedre valg da. Noen TV-tuner kort har MPEG encoder chip. Skjermkort er ikke så viktig. Velg gjerne et hovedkort med integrert grafikk så slipper du å kjøpe enda et kort. Regner ikke med at du skal trekke videokabler fra serveren til plasman din. Du må ha en egen mini-pc i stua (HTPC som nevnt) som henter ting fra servern over nettverk og ikke videokabler. Endret 12. mars 2006 av saivert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå