Gå til innhold

Nokas dommen - Hva syns folket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det jeg synes er dummest av alt, er at di har stjælt 50millioner+/-

å at det er brukkt 200millioner ++ i etterkant, og at det tallet stiger....

 

det synes jeg er noe av det mest idiotiske, det høres og ser jo bare dumt ut :nei:

5742938[/snapback]

 

Så samfunnet skulle bare gitt F i hele greia? Hvis kriminalitet ikke skal etterforskes og gå gjennom rettssystemet vil jo kriminalitet lønnne seg. Ønsker du et samfunn der kriminalitet ikke skal ha konsekvenser?

 

Hvis ranerene hadde fått med seg 300mill, ville det da være forsvarlig å bruke 200mill på å etterforske og kjøre saken gjennom domstolen?

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
det jeg synes er dummest av alt, er at di har stjælt 50millioner+/-

å at det er brukkt 200millioner ++ i etterkant, og at det tallet stiger....

 

det synes jeg er noe av det mest idiotiske, det høres og ser jo bare dumt ut :nei:

5742938[/snapback]

 

Så samfunnet skulle bare gitt F i hele greia? Hvis kriminalitet ikke skal etterforskes og gå gjennom rettssystemet vil jo kriminalitet lønnne seg. Ønsker du et samfunn der kriminalitet ikke skal ha konsekvenser?

 

Hvis ranerene hadde fått med seg 300mill, ville det da være forsvarlig å bruke 200mill på å etterforske og kjøre saken gjennom domstolen?

5743610[/snapback]

Men hva med å bruke like store summer på forbrytelser (ran, drap, o.l.) der det ikke blir drept en offentlig tjenestemann. Altså likestille alle forbrytelser med tanke på ressursbruk i etterforskningen. Tror det ville hatt en mye større preventiv virkning enn at de kun bruker slike summer hvis en offentlig tjenestemann blir skutt og drept.

 

Som jeg nevnte tidligere, bruken av ressurser i denne saken i forhold til andre lignende saker kan ha den virkningene på de kriminelle at de rett og slett tenker at de kommer unna med hva som helst bare de unngår å skyte en offentlig tjenestemann...

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte tidligere, bruken av ressurser i denne saken i forhold til andre lignende saker kan ha den virkningene på de kriminelle at de rett og slett tenker at de kommer unna med hva som helst bare de unngår å skyte en offentlig tjenestemann...

5743721[/snapback]

Jaha. Hva er det du vil frem til? At som følge av at det virker som om det ble brukt så mye ressurser på denne saken fordi en politimann ble skutt, vil vanlig vinningskriminalitet øke? Jeg ser ikke helt logikken i denne tankegangen.

 

Kan jeg heller ikke skjønne at det skulle være noe negativt at forbryterene passer seg med å skyte mennesker :whistle:

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte tidligere, bruken av ressurser i denne saken i forhold til andre lignende saker kan ha den virkningene på de kriminelle at de rett og slett tenker at de kommer unna med hva som helst bare de unngår å skyte en offentlig tjenestemann...

5743721[/snapback]

Jaha. Hva er det du vil frem til? At som følge av at det virker som om det ble brukt så mye ressurser på denne saken fordi en politimann ble skutt, vil vanlig vinningskriminalitet øke? Jeg ser ikke helt logikken i denne tankegangen.

 

Kan jeg heller ikke skjønne at det skulle være noe negativt at forbryterene passer seg med å skyte mennesker :whistle:

5743872[/snapback]

:hmm: Kan ikke huske at jeg har sagt det da.... Men jeg tror ikke kriminalitet av ulike slag kommer til å synke hvis de eneste forbrytelsene politiet virkelig bruker penger på er når en av deres egne blir skutt... Jeg har ikke med et eneste ord nevnt at vinningskriminaliteten kommer til å øke.... :roll:

 

Det samlede ressursforbruket på de ti siste ransetterforskningene før Nokas etterforskningen er på mindre enn 200 millioner--samlet :whistle:

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte tidligere, bruken av ressurser i denne saken i forhold til andre lignende saker kan ha den virkningene på de kriminelle at de rett og slett tenker at de kommer unna med hva som helst bare de unngår å skyte en offentlig tjenestemann...

5743721[/snapback]

Jaha. Hva er det du vil frem til? At som følge av at det virker som om det ble brukt så mye ressurser på denne saken fordi en politimann ble skutt, vil vanlig vinningskriminalitet øke? Jeg ser ikke helt logikken i denne tankegangen.

 

Kan jeg heller ikke skjønne at det skulle være noe negativt at forbryterene passer seg med å skyte mennesker :whistle:

5743872[/snapback]

:hmm: Kan ikke huske at jeg har sagt det da.... Men jeg tror ikke kriminalitet av ulike slag kommer til å synke hvis de eneste forbrytelsene politiet virkelig bruker penger på er når en av deres egne blir skutt... Jeg har ikke med et eneste ord nevnt at vinningskriminaliteten kommer til å øke.... :roll:

 

Det samlede ressursforbruket på de ti siste ransetterforskningene før Nokas etterforskningen er på mindre enn 200 millioner--samlet :whistle:

5743998[/snapback]

 

Mener du etterforskningen var et vendetta fra politiets side?

 

I et ideelt samfunn bør ikke penger være den grensesettende faktoren ved en etterforskning, men desverre lever vi ikke i et ideelt samfunn. Mener du det burde settes et tak på summen som skal brukes til hver etterforskning, hvis politiet ikke har oppklart saken før taket er nådd, henlegges den?

Lenke til kommentar
Men hva med å bruke like store summer på forbrytelser (ran, drap, o.l.) der det ikke blir drept en offentlig tjenestemann. Altså likestille alle forbrytelser med tanke på ressursbruk i etterforskningen. Tror det ville hatt en mye større preventiv virkning enn at de kun bruker slike summer hvis en offentlig tjenestemann blir skutt og drept.

 

Som jeg nevnte tidligere, bruken av ressurser i denne saken i forhold til andre lignende saker kan ha den virkningene på de kriminelle at de rett og slett tenker at de kommer unna med hva som helst bare de unngår å skyte en offentlig tjenestemann...

5743721[/snapback]

At etterforskningen og ressursene tilgjengelig nødvendigvis reflekterer alvorlighetsgraden av forbrytelsen er en selvfølge. En analogi kan trekkes til Palme-drapet, hvor svensk politi fortsatt har etterforskere som jobber heltid med saken.

Lenke til kommentar
:hmm: Kan ikke huske at jeg har sagt det da.... Men jeg tror ikke kriminalitet av ulike slag kommer til å synke hvis de eneste forbrytelsene politiet virkelig bruker penger på er når en av deres egne blir skutt... Jeg har ikke med et eneste ord nevnt at vinningskriminaliteten kommer til å øke....  :roll:

 

Det samlede ressursforbruket på de ti siste ransetterforskningene før Nokas etterforskningen er på mindre enn 200 millioner--samlet  :whistle:

5743998[/snapback]

Du sa da selv at du trodde at forbryterne ville passe seg mer med å skyte andre. Det er nå ikke negativt i alle fall.

 

Og de ti siste ranene som ble etterforsket var sikkert dobbelt så store Nokas-ranet :whistle:

Lenke til kommentar

Til Cybbe: Så du mener ikke at det å drepe mannen i gata er like alvorlig som å drepe en offentlig tjenestemann? Det være seg politimann eller politiker... For hvis en ser på det du sier, at ressursbruken gjenspeiler alvorligheten, så er det brukt betydelig mer ressurser på kriminalitet der det er påført skader på offentlige tjenestemenn enn på lignende saker der kun mannen i gata er involvert...

 

Til _Julenissen_: Det jeg aldri har sagt er at vinningskriminaliteten kommer til å øke! Og ja, det er bra at ingen blir skutt under et ran :yes:

Samlet sett så er de 10 ranene dobbelt så store som Nokas saken :yes: , tenker da på ranet på postens brevsenter, bankboksranet (som forøvrig Toska var med på) og diverse bankran og pengetransportran.

 

 

Hadde vært litt enklere hvis folk leste hele tråden i stedet for å bare kommentere det siste innlegget som er lagt til... :roll:

Lenke til kommentar
Samlet sett så er de 10 ranene dobbelt så store som Nokas saken  :yes: , tenker da på ranet på postens brevsenter, bankboksranet (som forøvrig Toska var med på) og diverse bankran og pengetransportran.

 

 

Hadde vært litt enklere hvis folk leste hele tråden i stedet for å bare kommentere det siste innlegget som er lagt til...  :roll:

5744193[/snapback]

Du kan kanskje komme med noen tall også da?

 

Hadde vært litt enklere hvis folk leste hele tråden i stedet for å bare kommentere det siste innlegget som er lagt til...  :roll:

5744193[/snapback]

Jaha

Lenke til kommentar
Samlet sett så er de 10 ranene dobbelt så store som Nokas saken  :yes: , tenker da på ranet på postens brevsenter, bankboksranet (som forøvrig Toska var med på) og diverse bankran og pengetransportran.

 

 

Hadde vært litt enklere hvis folk leste hele tråden i stedet for å bare kommentere det siste innlegget som er lagt til...  :roll:

5744193[/snapback]

Du kan kanskje komme med noen tall også da?

 

Hadde vært litt enklere hvis folk leste hele tråden i stedet for å bare kommentere det siste innlegget som er lagt til...  :roll:

5744193[/snapback]

Jaha

5744244[/snapback]

Bare i bankboksranet fikk ranerne med seg verdier for 34 millioner, så da kan du selv regne ut hvor mye ranerne har fått med seg i de 9 andre ranene hvis totalen de fikk med seg fra Nokas var rett over 51 millioner.... (altså 17 millioner fordelt på 9 ran, noe som utgjør 1,9 millioner per ran for at ranerne skal ha fått med seg like mye som i Nokas ranet) og jeg kan fortelle deg at de har fått med seg mye mer enn det... ligger vel nærmere 10-12 millioner i snitt på de 9 ranene... :roll:

 

Har du lest alle innleggene da? :hmm:

Lenke til kommentar
Til Cybbe: Så du mener ikke at det å drepe mannen i gata er like alvorlig som å drepe en offentlig tjenestemann? Det være seg politimann eller politiker... For hvis en ser på det du sier, at ressursbruken gjenspeiler alvorligheten, så er det brukt betydelig mer ressurser på kriminalitet der det er påført skader på offentlige tjenestemenn enn på lignende saker der kun mannen i gata er involvert...

5744193[/snapback]

Selvsagt er det ikke like alvorlig, av åpenbare grunner. Drap er alltid alvorlig, og alle drap etterforskes med tyngde, men drap på en politimann i tjeneste, eller på en statsleder som Palme, er av en annen karakter enn de aller fleste andre drap som begås, uten at det overhodet impliserer noen rangering av dåden rent utenfor det lov- og rettsstatsmessige perspektiv en her opererer med, eller noen form for antydning at enkelte er mer verdt enn andre.

Lenke til kommentar
Til Cybbe: Så du mener ikke at det å drepe mannen i gata er like alvorlig som å drepe en offentlig tjenestemann? Det være seg politimann eller politiker... For hvis en ser på det du sier, at ressursbruken gjenspeiler alvorligheten, så er det brukt betydelig mer ressurser på kriminalitet der det er påført skader på offentlige tjenestemenn enn på lignende saker der kun mannen i gata er involvert...

5744193[/snapback]

Selvsagt er det ikke like alvorlig, av åpenbare grunner. Drap er alltid alvorlig, og alle drap etterforskes med tyngde, men drap på en politimann i tjeneste, eller på en statsleder som Palme, er av en annen karakter enn de aller fleste andre drap som begås, uten at det overhodet impliserer noen rangering av dåden rent utenfor det lov- og rettsstatsmessige perspektiv en her opererer med, eller noen form for antydning at enkelte er mer verdt enn andre.

5744432[/snapback]

"Da er det bare å passe på å skye rett person neste gang en bestemmer seg for å drepe noen da" altså velge en sivil fremfor en offentlig tjenestemann, siden det å drepe et sivilt menneske ikke er like straffbart som det å drepe et menneske som utfører en tjeneste for samfunnet :w00t: (noe av det dummeste jeg har hørt)

 

Forøvrig så er dette her noe som underbygger mine påstander om at politiet ikke tar ran like seriøst med mindre det blir drept en offentlig tjenestemann i forbindelse med ranet.

Link: 62 uoppklarte ran...

Lenke til kommentar
Bare i bankboksranet fikk ranerne med seg verdier for 34 millioner, så da kan du selv regne ut hvor mye ranerne har fått med seg i de 9 andre ranene hvis totalen de fikk med seg fra Nokas var rett over 51 millioner.... (altså 17 millioner fordelt på 9 ran, noe som utgjør 1,9 millioner per ran for at ranerne skal ha fått med seg like mye som i Nokas ranet) og jeg kan fortelle deg at de har fått med seg mye mer enn det... ligger vel nærmere 10-12 millioner i snitt på de 9 ranene...  :roll:

5744386[/snapback]

Litt vagt, men ok. Men er vel ikke så interessant uten tallene for kostnadene for etterforskning osv, eventuelt en kilde som backer opp denne påstanden:

Samlet sett så er de 10 ranene dobbelt så store som Nokas saken  :yes: , tenker da på ranet på postens brevsenter, bankboksranet (som forøvrig Toska var med på) og diverse bankran og pengetransportran.

 

Har du lest alle innleggene da?  :hmm:

5744386[/snapback]

Stort sett. Ser ikke hva dette har med saken å gjøre eller hva problemet hvis jeg ikke hadde gjort det var.

Lenke til kommentar
Forøvrig så er dette her noe som underbygger mine påstander om at politiet ikke tar ran like seriøst med mindre det blir drept en offentlig tjenestemann i forbindelse med ranet.

Link: 62 uoppklarte ran...

5744459[/snapback]

Så vidt jeg leste var det 'ran'. Ikke 'ran der sivile personer blir skutt'.

 

At ran der personer blir skutt er mer alvorlig enn vanlige ran forstår vel du og.

Lenke til kommentar

Ja jeg forstår det, men det er her det er relevant om du har lest alle tidligere innlegg eller ikke... Fordi jeg i noen tidligere innlegg sammenlignet forholdene mellom politiets innsats ved ulike kriminelle handlinger. Og jeg kan ikke se at de har lagt særlig mye innsats i andre kriminelle handlinger de 10 siste årene enn Nokas saken, Baneheia saken og Orderud saken... Litt lite med tanke på alle de kriminelle handlingene som har skjedd i løpet av denne tiden.

 

Og det at en offentlig tjenestemann er plassert ut for å beskytte oss ved for eksempel slike ran som på Nokas...Hva skal han gjøre? Slå ranerne med knyttneven? En politimann kan ikke beskytte oss særlig mer enn vi kan beskytte oss selv i slike sammenhenger. Så jeg ser egentlig ikke hvorfor et slikt liv skal være mer verdt enn andres liv.

 

Som jeg også har nevnt tidligere, så er noen av de tiltalte i Nokas saken vanskelig å knytte opp mot ransstedet og det er derfor urettferdig at disse skal dømmes som om de har gjort det samme alle sammen. Noen av de tiltalte som har innrømmet å vært med på ranet sier selv at noen av de tiltalte er uskyldige.

Men som sagt før, det er kanskje ikke så lurt å la en rett styres av ønske om hevn?

 

Samtidig så er det også verdt seg å merke alle de tusenvis av timer med telefonsamtaler som påtalemakten holdt hardt på inneholder flere alternative ranslag bestående av beryktede og ikke fullt så kjente kriminelle som har hatt anledning til å begå ranet.

Lenke til kommentar
"Da er det bare å passe på å skye rett person neste gang en bestemmer seg for å drepe noen da" altså velge en sivil fremfor en offentlig tjenestemann, siden det å drepe et sivilt menneske ikke er like straffbart som det å drepe et menneske som utfører en tjeneste for samfunnet  :w00t:  (noe av det dummeste jeg har hørt)

5744459[/snapback]

Et ran blir umiddelbart mer alvorlig når man har skutt og drept en politimann under utrykning. En analogi kan trekkes til et innbrudd der det blir tatt en tv og et innbrudd der det blir tatt en tv og huseieren blir funnet knivdrept dagen etter. Hva tror du ville blitt etterforsket tyngst?

 

Og ranet her ville selvsagt blitt etterforsket selv uten at en politimann hadde blitt drept, og ville blitt etterforsket med tyngde om en sivilist hadde blitt drept og ikke en politimann, om du ikke mener det forventer jeg du har konkrete eksempler å vise til der drapsetterforskning har blitt neglisjert av politiet.

 

At du mener dette er det dummeste du har hørt sier vel mer om deg og hva du har hørt. Hva er mest straffbart tror du, kalle kompisen din et forbanna rasshøl eller slenge samme bemerkning til en politimann?

Lenke til kommentar

Syns det var bra han som fikk 4år for å leie ut en kåk til den gjengen. Skal man leie ut en kåk så bør man passe på at leietagerene ikke skal utføre alvorlige kriminelle handlinger.

 

Bør bli en ny klausul i kontrakten.

 

Anyway.

Dommen var veldig streng med tanke på det som er vanligt nivå i norge. Men jeg syns det er riktig å dømme såpass strengt når man nekter å forklare seg.

 

Det jeg reagerer på er at bevisførselen er svak. Altså hva om det finnes uskyldige der. Hele domsopplesningen bærer meget preg av "du er skyldig fordi det ikke finnes beviser for det motsatte" over hele linja. Skulle tro det var motsatt.

Lenke til kommentar
At du mener dette er det dummeste du har hørt sier vel mer om deg og hva du har hørt. Hva er mest straffbart tror du, kalle kompisen din et forbanna rasshøl eller slenge samme bemerkning til en politimann?

Jeg mener det er alvorlig å kalle noen for dette uavhengig om det er en kompis eller en politimann. Straffen burde vært lik uavhengig av hvem av de to som fikk bemerkningen slengt mot seg. BEGGE TO ER LIKEVERDIGE MENNESKER, det er ikke rettferdig overfor resten av samfunnet å fremstille en offentlig tjenestemann som mer verdt enn andre.

 

 

Dommen var veldig streng med tanke på det som er vanligt nivå i norge. Men jeg syns det er riktig å dømme såpass strengt når man nekter å forklare seg.

 

Det jeg reagerer på er at bevisførselen er svak. Altså hva om det finnes uskyldige der. Hele domsopplesningen bærer meget preg av "du er skyldig fordi det ikke finnes beviser for det motsatte" over hele linja. Skulle tro det var motsatt.

Helt ening, og dette har jeg også prøvd å si tidligere. I en rettsstat heter det at en er uskyldig til det motsatte er bevist. I denne saken var de tiltalte skyldige før de i det hele tatt kom til rettsalen, da de var påført håndjern og fotlenker.

Men de nektet da ikke å forklare seg? Det var ingen som ville fortelle hvem som skjøt og drepte Klungland, det var vel det eneste de nektet i forbindelse med forklaringen...

Men det er folk her inne som lider av det samme syndromet som retten i Stavanger, nemlig hevnlyst. Disse har da ikke muligheten til å se forbi deres mening om at alle sammen som ble tiltalt burde dømmes til livsvarig fengsel, og ser faktisk ikke at flere av de tiltalte fikk en dom som ikke gjenspeiler det faktum at flere av de tiltalte ikke direkte kan knyttes opp mot ransstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...