Gå til innhold

Nokas dommen - Hva syns folket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble det ikke stjælt 20millioner, å retsaken har til nå kostet bortigmot 120millioner :ermm:

i så fall er jeg bare gla at di er ferdige, hvist di da er ferdige.

 

Hele Nokas ranet minner meg om den der filmen HEAT, jævli bra film...

 

Ehm, ja det var straffen di fikk, jeg skal ikke si så mye, men jeg synes den var for mild, å di slipper jo ut en 5-6 år før di skal ut og, sikkert.

Synes det systeme i norge er idiotisk :nei:

Lenke til kommentar

Ser at det er mye diskusjon (i begynnelsen av tråden) rundt det at en politimann blir drept. Er en politimann mer verdt enn en sivil? Min mening er at ja, faktisk. Som menneske er vi alle verdt like mye, men for samfunnet er en politimann verdt mer enn en sivil. Det er min mening.

 

Forøvrig, mange strenge straffer gitt ut her, syntes de burde ha hatt litt mer håndfast bevis før de gikk så hardt til verks. 16 år forvaring høres lite ut, men 16 år er jævlig lenge pluss det usikkerhetsmomentet om du noen sinne slipper ut.

Lenke til kommentar
Ser at det er mye diskusjon (i begynnelsen av tråden) rundt det at en politimann blir drept. Er en politimann mer verdt enn en sivil? Min mening er at ja, faktisk. Som menneske er vi alle verdt like mye, men for samfunnet er en politimann verdt mer enn en sivil. Det er min mening.

 

Forøvrig, mange strenge straffer gitt ut her, syntes de burde ha hatt litt mer håndfast bevis før de gikk så hardt til verks. 16 år forvaring høres lite ut, men 16 år er jævlig lenge pluss det usikkerhetsmomentet om du noen sinne  slipper ut.

5739466[/snapback]

 

Og hvorfor er en politimann verdt mer enn en sivil?

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Ble det ikke stjælt 20millioner, å retsaken har til nå kostet bortigmot 120millioner :ermm:

i så fall er jeg bare gla at di er ferdige, hvist di da er ferdige.

 

Hele Nokas ranet minner meg om den der filmen HEAT, jævli bra film...

 

Ehm, ja det var straffen di fikk, jeg skal ikke si så mye, men jeg synes den var for mild, å di slipper jo ut en 5-6 år før di skal ut og, sikkert.

Synes det systeme i norge er idiotisk :nei:

5739421[/snapback]

:hmm: de fikk vel med seg ca 50 millioner, mens saken har kostet 200+ millioner, og den er langt fra ferdig. Tar nok noen år før vi får en endelig og rettskraftig dom.

 

 

Så du mener at man skal straffes fordi man var dem så valgte å utføre en ny "type" ran?

 

Er klart jeg ikke synes det var positivt med slikt ran og drap, men at dem fikk for strenge straffer er vel helt klart, det var jo en som fikk 6 år bare for å ha frakta våpen.

Og viss man skal sammenligne med andre draps-og ransaker i Norge, så er jo straffen helt vanvittig, er greit med så høye straffer men da må de generelle strafferammene i Norge heves.

 

Dette har jeg også prøvd å få frem i mine tidligere innlegg, men som ingen har fått med seg. De som har quota deler av mine innlegg har tydeligvis (med overlegg eller ikke?) fått med seg dette. Det er selvsagt klart at slike kriminelle handlinger bør straffes, men da bør også annen type kriminalitet straffes på lik linje. Tenker da på for eksempel de to som drepte de to små jentene i Baneheia i Kristiansand, de fikk vel omtrent lik straff som de tiltalte i Nokas saken. Bortsett fra at den kriminelle handlingen til de to i Baneheia er verre i mine øyne, de voldtok de to jentene før de hardt og brutalt drepte dem.

Nokas saken er tross alt et ran som gikk litt galt, og der det endte med at de drepte en politimann.Andre drapsmenn, som har tatt livet av "mannen i gata" blir dømt til 6-10 års fengsel og slipper ut etter 4 år. Mens de som deltok i Nokas ranet drepte en offentlig tjenestemann og blir dømt til mange flere år, for eksempel 13 år for å skaffe våpen til ranet. Det blir jo som å sammenligne en vanlig våpenhandler som selger ei jakthagle til en person som så går hjem og skyter familien sin. Skal denne våpenhandleren dømmes til 13 års fengsel bare fordi han solgte våpenet til den personen som drepte familien sin? :no:

 

Til dere som påstår at et vanlig menneskeliv er like mye verdt som livet til en offentlig tjenestemann har i teorien rett, men når det kommer til hvordan dette egentlig er så tar dere helt feil. Livet til en offentlig tjenestemann er mye mer verdt en et vanlig liv for de som etterforsker drapet. Det har seg ofte slik at de som etterforsker drapet hadde kjennskap til den tjenestemannen som ble drept og derfor legger de mye mer innsats i å ta den personen som utførte drapet. Og står de fast så fortsetter de etterforskningen uansett, hadde det vært en sivil person som ble drept i stedet for er sjangsen for henleggelse rimelig stor.

 

Til dere som ikke skjønner hvorfor livet til en offentlig tjenestemann er mer verdt en et annet liv: Ta å se på saker, både i Norge (ikke så mange tilfeller av dette akkurat) og i utlandet, og se forskjellen på straffen som er delt ut. Hvor lang straff har person som drepte en annen sivil fått? Hvor stor straff har en "copkiller" (altså en person som har drept en offentlig tjenestemann) fått. Tror dere vil bli ganske overrasket :whistle:

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Se for deg at du er strandet på en øde øy langt utenfor sivilisasjonen. Dere er 20 stykker, kun en av dere har skills nok til å lage bål for å holde varmen. Vil den ene personen være mer verdt enn de 20 andre? Som jeg presiserte i min forrige tråd, som menneske er vi alle like verdt, men nytteverdien til mennesker er ikke lik.

Lenke til kommentar

saken har blitt så blest opp i media at det å faktisk ærklæe noen som uskyldig ville ført til store demonstrasjoner osv. vedkommende ville ikke kunne bo i landet, alle ville hatet ham. så hva syntes jeg om dommen, bra for de som var skyldig. utrolig uprofft utført rettsak av stavanger tingrett. viser bare hvor amatøraktig en sak kan føres. totalt ødelagt livene til de uskyldige, for de fins sikkert.

 

saken burde vært lukket for media. totalt amatørmessig utført, kan ikke få sagt det nokk. og de vet det så innmari godt selv. de har driti seg totalt ut, men ingen vil innrømme det.

Lenke til kommentar
saken har blitt så blest opp i media at det å faktisk ærklæe noen som uskyldig ville ført til store demonstrasjoner osv. vedkommende ville ikke kunne bo i landet, alle ville hatet ham. så hva syntes jeg om dommen, bra for de som var skyldig. utrolig uprofft utført rettsak av stavanger tingrett. viser bare hvor amatøraktig en sak kan føres. totalt ødelagt livene til de uskyldige, for de fins sikkert.

 

saken burde vært lukket for media. totalt amatørmessig utført, kan ikke få sagt det nokk. og de vet det så innmari godt selv. de har driti seg totalt ut, men ingen vil innrømme det.

5739657[/snapback]

 

:!: Nesten ikke verdt et svar, men.... Ble de tiltalte dømt for å unngå demonstrasjoner? Hva var amatørmessig utført, hvem ble kjent skyldig som var uskyldig.

Unnskyld meg; var du tilstede eller har du lest dommen? Og hvorfor skulle saken vært ført bak lukkede dører? De eneste som har "driti" seg ut er de dømte.

 

Dessuten får de prøvd saken til høsten for en annen rett.

Lenke til kommentar
saken har blitt så blest opp i media at det å faktisk ærklæe noen som uskyldig ville ført til store demonstrasjoner osv. vedkommende ville ikke kunne bo i landet, alle ville hatet ham. så hva syntes jeg om dommen, bra for de som var skyldig. utrolig uprofft utført rettsak av stavanger tingrett. viser bare hvor amatøraktig en sak kan føres. totalt ødelagt livene til de uskyldige, for de fins sikkert.

 

saken burde vært lukket for media. totalt amatørmessig utført, kan ikke få sagt det nokk. og de vet det så innmari godt selv. de har driti seg totalt ut, men ingen vil innrømme det.

5739657[/snapback]

 

haha :p det kan du ikke mene. hvem skulle demonstrert? og de ikke kunne bodd i landet? hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Se for deg at du er strandet på en øde øy langt utenfor sivilisasjonen. Dere er 20 stykker, kun en av dere har skills nok til å lage bål for å holde varmen. Vil den ene personen være mer verdt enn de 20 andre? Som jeg presiserte i min forrige tråd, som menneske er vi alle like verdt, men nytteverdien til mennesker er ikke lik.

5739528[/snapback]

 

Er klart at nytteverdien til han med bålkunnskapene er større, men en politimann har da ikke større nytteverdi enn en bonde?

 

En bonde produserer mat slik at jeg, politimannen og alle andre kan få noe å spise, hvorfor blir politimannen mer verdt enn han?

 

En veiarbeider velikeholder veiene slik at jeg, politimannen og alle andre har noe å bruke bilene våre på, men likevell skal politimannen være verdt mer?

 

Politimannen er sattt sammen av kjøtt, blod og diverse andre inngredienser, slik som du og jeg, hvorfor skal den ene sammensettningen være verdt mer?

 

Skal han være verdt mer bare på grunn av at han eier ett tøystykke der set står "politi" på?

Lenke til kommentar
Til dere som ikke skjønner hvorfor livet til en offentlig tjenestemann er mer verdt en et annet liv: Ta å se på saker, både i Norge (ikke så mange tilfeller av dette akkurat) og i utlandet, og se forskjellen på straffen som er delt ut. Hvor lang straff har person som drepte en annen sivil fått? Hvor stor straff har en "copkiller" (altså en person som har drept en offentlig tjenestemann) fått. Tror dere vil bli ganske overrasket

Har du lest noe av det jeg har skrevet?

 

Jeg sier at jeg er klar over at du får en strengere straff viss du dreper en politimann fremfor en sivil, men jeg setter spørsmålstegn ved om det er slik som vi ønsker og ha det, og om det er det riktige?

 

Jeg mener nei.

Politimannen er sattt sammen av kjøtt, blod og diverse andre inngredienser, slik som du og jeg, hvorfor skal den ene sammensettningen være verdt mer?

 

Dette har jeg også prøvd å få frem i mine tidligere innlegg, men som ingen har fått med seg. De som har quota deler av mine innlegg har tydeligvis (med overlegg eller ikke?)

Nå var faktisk mitt innlegg som du quoter rettet mot snekker`n, og ikke deg. Det er sant at jeg ikke har lest hele innlegget ditt, men bare utdraget som snekker`n quota, men så var jo innnlegget mitt rettet mot han.

 

saken har blitt så blest opp i media at det å faktisk ærklæe noen som uskyldig ville ført til store demonstrasjoner osv. vedkommende ville ikke kunne bo i landet, alle ville hatet ham. så hva syntes jeg om dommen, bra for de som var skyldig. utrolig uprofft utført rettsak av stavanger tingrett. viser bare hvor amatøraktig en sak kan føres. totalt ødelagt livene til de uskyldige, for de fins sikkert.

 

saken burde vært lukket for media. totalt amatørmessig utført, kan ikke få sagt det nokk. og de vet det så innmari godt selv. de har driti seg totalt ut, men ingen vil innrømme det.

Det er ikke noe spesielt med denne saken, slik er det med alle større saker, kan bare nevne orderud, baneheia os.v.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Angående verdi politi contra vanlig borger:

 

Verdien som menneske er lik, men en politimann kan du på en måte si sendes til "fronten" for at vi vanlige skal både føle oss og være trygge. Derfor skal han ha et spesiellt "vern" hvis det hender ham noe. Som høy straff hvis han drepes mens han/hun forsvarer oss vanlige borgere. Uten at jeg vet det, tror jeg at det er dette som ligger bak.

 

Veldig dårlig forklart, så vidt jeg forstår det selv. :blush::cool:

Lenke til kommentar
Syns at de ukjente burde blitt frikjent å de andre kan sitte på livstid for min del

5742307[/snapback]

Hvem er de ukjente? Tiltalte blir dømt på grunnlag av beviser, ikke hvor kjente eller ukjente de er.

Eller hva er det du mener? :hmm:

5742388[/snapback]

Som oftest blir de tiltalte dømt på grunnlag av sterke beviser, men ikke alle i denne saken har blitt det. Greit at de som har vedgått å vært med på ranet får sin straff men denne bør være i samsvar med gjeldende rettspraksis på området, noe den langt fra er. De som ikke kan knyttes direkte opp mot ranet bør frifinnes, for når ble det for eksempel ulovlig å leie ut en leilighet? Noe en av de dømte har gjort, og retten mener at han burde vite hva leieligheten skulle brukes til :hmm:

Dessute bør den som er redd for å bli knyttet opp mot et ran slutte å prøve klær i en vanlig butikk, f.eks. H&M! Når du prøver klær der setter du igjen dna i klærene og da kan jo politiet knytte deg opp mot ransstedet hvis denne genseren senere blir brukt i et ran.

 

Og som jeg skrev tidligere, DE TILTALTE VAR FORHÅNDSDØMT! Hvorfor? Jo fordi allerede første dag måtte de tiltalte møte i retten iført håndjern og fotlenker. Og fordi rettsaken gikk i en by der hevnlysten er stor, samme hvem den går ut over :yes:

 

Sett dere inn i gjeldene rettspraksis før dere sier at de tiltalte ble dømt på en rettferdig måte, sett utifra gjeldene praksis er straffene alt for strenge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...