Gå til innhold

Nokas dommen - Hva syns folket?


Anbefalte innlegg

Det krever en enorm styrke og presisjon å skyte en serie med radius 30cm med en AK47 / AG3..

 

Tøys. Har du skutt med AG3 eller i det hele tatt noe annet enn luftgevær?

5734493[/snapback]

 

Enig. Både AG3 og AK47 har en brukbar presisjon. Ikke noe stort problem å treffe helfigurer på 400m med AG3. Og hvis man kan teknikken, så skyter man også serier på helautomat med nogenlunde presisjon innenfor 20-50m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva gjorde offeret for å utløse drapet?   satt han i bilen med hendene på rattet og kjørte sakte og ble skutt gjennom vinduet?  var bilen i bevegelse? var offeret i eller utenfor bilen, snakket offeret i walkie talkie under skytinga? var offeret bevæpnet? siktet offeret med våpen mot gjerningsman? utløste offeret noe skudd?     er det samme straff for å skyte en sovende politi  som å skyte en politi som sikter et våpen mot deg, hvor du føler deg truet?    hva gjorde offeret der og da?  hadde offeret vest på seg?  hadde offeret grunn eller mistanke til å ha vest?

Politibilen rygget og var kommet noen meter da Klungland ble truffet. Vet ikke helt hvor du vil hen, men tviler på at en så erfaren tjenestemann ser bakover og rygger, mens han holder et automatvåpen ut vinduet og skyter med kun venstre hånd nordover i Kongsgata, mens han han holder høyre på rattet. Kongsgata er relativ bra befolket, og i krysset mot Klubbgata hvor drapsmannen sto er en av Stavangers mest befolkete steder.

 

Av vitneforklaringer har det kommet frem at det var lynsjestemning da alle hadde kommet seg ut til Varmen og skjulestedet og vissheten om at de sto bak et politidrap. Besynderlig reaksjon og sikker løgn, stormer du inn 10-12 mann med automatvåpen midt i en storby, er risikoen stor for nettopp noe slikt. Hvis det er sant tyder det på at det enten var et vådeskudd eller drapsmannen gjorde det på eget initiativ.

Men ingen av ranerne har et snev av troverdighet, så det blir bare spekulasjoner.

 

 

Jeg synes det var ganske passende dommer, eneste var at flere skulle fått forvaring og lengre tid på de(forvaringene).

Det som gledet meg enormt var at Schuman fikk forvaring. "Skyggen" kommer nok til å kose seg sammen med de andre der ute på Bærum. Og "mesterhjernen" :!: kan jo delta i fengselturneringer i sjakk.

 

 

 

hadde offeret grunn eller mistanke til å ha vest?

Folk pleier ikke ha vesten tullet rundt hodet som en turban. Det bruker man hjelm til. Det hadde dessuten vært vanskelig å kjøre. Og hva mener du med grunn eller mistanke? Herregud, ransalarmen hadde gått.

 

edit: Jeg har nå lest hele dommen og retten legger IKKE til grunn at det var et streifskudd. (side 33)

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Personlig tror jeg det ligger noe i disse uttalelsene, ettersom han hele tiden har sagt seg villig til å samarbeide med politiet..

5735124[/snapback]

 

Han har bare samarbeidet til den grad det har hjulpet han selv. Han har f.eks. ikke navngitt de andre som deltok (og evt ikke deltok), eller hvem som faktisk drepte politibetjenten. For meg ser ikke akkurat det ut som å være villig til å samarbeide; for meg ser det ut hindring av etterforskning eller å holde tilbake informasjon noe som burde gi ytterligere straff.

 

I realiteten ble Toska bare samarbeidsvillig etter han var blitt navngitt og utpekt som hovedmannen bak det hele. Han har såvidt jeg vet ikke fortalt politiet noe mer enn de allerede visste. Det eneste han har gjort er å komme med vage kommentarer for å slå sprekker i politiet teori.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Å sammenligne ranet i Stavanger med kioskranet på Bjølsen er da veldig hensiktsmessig i denne saken, da det er akkurat samme forbrytelse, altså et RAN.

Det er nettopp det det ikke er.

 

I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Dette er så mye mer enn bare et vanlig ran. Og dette kunne retten si med loven i hånd, da alle de skjerpende omstendighetene som gjorde denne saken ekstra spesiell og alvorlig var beskrevet i lovene, og måten ranet ble utført og planlagt på kom under flere andre lovparagrafer.

 

Det med at de venter til en person blir skutt og drept før de etterforsker med stor intesitevt kan også sende ett anderledes signal til ransmiljøet (det virker ikke som om dette er særlig tenkt gjennom), og det er at så lenge ranerne ungår å skade noen på en eller annen måte (skyte, slå, sparke, o.l.) så vil de mer eller mindre komme unna med det de har gjort.

Og hva er negativt ved at ran utføres på en måte som gjør at det ikke står om liv?

 

Selvsagt skal det få alvorligere konsekvenser hvis man skader eller dreper noen!

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Har hørt disse argumentene tidligere også, og de virker noe "krampaktig". Er det så rart at gjengen planlegger og er "organisert"? Videre raner man ikke banker med sprettert. Nokas ligger i sentrum, ikke noe ranerne kunne "gjøre" med det. Skal man bli "sjokkert" over at ranerne "hindret politiets arbeid"? :dontgetit:

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Har hørt disse argumentene tidligere også, og de virker noe "krampaktig". Er det så rart at gjengen planlegger og er "organisert"? Videre raner man ikke banker med sprettert. Nokas ligger i sentrum, ikke noe ranerne kunne "gjøre" med det. Skal man bli "sjokkert" over at ranerne "hindret politiets arbeid"? :dontgetit:

5736300[/snapback]

Hva er det du prøver å si? Siden det er naturlig å være tungt bevæpnet ved større ran er det ikke så ille? At beleiringen av sentrum med mange mennesker rundt ikke er så ille siden Nokas faktisk ligger i sentrum og de derfor ikke hadde noe "valg"? Er ikke organisert kriminalitet så ille fordi man må organisere seg for å utføre slik ran? Og er ikke det at de hindret politiets arbeid så ille fordi de "måtte"?

 

Du mener med andre ord at det at de gjorde det de måtte for å utføre ranet rettferdiggjør alt dette?

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Har hørt disse argumentene tidligere også, og de virker noe "krampaktig". Er det så rart at gjengen planlegger og er "organisert"? Videre raner man ikke banker med sprettert. Nokas ligger i sentrum, ikke noe ranerne kunne "gjøre" med det. Skal man bli "sjokkert" over at ranerne "hindret politiets arbeid"? :dontgetit:

5736300[/snapback]

 

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

Går jo ikke ann å rettferdigjøre et groft væpnet ran på noen måte.

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Har hørt disse argumentene tidligere også, og de virker noe "krampaktig". Er det så rart at gjengen planlegger og er "organisert"? Videre raner man ikke banker med sprettert. Nokas ligger i sentrum, ikke noe ranerne kunne "gjøre" med det. Skal man bli "sjokkert" over at ranerne "hindret politiets arbeid"? :dontgetit:

5736300[/snapback]

Vi som bor i Stavanger blir sjokkert når en gjeng kjeltringer raider vår fredelige by og dreper en av de mest populære politimenn byen hadde.I tillegg tok de to gisler, drap, de skjøt helt vilt i sentrum, det var Toskas påfunn at alle sivile, busser m.m. skulle få passere bankplassen for å vanskeliggjøre politiets arbeid. Helt bevisst valgte han å sette et stort antall mennesker i fare, å hindre politiet i sitt arbeid er ulovlig, selv om du ser det som naturlig. De kastet CS-granater mot hovedinngangen til Politikammeret, stengte utkjørselen med en brennede lastebil.

I tillegg kommer biltyverier og selvsagt selve ranet. Hva er det som er krampaktig?

Det var et under at ikke flere mistet livet den morgenen.

Så kommer brevsentralen og det at ingen hadde lært av sine tidligere dommer.

 

Hvorfor forstår du ikke at organisert krim er farligere for samfunnet enn uorganisert? Tror du en mann kunne gjort dette?

Videre raner man ikke banker med sprettert.

Man raner ikke banker i det hele tatt, man dreper ikke politimenn, man bryter ikke lover. Hvis man gjør det ender man opp på et 8 m2 rom som du ikke har nøkler til.

Lenke til kommentar
Det krever en enorm styrke og presisjon å skyte en serie med radius 30cm med en AK47 / AG3..

 

Tøys. Har du skutt med AG3 eller i det hele tatt noe annet enn luftgevær?

5734493[/snapback]

 

Enig. Både AG3 og AK47 har en brukbar presisjon. Ikke noe stort problem å treffe helfigurer på 400m med AG3. Og hvis man kan teknikken, så skyter man også serier på helautomat med nogenlunde presisjon innenfor 20-50m.

5735193[/snapback]

 

man skyter ikke helautomat med AG3, bare tåpelig. og det at han skyter så jævla bra? de fleste jeg var i militæret med skyter like bra eller bedre på samme avstand

Lenke til kommentar
Det krever en enorm styrke og presisjon å skyte en serie med radius 30cm med en AK47 / AG3..

 

Tøys. Har du skutt med AG3 eller i det hele tatt noe annet enn luftgevær?

5734493[/snapback]

 

Enig. Både AG3 og AK47 har en brukbar presisjon. Ikke noe stort problem å treffe helfigurer på 400m med AG3. Og hvis man kan teknikken, så skyter man også serier på helautomat med nogenlunde presisjon innenfor 20-50m.

5735193[/snapback]

 

man skyter ikke helautomat med AG3, bare tåpelig. og det at han skyter så jævla bra? de fleste jeg var i militæret med skyter like bra eller bedre på samme avstand

5736665[/snapback]

 

Enig, hvilken som helst av de ransdømte kunne ha skutt politimannen, det skal ikke mye trening til.

 

Ellers så var jo dommen streng, hørte på nyhetene igår at en av de ble dømt til 13 års fengsel for å holde vakt ved fluktbilene.

Men jeg synes ikke dommen er for streng, jeg synes at sålenge ingen av de røper hvem som var morderen, skal alle dømmes som om de faktisk kunne vært morderen. Det er tross alt menneskelig søppel vi snakker om her.

Lenke til kommentar

heh, ja, helautomat med AG3 fra 20 - 50m er nytteløst, nå har ikke jeg prøvd helautomat med AG3 men når jeg var inne til førsteg.tj. så sa befalet vårt det ihvertfall.. Men jeg har testa helautomat (3-4 pr burst) med mp5 som er et pinglevåpen i forhold, og det river og røsker greit ifra seg.

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et vanlig ran er det en rekke skjerpende omstendigheter, deriblant det at det anses for å være organisert kriminalitet. I tillegg den tunge bevæpningen og beleiringen av sentrum, hindring av politiets arbeid, og så videre.

 

Har hørt disse argumentene tidligere også, og de virker noe "krampaktig". Er det så rart at gjengen planlegger og er "organisert"? Videre raner man ikke banker med sprettert. Nokas ligger i sentrum, ikke noe ranerne kunne "gjøre" med det. Skal man bli "sjokkert" over at ranerne "hindret politiets arbeid"?  :dontgetit:

 

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

Går jo ikke ann å rettferdigjøre et groft væpnet ran på noen måte.

 

Handler ikke om å rettferdigjøre væpnet ran, men at jeg mener at de "skjerpende" omstendighetene er "smør på flesk". Denslags argumenter kan man greie å hoste opp i de fleste krimsaker bare man er kreativ nok.

 

Hørte f.eks. på NRK radio for etpar uker siden vedr. en forrettningsmann som ble skutt inne på et industriområde i Stavanger. Et stykke ute i sendinga sier reporteren bl.a. "det ligger en barnehage i nærheten". Hvorfor sier han det? Var denne barnehagen i fare? (drapet skjedde inne på et industriområde) Var de vitner? Hadde offer eller gjerningsmann noe tilknytning til denne barnehagen? Ikke noe av dette ble utdypet. Da mistenker man at slikt heller nok blir brukt som "skjerpende omstendighet" eller for å krydre en historie.

Lenke til kommentar
heh, ja, helautomat med AG3 fra 20 - 50m er nytteløst, nå har ikke jeg prøvd helautomat med AG3 men når jeg var inne til førsteg.tj. så sa befalet vårt det ihvertfall.. Men jeg har testa helautomat (3-4 pr burst) med mp5 som er et pinglevåpen i forhold, og det river og røsker greit ifra seg.

5736745[/snapback]

 

Som jeg nevnte over, det er ikke noe problem å skyte små serier på helautomat hvis man kan teknikken. Enten vet man hvordan dette gjøres, eller så vet man det ikke.. :p

Lenke til kommentar
Syntes straffene godt kunne vært strengere, blant annet burde også toska blitt idømt forvaring.

5734542[/snapback]

 

Støttes,det er viktig å legge listen høyt og vise at slik fremferd ikke er akseptabel, det kan ha en prevantiv virkning i ettertid .

5739056[/snapback]

 

Så du mener at man skal straffes fordi man var dem så valgte å utføre en ny "type" ran?

 

 

Er klart jeg ikke synes det var positivt med slikt ran og drap, men at dem fikk for strenge straffer er vel helt klart, det var jo en som fikk 6 år bare for å ha frakta våpen.

Og viss man skal sammenligne med andre draps-og ransaker i Norge, så er jo straffen helt vanvittig, er greit med så høye straffer men da må de generelle strafferammene i Norge heves.

Lenke til kommentar
herregud. straffene er jo ikke noenting

 

toska slipper sikkert ut om 13-15 år. i usa så hadde alle fått livstid.

norge er et mildt land

5739204[/snapback]

Herregud.

Så er jo USA verden dårligste land når det gjelder straff.

Man får jo livstid bare man truer en der jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...