Gå til innhold

Forskjellige måter å lage sider på


Anbefalte innlegg

Til nå har jeg for det meste jobbet med gratis design som baserer på celler og iframe.

 

Jeg kan litt html og css.

Har hørt av min faglærer innen webdesign på MK at sider baser på celler ikke er noen god plan og at det bare er stress. Noe jeg óg erfarte.

Jeg kom ikke så langt som til å spørre om hvilke andre måter man kunne gjøre det på så tenkte dette kanskje vare plassen.

eh...andre måter å lage sider på en å basere de på celler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med celler regner jeg du mener tabell, noe som blir feil. For alle data er ikke tabulære data.

5734477[/snapback]

Ja det var det jeg mente men fant ikke ordet i skrive øyeblikket...

Hva blir feil..hæ?

5734597[/snapback]

tabulære data: data som egner seg godt til å presenteres i en tabell. F.eks regnskap, ant. fuglearter omfavnet av influensa m.m... For å si det på en annen måte: Ikke lange tekster om ditt & datt som man finner på nettsider.

 

Derfor: titt litt (mye?) på css, som er en meget god måte å bestemme utseende på html-kodene dine.

Helt basic: det baserer seg på at du putter ulike deler av teksten din inn i ulike <div>-elementer, og hver enkelt av disse bestemmer du så utseende/layout på i css-fila di ;)

 

htmldog.com og w3school.com har enkle og gode beskrivelser ;)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Tabulære data er data som passer å sette opp i en tabell. For eksempel rutetider. En liste med navn eller for eksempel menypunkter er ikke en tabell, men en liste. Tekst å lignende er paragrafer, og man bruker P.

Blir helt feil å si at man skal bruke div, man skal bruke semantiske elementer der det er mulig, og dele opp siden osv videre med div, som ikke har noen semantisk betydning.

 

Noen gode linker(om ikke gamle):

http://unrealized.org/artikkel/generelt/kast_tabellane/

http://unrealized.org/artikkel/generelt/generell_semantikk/

(Arve's glansperiode) :p

 

Men pass deg for divmania:

http://juicystudio.com/article/div-mania.php

Lenke til kommentar
Noen som kan utdype skikkelig hva tabulærdata er for noe?

Ikke at qualbeen har gjort det dårlig, men kunne gjerne hatt det mer grunndigere.

Skal snart ha eksamen og må kunne argumentere mot bruk av tabeller.

6220231[/snapback]

sett fra en annen side:

du skal skrive en tekst: bruker du word eller excel? i de tilfellene du synes det er naturlig å ty til excel/tabeller blir det ganske sikkert korrekt å bruke tabeller i web-design også. Og når bruker man tabeller i ulike publikasjoner? sjeldent! Ikke mange (ingen?) bøker/artikler er skrevet som en svær tabell! Derimot benyttes ofte tabeller for å beskrive data/informasjon bedre.. F.eks presenteres ofte aksje-markedets kurser i en tabell. Og skattelistene er en tabell. Og telefonkatalogen servers som en tabell (sortert etter sted,etternavn,fornavn osv).

 

Hvis man vet når man skal bruke tabeller i skrifter/publikasjoner som ikke skal på nett, kan man tenke at det samme gjelder for webdesign..

 

Håper dette var en litt bedre forklaring på når man skal bruke tabeller, og når man ikke skal.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217
Lag en side i php så kan du få flere muligheter anngående design etc...

6221325[/snapback]

Hvis du klarer å lage en helt ren PHP side, med bilder og slik, skal jeg personelig kysse tåa di.

Lenke til kommentar
Så er det jo det at man ikke skal bli Div Manier.

Vill du si denne siden er Div Mania?

WebProsjekt

Hvis man ikke må bruke for mye diver, hva kan/skal man bruke da?

6220565[/snapback]

Divmania så det holder ja :)

Når man klarer å få 2(!) divs rundt menyen er man helt ute.

Somregel trenger man de ikke, andre ganger finnes det bedre elementer

 

Footer for eksempel er jo en paragraf.

Validate knapper er også litt teit :p

---

Digger sånne som G3n3ral :!: Får alltid en god latter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...