crapgame Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Har kjøpt meg en seagate 300gb sata disk som jeg skal ha til filer. fra før av har jeg installert 2 IDE 120gb segate disker. problemet mitt er at jeg ikke får installert driverne til sata`en på hk`et. får bare når jeg starter det opp fra cden: "device not found" hva kan jeg gjøre? leste den artikkelen her på hw om sata instalasjon, men når jeg restarter pc`en med xp cd får jeg ikke det valget å trykke på f6 eller noe den bare starter som vanlig Lenke til kommentar
Enzo1590 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 starter pcen som vanlig eller platen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Skal du installere Windows på den disken, eller bare ha den som lagringsdisk? Det ble litt uklart her, for først sier du noe om at den skal brukes til lagring, og da er det jo ingen grunn til å boote XP CD'en. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Skal du installere Windows på den disken, eller bare ha den som lagringsdisk?Det ble litt uklart her, for først sier du noe om at den skal brukes til lagring, og da er det jo ingen grunn til å boote XP CD'en. 5732733[/snapback] vet surra litt derm gikk litt fort i svingene. Skal bare bruke den som lagringsdisk Lenke til kommentar
brazir Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hvilket hovedkort har du? Hvilken SATA kontakt har du koblet til på hovedkortet? SATA driverne kan du installere mens du er i XP. Det er kun når du ikke har noen harddisk med OS på maskina at du må installere SATA-drivere FØR du installerer XP. (Vet faktisk ikke om du trenger det da heller) Tror egentlig ikke du har koblet på rett kontakt, ikke koblet på strøm skikkelig eller noe. Prøv START ---> Administrative verktøy ---> Datamaskinbehandling ---> Diskbehandling Alternativt : START ----> KJØR ----> skriv compmgmt.msc /s ----> Diskbehandling Se om du finner disken der. Hvis ikke har du med all sannsynlighet koblet feil på et eller annet sted. Dersom den er der må du sannsynligvis formatere den før du kan bruke den. Endret 10. mars 2006 av brazir Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hvilket hovedkort har du? Hvilken SATA kontakt har du koblet til på hovedkortet? SATA driverne kan du installere mens du er i XP. Det er kun når du ikke har noen harddisk med OS på maskina at du må installere SATA-drivere FØR du installerer XP. (Vet faktisk ikke om du trenger det da heller) Tror egentlig ikke du har koblet på rett kontakt, ikke koblet på strøm skikkelig eller noe. Prøv START ---> Administrative verktøy ---> Datamaskinbehandling ---> Diskbehandling Alternativt : START ----> KJØR ----> skriv compmgmt.msc /s ----> Diskbehandling Se om du finner disken der. Hvis ikke har du med all sannsynlighet koblet feil på et eller annet sted. Dersom den er der må du sannsynligvis formatere den før du kan bruke den. 5732753[/snapback] ok, men finner ikke disken der. strømmen er koblet til og satakontakten er satt i, men den sata-kabelen kan settes begge veier, kan dette ha noe å si? noe mer som må gjøres enn det? Endret 10. mars 2006 av crapgame Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Mangler du drivere til Sata kontrolleren så finner du ikke disken der. Sata driverne skal følge med driverne til hovedkortet om det er en onboard kontroller. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Mangler du drivere til Sata kontrolleren så finner du ikke disken der.Sata driverne skal følge med driverne til hovedkortet om det er en onboard kontroller. 5732837[/snapback] vet de fulgte med der, men som jeg sa tidligere får jeg ikke installert dem. får bare en feilmeld: "device not found" Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 får bare når jeg starter det opp fra cden: "device not found" hva kan jeg gjøre? Det er Sata Raid controller som er ikke funnet, og det kan væra riktig hvis du har ikke eller hvis ikke enabled i BIOS. Men for just a Sata disk ,så tror ikke er nødvendig med noen drivere. Men, hadde ikke vært nice å ta en tur i Bios og eventuelt anable sata, configurere boot disk priority og alt annet som må justeres der da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Kan jo minne om feil ved Sata kontrolleren, det har jeg opplevd selv. Kjøpte et demobrukt hovedkort fra komplett i 2003. I 2005 kjøpte jeg min første Sata disk som skulle kobles til Sata kontrolleren på hovedkortet, fikk da bootproblemer. Fikk testa disken som Selvsagt var i orden og endte opp med en pci Sata kontroller som fungerer perfekt. I mitt tilfelle kom Sata bios opp uten disken tilkoblen når kontrolleren var enablet i bios. Finner ikke driveren devisen så virker det på meg som kontrolleren er gåen eller at det er feil driver. Endret 10. mars 2006 av perpyro Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Installerte en HD nylig (SATA2) . Viste seg at selve disken måtte jumpres til SATA-150 for at kontrolleren på hovedkortet skulle kjenne den igjen. Det er ikke det som er problemet da? Eldre hovedkort? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Har hatt problemer med SATA med Windows XP med SP1, problemet ble borte med SP2! SP (service pack) Kent Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Har hatt problemer med SATA med Windows XP med SP1, problemet ble borte med SP2! SP (service pack) Kent 5732924[/snapback] hvor får jeg tak i den da? nå har hele maskinen hengt seg helt etter jeg prøvde å enable raid på sata. hva er problemet nå. blir aldri ferdig Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 SP2 kan lastes ned fra Microsoft. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 SP2 kan lastes ned fra Microsoft. 5733325[/snapback] takker, skal få gjort det i morgen og prøve videre. Noen fler som har en løsning? Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Installerte en HD nylig (SATA2) . Viste seg at selve disken måtte jumpres til SATA-150 for at kontrolleren på hovedkortet skulle kjenne den igjen. Det er ikke det som er problemet da? Eldre hovedkort? 5732878[/snapback] hva betyr dette og hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Sjekk det bildet du finner i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=548268&hl= Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Kan jo nevne at disken funket fint på en annen PC jeg har ( med ASUS-hovedkort). PCen der disken ikke fungerte før jumpring, har et ABIT hovedkort. Mulig at det er ABIT-hk i kombinasjon med SATA2-disker som er fellesnevneren. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Kan jo nevne at disken funket fint på en annen PC jeg har ( med ASUS-hovedkort). PCen der disken ikke fungerte før jumpring, har et ABIT hovedkort. Mulig at det er ABIT-hk i kombinasjon med SATA2-disker som er fellesnevneren. 5738928[/snapback] Hvordan fiksa du det da? Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Vel, jeg måtte jumpre disken ( for å begrense til vanlig S-ATA). Har du testet å sette jumperhette på disken som vist i linken til Hårek? ( Det vil si å jumpre pinne 1 & 2) Det høres ut som det er der feilen ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå