c-audio Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg har akkurat kjøpt denne og til min store overraskelse ser jeg at det ikke er IR-sendere inkludert. Hvor kan jeg få tak i det? Jeg skal altså bruke utgangen som "IR output": Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Ingen som vet? Dette er da noe jeg har sett de fleste plasser der de har videokonferanse-systemer... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 stod ikke mye i det databladet på den tingen... men hvis signalet er ferdig modelert så trenger du vell bare en IR-diode til senderen (om jeg ikke tar feil)... har ikke hold på med IR ting selv (enda) så skal ikke si noe sikkert siden jeg ikke vet hvordan signalene modeleres (tipper det er digitalt (lys/ikke lys) serielt, men det er bare hva jeg trur) det finnes en del IR komponenter på elfa.se under "Optokomponenter" Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Er det det samme hvilken diode jeg kjøper? Det står jo 470 ohm i databladet. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 tja, litt vanskelig å si, men jeg vil trur du skal ha et IR-LED med bølgelengde 940nm. og de fleste ser ut til å ha samme spec. så det har kanskje ikke så mye å si (ser mange på 1,2 volt; maks 100mA), men en kan jo aldri være helt sikker da siden databladet sier så lite. Men nok en gang, dette trur jeg: 470ohm er relativt mye (som formotstand til led), men en må ha huske hvordan led virker. Et led leder ikke når spenningen er under en hvis verdi, men leder når spenningen kommer over denne verdien. Hvis systemet bare har denne motstanden i serie med LEDet vil vi alltid komme over denne spenningen, men strømmen kan være liten. Strømmen gjennom leden er det som er avgjørende for hvor sterkt signal den sender ut, så med for stor formotsand vil du få et svakt signal, hvilket betyr kortere rekkevidde. Det du da kan se på er strålevinkelen, stor vinkel her vil gjøre at effekten fordeles over et stort areal når avstanden øker, og dermed blir rekkevidden kortere sammenligned med en med mindre strålevinkel som ellers sender ut samme effekt. ser også at mange led har oppgitt strålingseffekten ved 20mA, så det betyr kanskje at 20mA er det som er vanlig (noe som passer sammen med 12V forskyningsspenning og 470ohm ved 1,2V over LEDet). kort og godt trur jeg det fleste vil gjøre jobben (mer eller mindre bra) Jeg hadde nok valgt det billigste som er for 940nm, 1,2V og 100mA da dette ser ut til å være veldig vanlig, men jeg skal ikke garantere noe her... Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Takker for svar Rekkevidde er ingen problem, da LEDen skal festes direkte på apparatenes IR mottaker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hvor fikk du kjøpt denne? Eg har sikklet etter en slik i hvertfall et år nå Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Hvor fikk du kjøpt denne? Eg har sikklet etter en slik i hvertfall et år nå 5754233[/snapback] www.promixis.com Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Eg var redd for det ja. Selv om eg har funnet flere utenlandske nettsteder å handle fra, liker eg ikke helt tanken, og når eg har først bestilt er eg for utolmodig til å vente så lenge. Eg håpet at du hadde funnet en Norsk / skandinavisk nettsted Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Eg var redd for det ja. Selv om eg har funnet flere utenlandske nettsteder å handle fra, liker eg ikke helt tanken, og når eg har først bestilt er eg for utolmodig til å vente så lenge. Eg håpet at du hadde funnet en Norsk / skandinavisk nettsted 5755999[/snapback] Promixis sender kun til adresser i USA, så jeg måtte bruke Magnum for å få den sendt til Norge. Jeg bestilte den den 24. februar, og hentet den på postkontoret her i Norge 10. mars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå