Gå til innhold

Hvilken CPU skal du kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å starte denne tråd for folk som lurer på hvilken cpu de burde kjøpe og vil gjerne ha noen enkle regler på denne tråd. Ps. Hold dere til tema.

For den som trenger hjelp:

Fortell prisen du er villig til å betale for en cpu.

Fortell informasjon om brikkesett og socket (hovedkort) du ønsler å bruke/har.

Detaljer bruken litt, så gjør det enklere for oss å annbefale en cpu.

Skriv: "Question" på toppen av innlegget.

For den som hjelper:

Skriv: "Answer" på toppen av innlegget.

Unngå personlige meninger, erfaringer og ikke gå for dypt i svar med mindre den som spør ønsker det. Ellers svarer du som om du snakker til en far som trenger hjelp til å sette cpu'n inn av sin sønn.

>>Eksempel:

>>

>>Question: Jeg ønsker å kjøpe meg en ny cpu til ca 3000, hvilken burde jeg >>kjøpe? Jeg bruker maskinen ofte til å surfe, høre på musikk, photoshop og >>gjerne microsoft office samtidig.

>>

>>Answer: Til det bruket har jeg sammenlignet en AMD-X2 4200+ & Intel >>Pentium D 930 og vil annbefale intel for socket 775.

Endret av chariot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sats på SOCKET 939 og AMD, mye billigere og stort sett mye mer for penga. Har hatt AMD de siste årene og er meget fornøyd selv. Har noen kompisser som er ihuga Intel fans, knuser dem i tester, har betalt nesten 2k mindre

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye peiling på data, men jeg lurer på hva som er de største forskjellene på en AMD og en Intel Pentium prossesor.

5742978[/snapback]

en vanlig amd har vel 512 cache (noen få 1mb)

korte pipelines

en intel har alt fra 512/1mb/2mb men går vel mest i 2mb cache

ikke korte pipelines som gjør at det går opp i opp eller noe sånt?

mindre varmeutvikling, som gjør at en kan få lette OC med en amd enn en intel, som har rykte på seg når det gjelder prescott for å bli ekstremt varm, men når en leser igjennom forum, kompletts sine anmeldelser så ser det ut som prescott sitt rykte er fake, de gir ut temps på under 40 grader idle.

en amd ligger vel rundt 30 grader idle 40 load med uoriginal kjøler, vet ikke om boxed.

Lenke til kommentar
Sats på SOCKET 939 og AMD, mye billigere og stort sett mye mer for penga. Har hatt AMD de siste årene og er meget fornøyd selv. Har noen kompisser som er ihuga Intel fans, knuser dem i tester, har betalt nesten 2k mindre

5733381[/snapback]

Yes akkurat det vi trengte...en tråd til om AMD vs Intel. Disse begynner og bli så latterlige til tider att dem må vel snart bli postet i humor tråden.

Lenke til kommentar

Har tenkt å bygge ett nytt AMD system. Har Opteron 144 nå, Kunne godt tenkt en dobbeltkjerne CPU, men er litt betenkt fordi jeg ønsker å ha optimal ytelse på ripping av f.eks. filmer og cd'er (backup og mp3 spillere).

Så vidt jeg vet kan du vel bare utnytte en kjerne til slikt foreløpig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...