Gå til innhold

lysstyrke kompakt vs dslr

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt antikke Canon A80, har lysstyrke største blender f2.8. Nå har jeg planer om å skaffe meg DSLR og ser da at f2.8 regnes som bra på et objektiv. Vil det si at et DSLR med en 2.8 linse ikke klarer å fange mer lys en A80en min?

Mitt argument for DSLR kjøp er bl a bedre bilder inne uten blitz, men er dette vanskelig uten å gå opp i iso? trodde egentlig at DSLR var bedre til å fange lys enn kompakt i og med at linsene er mye større rent fysisk. Er dette på jordet?

Dersom jeg kjøper et D50 nå med 18-55 kit linsen, vil jeg få særlig mer lysstyrke da enn med A80en? eller får jeg bare et raskere kamera som med gode linser kan utnyttes bedre? hva med 18-70 linsen til nikon, er den bedre?

Takk for svar...

Mvh Sveinung

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paa objektivet er det lavere lysstyrke. Det vil si at du med ditt kompaktkamera vil kunne bruke lavere iso og/eller hoeyere lukkertid enn med en d50 med kitlinse.

Men, tingen er at du med en d50 har MULIGHETEN til aa gaa opp paa mye hoeyere ISO. Jeg vet ikke hvordan stoeynivaaet er paa A80, men bilder fra min pentax ser generelt sett like gode ut naar det kommer til stoey paa ISO800 som min panasonic FX7 gjoer paa ISO100. Dette fordi hver enkelt fotosite fanger opp mer lys (grunnet stoerrelse), og signalet ikke trenger aa bli forsterket like mange ganger.

Grunnen til at kompakter kan ha stor blenderverdi paa smaa objektiv er at blenderen er et produkt (dvs. en broekverdi) av brennvidden (ekte brennvidde, ikke "oversatt" til 35mm) og fysisk aapning. Jo lengre brennvidden er, jo stoerre maa fysisk blenderaapning vaere for aa oppnaa samme blendertallet.

Dessuten har du jo som kjent muligheten (naar du VIRKELIG trenger lys) til aa kjoepe objektiv med blenderverdier kompakter bare kan droemme om. Disse er dog ikke zoom (det finnes noen faa, som f. eks en Olympustele, som har blender 2, men svaert faa), og koster generelt sett mer enn en typisk kompakt. Men dette vet du vel.

Med andre ord, kjoeper du et D50 med 18-55, vil du faa mer EFFEKTIV lysstyrke enn med A80. Dette fordi du trygt kan gaa opp til ISO800, for ikke aa si 1600, uten stoerre problemer. Du vil selvfoelgelig oppleve stoey baade paa 800 og 1600, men paa 800 er den bedre enn akseptabel, og paa 1600 er den nok bedre enn A80 paa 400.

Hvis du skal ta innebilder haandholdt i daarlig lys, saa kjoep heller en d50 med 50mm 1.8 (eller enda bedre, en konika minolta 5D eller 7D med tilsvarende objektiv), og bruker kompakten din til bedre forhold (ute i sollys etc.) til du faar raad til en zoom. Eventuelt selge kompakten og kjoepe kitzoomen, den funker fint hvis forholdene er rette.

Pokker for et langt innlegg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...