Gå til innhold

Statistikk over harddisk feil vs merke

Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Har googlet meg smågrønn nå.

Prøver å finne en eller annen statistikk som viser hvem harddisk produsent som har rett og slett dem beste diskene. Dvs den produsenten som har færrest fail på diskene sine.

Sitter i en grei debatt med noen felles nerdevenner og der er det endel forskjellige meninger om hvem merke som leverer best kvalitet. Da tenker jeg kun på harddisker som er beregnet på privat markede.

Noen som kan hjelpe? Evt har noen synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her må vi da kunne få her på HW?? :hmm:

Nok av brukere som klager over diskene sine hele tiden. kan vi ikke lage en side her, hvor de som har et problem, legger inn hvilken produsent det dreier seg om, og kanskje også GB kapasiteten da det kan være forskjell på de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar

maxtor havner under nederst for å si si det sånn, maken til drittmerke skal du lete lenge etter. vet ikke hvor mange jeg kjenner som har hatt harddisk problemer, men 80% eller mer hadde Maxtor.

jeg har selv en Western Digital og en Samsung spinpoint, ingen problemer med noen av de.

har heller aldri hørt mye negativt om hitachi.

Lenke til kommentar

Har vel, rundt regnet, hatt 15 WD disker i min maskin, eller kjøpt til andres de siste 3-4 årene. Ingen er blitt ødelagt.

Har 1 Samsung disk. Som er ødelagt.

Maxtor har jeg hørt mye dårlig om, men ikke opplevd det selv, såvidt jeg husker. Bare de gamle Quantum (hvordan nå det skrives..) diskene mine. Og såvidt jeg har forstått, så har Maxtor kjøpt opp de, en gang i tiden?

Har nå funnet ut at det sitter en Maxtor disk i en av de nye Dell maskinene her.. så får se hvor lenge den overlever da :)

Men til KriFos, ITbutikken hadde en slik ting før mener jeg også å huske. Synd at de har fjernet denne da..

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett kun brukt WD disker siden jeg fikk min første PC i ca. 1990. Har hatt en Quantum Seagate tror jeg det var (18GB?), og ett merke til som jeg ikke husker nå. Den siste jeg brukte som hoveddisk før jeg nettopp kjøpte WD Raptor X 150GB var en IBM Deskstar 120GB (ca 3 år gammel).

Alle diskene er blitt kjørt grundig daglig i årevis, og jeg har aldri hatt trøbbel med noen av dem. Tipper ca. 8-10 av diskene jeg har hatt så langt har vært WD.

Vet ikke om dette er noe nyttig, men...

Endret av Nopileo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3
Utførlige tester og pålitelighetsvurdering av hardisker kan finnes på

http://www.storagereview.com/

5731945[/snapback]

Takker! :thumbup:

Registrerte meg der og la inn alle diskene mine. (Oppfordring til alle andre!) :)

Under FAQ'en der fant jeg egentlig en grei konklusjon til mitt spørsmål her.

Which Brand of Hard Drive is Most Reliable?

With the exception of a few models with outright design problems (the IBM 75GXP for one) or the odd bad batch, most hard drives from all manufacturers are similar in reliability when they leave the factory. There is no point saying Maxtor is more reliable than WD or Seagate is more reliable than Maxtor unless you have used hundreds of hard drives and have a sufficient sample to draw from. Most people drawing on their experience with a dozen drives will come to a completely biased conclusion because their sample is not even remotely representative of the population.

Kanskje det er slik at man bør slutte å tenke på selveste merket men kanskje helle basere seg litt mere på modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...