Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg bruke én LAN-kabel til to "linjer"

Anbefalte innlegg

Hei,

Siden en UTP 5e kabel inneholder 8 ledinger og bare 4 (nr 1, 2, 3 og 6) brukes, lurte jeg på om noen har prøvd å bruke nr 4, 5, 7 og 8 til en annen linje, dvs slik at LAN kablen får to kontakter i hver ende.

Skal trekke noen LAN-kabler gjennom veggen, så jeg tenkte kanskje det var en god ide ...

:hmm:

Takker for svar (unntatt: "Nei, det går ikke")

S :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Termineringen nevnt i forige svar er en god og kan være nødvendig løsning, fordi dette minsker mulighetene for at du ødelegger kabelens elektromagnetiske egenskaper.

Dersom du på en eller anne måte tvinner opp trådene inni kabelen vil du fort få minsket hastighet eller ingen tilkobling. Tvinninngen av trådene i par er viktig, spesielt over lengre avstander eller gigabit-nettverk fordi den elektromagnetiske strålingen må bli utlignet av paringen.

Det fungerer fint med to linjer i en patchkabel, sålenge du tar dette i betraktning.

I forhold til løsningen du velger, så må du da påse at det andre signalet også blir sendt via trådpar. 4-5 og 7-8 er de to andre para.

Endret av ktitlest
Lenke til kommentar

Det med å føre to kabler igjennom en, fungerer stort sett, med forbehold.

Bare sørg for at alt av kabler og plugger følger standardene, og parene ligger i rett fargerekkefølge(ikke kun lik i begge ender), så går det stort sett bra.

Og i etterkant må du huske at du har gjort det, slik at du slipper å feilsøke uten grunn. Samtidig må du også huske at det er noen tjenester via nettverk som ikke vil fungere(tjenester som bruker de ledige parene, PoE for eksempel).

Lenke til kommentar
Hei igjen,

Går det an å bruke en RJ-45-kabel som en LAN-kabel, og så bruke to av de resterende 4 ledninger til telefon?  .... og er det lov...??

S

5736860[/snapback]

Jo, går fint... Nei, er ulovlig. politiet kommer og arresterer deg da... :tease::tease: Hehe, har brukt Dette før.. Funker knall

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer å gjøre noe av det du har lurt på.

Men det er noen ting å huske på. Ikke avmantl kabelen mer enn 5 CM, og ikke tvinn opp parene mer enn 13 mm. Det er standard. Bruker du en elko uttak i veggen med 2 utganger så er det ikke noe problem å gjøre denne splitten inne i veggen. Men det lureste er å bruke en splitter utenpå veggen i begge ender. Du slipper å lure på hvorfor det ikke funker senere med Telefoner osv.

Men siden du trekker kabeler, hvorfor ikke ta 2 med en gang, de er ikke spesielt dyre.

Men over på den tekniske delen. Ved å splitte inne i veggen, på kontakt en bruk Orange par og grønt par, og kople disse på sine farger (altså 1+2 og 3+6), så ta blått par og brunt par og kople disse på orange og grønn farge i neste kontakt (gjør helt likt i andre enden) Da vil det fungere.

Det eneste problemet er hvis du vil bruke den ene til telefon, for telefonene trenger pinnene 4+5 (og 3+6 hvis det er digitalt hvis jeg ikke husker feil). ISDN trenger 2 par også.

Men det skal ikke være noe problem å kjøre en nettverks linje, en telefon og en faks i en kabel så lenge man kopler alt rett.

Lykke til.

Elektrikern.

Lenke til kommentar

Ja, og hvorfor ikke la strømmen gå gjennom den kabelen også.. så slipper du å legge mer enn en kabel i hele huset. Det er da mer hensiktsmessig å trekke 2 kabler. Mest fordi med en gang du begynner å bruke en CAT5e eller CAT6 kabel til noe annet også så risikerer du at du ikke får 1Gbit. Pass også på at du ikke legger nettverkskabel langs med strømførende kabler, de svekker signalet betraktelig.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke åssen det er med forsikring, men hvis det starter brann pga, er det nok ganske lite dere får tilbake.

jeg ville brukt en hub/switch

5740008[/snapback]

Du skal være god hvis du starter brann med nettverkskabler :) Det er bare digitale signaler (0V/+5V er vanlig) i mikroampereområdet.

Lenke til kommentar

Kommer ann på lengden da. Effekten blir alltid fordelt jevnt over kabelen dersom den ikke er skadet på enkelte punkter.

Spenningen er i vertfall ikke noe problem. Mener vi målte 70V på inntaktet på ISDN en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte eit nettverksuttak med to uttak i dag, og lurer då på korleis eg skal koble det for å få det til å virke. Kan eg berre paralellkobla dei to uttaka? eller må eg kobla den eine etter A standard, og den andre etter B standard, eller noko anna? Vil bruka ein kabel.

Vil ikkje bruk av dei kvite kablane øydelegga hastigheit o.l.? Skal det ikkje vera jord på desse?

Andre enden skal koblast i ein router/switch. Er det noko spesielt som må gjerast her, eller kan eg berre setja på ein plugg etter A/B standard?

clas ohlson

Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre som du skriver der. Når du setter en plugg på den ene siden av kabelen så blir det EN kabel. Hvis du parallell kopler i andre enden kan du KUN bruke ett av hullene.

Kjøp en slik kontakt til, og sett ved switchen. Så kopler du på den øverste plinten (vet ikke helt hvordan de ser ut inni siden vi aldri bruker de typene). Men den ene plinten kopler du fargene parene orange og grønn slik fargene tilsier. Det er det samme om det er A eller B du følger. Men gjør helt likt i kontakten i andre enden også.

Så tar du blå og brunt par og kopler de på de orange og grønne merkene på den andre plinten og gjør det samme i andre enden. B Plugg så alt sammen (patch kabler) og du har 2 nettverks punkter.

Så til de andre litt lenger opp i posten. 48 V er ikke farlig, forskriftene sier at 50 V er maks lovlig berørings spenning ved jordfeil. Vanlige telefoner får 40v+ når det ringes inn på dem.

Men uansett så halveres dette da man mest sannsynlig går støt mot jord. Har fått mye støt på 230 v selv, men har enda ikke greid å truffet den andre fasen, kun jord, og da er spenningen kun ca 125 v. (Det merkes det også)

Husk at spenning ikke er "farlig", det er strømmen som er det. Når du få en statisk utlading mot f.eks. ett dørhåndak så er det rundt 3000 V, men siden Amperen er såpass microskopisk så gjør dette ikke noe vondt, man bare skvetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...