Gå til innhold

Legge win Xp på gammel win 98 maskin - problem

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en gammel (6-7 år) maskin med Win 98 SE innstallert. Det er en Pentium III med 733 Cpu, 392 Ram, Cdrom og Cd brenner 10 x eller noe sånt.

Saken er den at den ikke vil ta Xp cd'en. Fant til slutt ut at Cd rommen ikke fungerte. Men brenneren skal vel lese den også - men nei, vil ikke lese Xp plata.

Har satt Bios opp til å boote fra resktive lesere så det ligger ikke der.

Hva kan problemet være, er det for dårlig fres i 98 maskina?

Xp er oppgitt fra MS til å kunne fungere på disse spesifikasjonene ihverfall nok til å gå på nett via kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, når win 98 er oppe og jeg setter inn XP cd kommer vindu med 2-4 valg. Velger så innstallere Xp. Det så om reg. nøkkel og skriver inn den som da ikke aksepteres. Det jeg lurer på da er om siden jeg er inne på 98 med sin reg. nøkkel og det skrives inn en annen nøkkel (den til XP) så blir det noe tull.

Kom til slutt så langt Win Xp cd tok tak og begynte å legge inn komponenter, men når det kom til det punkt at valget er å innstallere, reparere eller avslutte ville ikke tastaturet respondere. Det endte opp med at jeg gikk inn på kommandolinjen og derfra formaterte C partisjon. Det hjalp ikke i det hele tatt. Samme problemet med at tastaturet ikke funket. Prøvde et annet tastatur uten hell. Men det funket jo i DOS og i 98.

Er det ingen som har en aning?

Endret av steoev
Lenke til kommentar

Det kan umulig være xp plata. Har prøvd 3 forskjellige.

Dette er helt snålt (etter å ha drevet på med denne data dritten i mange år så burde det ikke være noe som overrasket lenger, men..... det er jo toppers når alt virker som det skal).

Når jeg trykker F8 under oppstart går inn i DOS funker det jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...