loketing Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) dette er sikkert såre enkelt, men jeg finner ikke ut av så mye.. si at jeg har en variabel, $v = 'test.e?rr#_j'. så vil jeg ta bort de 'illegale' tegnene, som er alle andre tegn enn de jeg definerer, og gi $var en ny verdi. altså: $v = 'testerr_j'. hvordan får jeg det til med regular expressions? jeg får det til ved å definere alle tegnene jeg ikke vil ha med, og bruke f.eks. str_ireplace, men jeg vil heller definere hvilke tegn som er lov (A-Z, a-z, _, -), og gi ny verdi til variablen med alle andre tegn fjernet. ju si? hvordan gjør jeg dette? Endret 10. mars 2006 av loketing Lenke til kommentar
trondes Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) dette er sikkert såre enkelt, men jeg finner ikke ut av så mye.. si at jeg har en variabel, $v = 'test.e?rr#_j'. så vil jeg ta bort de 'illegale' tegnene, som er alle andre tegn enn de jeg definerer, og gi $var en ny verdi. altså: $v = 'testerr_j'. hvordan får jeg det til med regular expressions? jeg får det til ved å definere alle tegnene jeg ikke vil ha med, og bruke f.eks. str_ireplace, men jeg vil heller definere hvilke tegn som er lov (A-Z, a-z, _, -), og gi ny verdi til variablen med alle andre tegn fjernet. ju si? hvordan gjør jeg dette? 5731033[/snapback] Kanskje slik. print ereg_replace( "[^A-Za-z0-9_-]", "", 'test.e?rr#_-j' ); Endret 10. mars 2006 av trondes Lenke til kommentar
loketing Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) takk takk! fikk det til slutt til å virke. endte opp med dette: $safename = ereg_replace('[^A-Za-z0-9_]', '_', $filename); $safename = preg_replace('/__+/', '_', $safename); på den måten korter jeg ned antall underscores til én, uavhengig av hvor mange tegn som er etter hverandre. takk igjen! edit: kan dette gjøres med én preg_replace? Endret 10. mars 2006 av loketing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå