Black Star Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Greit nok det, men bare tenk på at du får 6-7000 kroner ekstra å bruke på skikkelig god optikk om du går for f.eks D70s i stedet for D200. Det vi ha MYE mer å si enn kvalitetsforskjellen mellom D70s og D200. De fleste som ikke har ekstreme krav til sitt første DSLR vil være mer enn fornøyd nok med D70s. Det vil være bra nok for de aller aller fleste i mange mange år fremover. Kvalitetsforskjellen er liten, og det er heller lite trolig at du får bruk for de mer avanserte innstillingene som D200 har fremfor D70s. For D70s er mer enn skikkelig nok Bare husk at når du snakker med fotografer og fagfolk (eller de liker ihvertfall å kalle seg det bare fordi de har dyrt utstyr), så vil de fnyse på nesen av alt som er billigere enn deres eget... selv om de aldri bruker fordelene med sitt dyre utstyr fremfor en billigere model. Tro meg... jeg jobber i fotobutikk og snakker daglig med såkalte "fotografer" og "fagfolk" wannabees Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 D200 er et fantastisk kamera (jeg har det selv), men direkte nybegynnervennlig er det ikke. 5743679[/snapback] Rent bortsett fra at det mangler de standarde "scene-modusene", hvordan er det ikke nybegynnervennlig? Jeg forsøker ikke å være kranglete, og jeg vet ikke engang om jeg er uenig, men det var et faglig interessant spørsmål fra en brukergrensesnittssynsvinkel. Og ja, kameraet er spektakulært 5744672[/snapback] Vel, hvis du var nybegynner og tok et D200 i hånden og så på alle knappene og gikk igjennom menyen, ville du forstått mye av det? Gitt at du fikk satt kameraet i P og på den bildekvaliteten du ville ha, ville du blitt fornøyd med bildene du fikk uten pp? Det er mulig jeg er mye tregere enn de fleste. Jeg har brukt et D70 i nesten 2 år og speilrefleks siden 1978, men jeg føler jeg har ganske langt igjen til jeg kan si at jeg har alt "under kontroll" med D200. Det er i all vesentlighet et "proffkamera" rent brukermessig, det tar for gitt at du skjønner hva lukkertid, blenderåpning, hvitbalanse, ISO etc etc er, hvordan du skal stille de inn og hva effekten blir. Hvis du i kontrast ser på et D50 der du i hovedsak kan slå på kameraet sette det i grønn knapp og skyte i vei med antageligvis tilfredstillende resultater så er det etter mitt syn stor forskjell. Håkon Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Greit nok det, men bare tenk på at du får 6-7000 kroner ekstra å bruke på skikkelig god optikk om du går for f.eks D70s i stedet for D200. Det vi ha MYE mer å si enn kvalitetsforskjellen mellom D70s og D200....... Bare husk at når du snakker med fotografer og fagfolk (eller de liker ihvertfall å kalle seg det bare fordi de har dyrt utstyr), så vil de fnyse på nesen av alt som er billigere enn deres eget... selv om de aldri bruker fordelene med sitt dyre utstyr fremfor en billigere model. Tro meg... jeg jobber i fotobutikk og snakker daglig med såkalte "fotografer" og "fagfolk" wannabees 5748235[/snapback] Jeg er ikke fagperson på området, men ganske interessert, og jeg har jobba endel som pressefotograf i et "tidligere liv". Jeg kjøpte D50 før jul, sjøl om jeg etter hvert regner med å bruke D200 eller etterfølgeren. Hvorfor? Først og fremst fordi jeg vil legge penga i god optikk, dernest fordi jeg på mitt nåværende nivå er langt unna å utnytte mulighetene i D50, samtidig som umulighetene (f.eks manglende dybdeskarphetsknapp) er til å leve med ei god stund, og sist fordi jeg ville la D200 synke litt i pris først. (Jeg ville ha to hus på sikt bl.a for å redusere antall objektivbytter.) Nå har jeg fått enda en grunn til å vente: D50 funker på alle måter mye bedre enn forventa, dessuten har jeg skaffa en billig brukt D1H til de anledningene D50 blir hengende litt etter (hastighet og tøffe værforhold etc). Så min reaksjon nå, er at de som fnyser av D50 eller 350D umulig kan ha all verdens peiling. Greit nok at det er endel ting disse kameraene ikke er så bra til, men hvis en setter god optikk på disse husa og ikke får bra bilder, vil det som regel være fotografen sin skyld. Dette som støtte til Afseth. Og husk at god optikk både har lang, lang levetid og ganske god bruktpris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå