Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Beste nettverksoppsett med IP-telefoni

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter litt med et lite problem her i nettverket vårt.

Eg har lagt opp til IP-telefoni her hos oss, og eg har brukt ca 1 år på feilsøking og prøving, for å lære meg det, og vite at eg kan det. Bruker asterisk. Dette føler eg meg nå ganske trygg på, og setter opp alt av config filer selv. Så vi har nå bestillt portering(så langt har vi kjørt begge systemene parallellt). Dette er ikke noe problem, da alt fungerer stabilt.

Nettverket pr i dag består av 1 stk Windows 2003 Small Buisness server som står som DC og router. Asterisk serveren står på innsiden av denne. På lokalnettet har vi deretter 7 stk IP-telefoner/adaptere. All kommunikasjon fungerer smertefritt. Som eksterne linjer bruker vi 13 abonnementer fra IP24 Bedrift.

Problemet er, føler eg, 2003 serveren. NATing er et kjent problem med SIP, og eg har merket dette til tider. Og eg sliter litt med å sette opp NATing skikkelig på 2003 serveren, men eg har fått det noelunde til. Det som skjer, er at når 2003 serveren laster ned e-post eller update filer, begynner samtaler å hakke. Dette er så klart et QoS problem, noe eg har aktivert i hele nettet. Vi har til og med kjøpt 2 stk 16porters switcher med managment, qos og vlan(som alt er satt opp), uten at det hjelper. Switchene hjelper så klart kun på intern trafikk, som er helt super.

Linjene vi har er fiber 10MB, som skulle holde ;)

Så, for å løse problemene med NATing og QoS vil eg endre litt på nettverket.

Og lurer da på hvilke forslag dere tror hjelper best, eventuellt egne forslag?

Forslag 1:

Sette opp en ny router(linux/astaro4), som står både på eksternt nett og internt nett. På internt nett er det kun asterisken som skal bruke denne som router, og all trafikk på eksternt nett mot fast ip(vi har flere eksterne adresser) blir sendt direkte og uavkortet til asterisken). På den måten vil ikke 2003 serveren lage problemer mtp nedlasting(da det er en egen maskin), og NATing går uhindret mot asterisken.

Forslag 2:

I asterisken setter eg opp to nettverkskort. Et som går eksternt med egen fast ip, og et som går internt. Dette vil løse alle problemer, men eg frykter at asterisk vil rote med hva som er eksternt nett og internt nett, og ikke minst redd for sikkerheten da den står rett på eksternt. Eg vet at det finnes innstillinger for intern ip og ekstern ip, men dette går kun på nating og kan så vidt eg vet ikke brukes i andre sammenheng.

Hva mener dere? Takker for alle tilbakemeldinger og forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...