Nopileo Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Har nettopp satt sammen en ny PC, og har foreløpig kun en harddisk installert; en WD Raptor X SATA 150GB 16MB 10000RPM. Har også en DVD-brenner installert. Jeg fulgte instruksjone i manualen for hovedkortet da jeg installerte disken, og satte den i SATA1 porten (disse tynne blå kablene). DVD-brenneren står IDE 1 porten med en vanlig IDE-kabel. DVD-brenneren dukker opp i BIOS som IDE channel 1 Slave, mens Raptor'en dukker opp som IDE channel 3 Master...? Burde ikke denne vært oppgitt som SATA, og som Master 1? Jeg har satt opp SATA korrekt i BIOS, tror jeg. Harddisken fungerer bra og virker veldig rask, men jeg er usikker på om den er konfigurert riktig og muligens kan yte enda bedre? Skal ikke SATA disker bli ført opp som SATA i BIOS, eller heter alle IDE der? Noen som har tips? Endret 10. mars 2006 av Nopileo Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Også SATA-harddikser er IDE-harddisker. Den gamle IDE-standarden kalles ofte PATA, dvs Parallell ATA i motsetning til Seriell ATA. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) SATA er en IDE disk på samme vis som en P-ATA , men med ett seriellt grensesnitt istedet for parallellt. Så at den listes som channel 3 IDE er ingen feil , slik er det på alle nforce kort som har chipset integrert IDE kontroller for SATA. Endret 10. mars 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Nopileo Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Takk skal dere ha. Har falt litt av lasset i det siste... Er på jobb nå, men ser at det er noen innstillinger for SATA/PATA i BIOS. Såvidt jeg husker står denne nå på PATA-mode eller noe, så det bør kanskje forandres på. Skal se nærmere på dette når jeg kommer hjem. Endret 10. mars 2006 av Nopileo Lenke til kommentar
Nopileo Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Lastet ned manualen for hovedkortet, og her er BIOS-innstillingene for SATA, og hva de er innstillt på nå i brackets: Serial ATA Controller [Enabled]. Options her er Enabled og Disabled RAID Mode Selection [sATA mode]. Options er SATA og RAID mode. SATA Mode Selection [Emulated PATA Mode] For denne siste er options Emulated PATA som over og AHCI Mode. Hve betyr dette siste? Skal jeg sette denne til det? Lenke til kommentar
Nopileo Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 SATA Mode Selection [Emulated PATA Mode] For denne siste er options Emulated PATA som over og AHCI Mode. Hve betyr dette siste? Skal jeg sette denne til det? 5730765[/snapback] Prøvde å sette denne til AHCI, men da re-bootet PC'en før Windows-load bildet dukket opp. Betyr dette at min SATA-disk nå fungerer som en PATA disk? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) SATA Mode Selection [Emulated PATA Mode] For denne siste er options Emulated PATA som over og AHCI Mode. Hve betyr dette siste? Skal jeg sette denne til det? 5730765[/snapback] Prøvde å sette denne til AHCI, men da re-bootet PC'en før Windows-load bildet dukket opp. Betyr dette at min SATA-disk nå fungerer som en PATA disk? 5732887[/snapback] vis ikke jeg tar feil er AHCI mode (SATA modus med native NCQ og Native Hotplug) i tillegg må du reinstallere windows vis du har satt på AHCI Mode Endret 17. august 2006 av wiak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå