Gå til innhold

Telezoom, velge IS eller bedre lysstyrke?

Anbefalte innlegg

Jeg har testet en 70-300mm UMS Canon telezoom over noen dager, og er for det meste veldig fornøyd med denne. Men det er vanskelig å få skarpe gode bilder med denne håndholdt når det er dårlig lys. Det virker meget fristende med en pris på rundt 2500, men jeg vurderer om om det er verdt å dobbel denne summen og se på samme objektiv med IS.

Men så er spørsmålet da, er det smartes å legge seg på et objektiv med IS, eller kansje bare et med bedre lysstyrke? Med det objektiv med bedre lysstyrke kan jeg bruke kjappere shutterspeed, og dermed få skarpere bilder i samme lyset?

Er jeg helt på bærtur her? Har holdt på med dette i to uker nå, så jeg er ganske grønn. Men slik jeg tolker det så gir et objektiv med IS og et objektiv med bedre lysstyrke samme fordel overfor denne modelen som vel er 4-5,6?

Så da er spørsmålet, skal jeg velge gå for den billige versjonen til 2500 som jeg egentlig er greit fornøyd med, eller dobble summen og se på noe med IS eller bedre lysstyrke?

Jeg er vel feriefotograf, og trives best med å knipse dyr og fauna, enten i den fri natur eller i dyrparker og denslags. Ser jo behovet for et superobjektiv for å knispe reptiler i dunkel belysning, men er usikker på jeg kan forsvare et objektiv til 5-7 tusen bare for dette.

Noen som har noen gode råd? Klar over at det finnes 20 tråder om temaet alt, men jeg sitter nå fortsatt her og veksler mellom kontofonen og webbutikkene, hehe.

Mvh,

Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er vel feriefotograf, og trives best med å knipse dyr og fauna, enten i den fri natur eller i dyrparker og denslags. Ser jo behovet for et superobjektiv for å knispe reptiler i dunkel belysning, men er usikker på jeg kan forsvare et objektiv til 5-7 tusen bare for dette.

5730548[/snapback]

Det kommer naturligvis an på.

IS er veldig bra for dyr som gjemmer seg for deg ved å ligge dønn stille et mørkt sted.

Store blenderåpninger er bra for dyr i bevegelse, eller om du ønsker å fjerne forstyrrende bakgrunn.

Så svaret er naturligvis jatakkbeggedeler; 400mm 2.8 L IS. Til omlag 10-gangeren av det du har som 'for dyrt'. :cry:

("dyr og fauna"? eller flora?)

Den er ikke grei denne her; IS gir deg bedre lukkertider, men samtidig et litt snevrere bruksområde. Your call.

- grå -

Lenke til kommentar

Du får ikke en mere lysstærk tele til samme pris som IS modellen.

hvis du kan undvære 200-300 mm så kan du købe 70-200 f4, men den ligger noget over det du har sat som budget.

du skal op over 10.000 for at få noget lysstækt 300 mm 300 mm F4

Noget helt andet er, at til dyr er 300 mm i underkanten - jeg gik fra 300-400-500 mm af samme grund. hvis det er din hovedinteresse tror jeg du vil blive mere tilfreds med sigmas 135-400 eller 175-500 og et stativ - det er nok det der kommer nærmest dit budget (eller tamron, hvis de har noget tilsvarnde.

oversigt over mm på 10 og 20 meter her http://www.naturphoto.dk/mm.htm

Lenke til kommentar

Som Gråskjegg sier; jatakkbeggedeler.

Jeg har brukt begge utgaver av 70-200/2.8 (tunge beist som lett kan gi deg nakkeslegg og ryggprolaps). Det jeg merket, etter å ha gått rundt en hel dag på Lillestrømdagen, var at batteriet tømtes dobbelt så fort. Det er det ingen som tenker på. IS bruker mye batterikraft når den står på hele tiden.

Ei heller det å kunne "fryse" bevegelser med IS, når lukkerhastigheten blir kortere enn 1/250 sek.

Sjekk for eks. dette bildet http://www.photosight.org/photo.php?photoid=31095

Ikke mitt, men noe av det bedre action dyrebilde jeg har sett.

Så tar du primært bilder i dunkel belysning av "stillestående" objekter, da er IS god å ha, men er mesteparten av bildene med lukkertid kortere enn 1/125 sek., da vil jeg heller bruke et objektiv med god lysstyrke (selv om det også blir veldig tungt)

Bruker i dag mest 70-200mm/f4 - lett og sylskarpt.

se http://jkklstudio.com/01photo/20051202_swe...051202_8684.htm

Bildet er tatt av Ken Hensley, ex Uriah heap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...