Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen kommer ikke i gang (looper) Whitebox CL50

Anbefalte innlegg

Min Whitebox CL50 (laptop) har fått et lite problem.

Denne maskinen er det:

http://www.compal.com/Product/Html/notebook/CL50.html

Med 15"

Dette er en maskin som jeg har skiftet skjerm på selv (tok fra en HP)

Maskinens skjerm var knust, så jeg satte den opp sammen med en flattv som jeg har til Xboxspillingen og installerte winxp og alt annet jeg trengte.

Så kom jeg over en skjerm og maskinen fikk skiftet skjermen i november 2005, og virket særdeles greit en god stund, i desember samme år fikk jeg en laptop til og dermed ble CL50en satt bort i ca 3 uker før jeg igjen tok den frem (dette fordi dette er kona sin maskin og hun ikke akkurat er aktiv på maskinen) for å oppdatere antivirus osv.

Da startet plutselig ikke maskinen lenger, det vil si den startet men det kom intet bilde på skjermen.

Så jeg tenkte at jeg fikk ta å kjøre inn WinXp igjen med en full formattering og full installasjon.

Som sagt så gjort. Problemet da var bare at maskinen stoppet under installasjonen av xp når den er kommet til at det står:

Installasjonen fullføres om 35 minutter (det er samme sted hver eneste gang).

Jeg tok da HD ut av maskinen og satte den inn i min CL25 (som er min maskin) og kjørte en formattering og en installasjon av XP. Dette virket helt fint og disk og maskin synes det hele var veldig greit.

Så tok jeg igjen disk og satte den inn i min CL50 (der den skal stå altså).

Da startet win xp og alt så hyggelig og greit ut, i ca 15 sekunder, det vil si xp blir fullstendig lastet, men i det øyeblikket det er gjort så starter den på nytt igjen.

Da fikk jeg maskinen avsted til en kjenning som flashet BIOSen og kunne fortelle meg at da fikk han den opp, men bare når den kjørte på batteri alene, satte man i strømmen før den var helt opp så loopet den.

Vel og bra dette kunne jeg leve med (måtte bare instruert kona om dette).

Men så får jeg maskinen tilbake og opplever det samme som før flashingen av BIOS. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg startet installasjon av XP på nytt og den stopper altså akkurat samme sted som før, når det er 35 min igjen av installasjonen.

Nå er det slik at jeg kommer til å ta ut disken og installere XP på den via den andre maskinen igjen, men kan noen fortelle meg hvorfor dette skjer, kan dette være fordi den slite med skjermen jeg har installert ?

Det er og slik at jeg nå sitter inne med enda en skjerm (og når jeg sier skjerm så mener jeg bare LCD panelet) som jeg tenkte jeg kunne forsøke meg med.

Jeg funderer og på om jeg skal forsøke meg uten skjerm igjen, altså sette den opp med flattven igjen.

Uansett jeg trenger desperat noe hjelp her.

Glemte å si at jeg selvsagt ikke får installert drivere til noe som helst siden den altså ikke lar meg arbeide i det hele tatt.

BIOS er hentet herifra:

http://www.compal.com/asp/driver_dnd/e_dow...L50/CL50%20BIOS

Endret av Aerodeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville sendt den til reparasjon.

5734126[/snapback]

Jeg får nå maskinen opp i sikkermodus, får installert de fleste drivere, men ikke ATI drivere.

Det jeg kommer til å prøve er rett og slett å koble fra skjermen og bruke en vanlig flatskjerm for å se om det kan være den uoriginale skjermen jeg har satt inn som er årsaken til problemet.

Det var dette jeg gjorde før jeg satte inn skjermen i sin tid, siden jeg ikke hadde noen skjerm å sett inn den gang. Så da for meg å bruke maskinen tilkoblet TVen uten bruk av skjerm på den bærbare.

Installasjonen den gang gikk helt fint. Maskinen virket og med skjermen jeg satte inn en periode, men er altså sluttet med det nå.

Det som forundrer meg er vel egentlig at hvis det er skjermen som er problemet, hvorfor viser den bilde i det hele tatt ?

Vel vel, den som skrur finner ut av ting, men det hadde vært gunstig med noen andre tips en send den til reperasjon.

Nye momenter:

I går (140306) kveld fikk jeg testet følgende:

Jeg koblet fra skjermen, og satte maskinen opp med kabel til en vanlig flatskjerm.

Dette utgjorde ingen forskjell, samme problem.

Jeg byttet ut begge rambrikkene, uten at det gjorde noen forskjell.

Jeg installerte winxp på 2 HD(via min andre laptop) og har forsøkt med dem begge to i denne maskinen, begge har samme og helt likt problem.

Jeg har altså følgende status nå:

En maskin som lar seg starte i alle varianter av sikkermodus.

Her virker alt tilsynelatende helt fint.

Jeg får riktignok ikke installert ATI driverene, da maskinen påstår jeg må ha directx8. Av og til sier den og at den ikke kan finne INF file.

Kan det faktisk være skjermkortet som har tatt kvelden ?

Når jeg får tid, i neste uke en gang skal jeg faktisk forsøke meg med et annet skjermkort, hvis jeg får det til. Det kan vel ikke være så vanskelig ?

Jeg er fremdeles særdeles åpen for alle forslag som ikke innebærer å gi opp og levere den til reperasjon.

Endret av Aerodeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...