Gå til innhold

Hvordan virker utrulling av MSI via GPO?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg lagd ferdig en MSI pakke som installerer et program og legger ikoner på skrivebordet og alt det der. Helt automatisk pakke uten spørsmål eller noe underveis. Dette vil jeg gjerne ha utrullet i AD til en spesifikk OU.

Derfor har jeg lagd det til GPOen til den OUen og når jeg kjører Policy Modeling Wizard så ser alt fint ut.

Men når jeg jeg starter Windows 2000 maskinene og det vinduet der det står "aktiverer nettverksinstillinger" kommer det fram "installerer %navn på pakke%" i noen sekunder og vinduet går til det vanlige påloggingsvinduet. Når jeg så logger inn så er det ikke installert likevel. Dersom jeg klikker manuelt på pakken etterpå installeres det på vanlig måte.

Hvordan fungerer dette? Høres det normalt ut? Skal pakkene installeres før en bruker logges på? Det er satt at installasjonen skal skje "per machine" men det fungerer ikke.

Edit: Fant akkurat ut at det legger seg som ikon på start-menyen og installeres dersom brukeren trykker på ikonet. Men jeg vil jo ha en forced installasjon der dette skjer automatisk!

Any ideas?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så installasjon skal begynne før pålogging altså? Da er ihvertfall det normalt. Det er noen innstillinger vet jeg under Administrative templates\Windows Components\Windows Installer

http://img124.imageshack.us/img124/6291/install5kg.jpg

Men jeg ser nå under beskrivelse av den merkede policyen at det går igjen både i User Configuration og Computer Configuration og at samme innstilling må være satt i begge. Men denne policyen er jo linket til en OU som kun inneholder datamaskiner så da er det jo ingen vits i å sette samme innstilling på User Configuration.

Betyr det at jeg kanskje må sette dette i den policyen som går på brukerne også da?

Edit: Ser nå at dersom jeg setter denne innstillinger i brukernes User Configuration så står det at det kan være en sikkerhetsrisiko. Derfor lurer jeg på om denne innstillingen gjelder generelt for Windows Installer. Fordi elevene skal jo ikke ha lov til å installere noe som helst på maskinene.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Hmmm. slet litt med samme problem, men nå funker det greit, men det blir jo somregel slik at man sitter i nopen timer å prøver seg frem da, og når alt funker har man jo glemt alt man gjorde for å komme frem til et bra resultat da... Skulle ønske jeg husket dette, og kunne hjelpe deg... Kanskje fortsette å poste på forum rundt om kring å håpe noen kan hjelpe deg, ellers går jeg for rune sin idè om å prøve eliminerings-metoden... ellers kan jeg prøve å slå opp i "windows 2003 server administrators companion" boka for deg...

Lenke til kommentar

Takk så meget! Har hørt litt på gpanswers.com også og får samme svar der. Altså at installasjonen skal starte etter en reboot. Men jeg lurer veldig på dette med om jeg må sette samme innstilling i User Configuration for at det skal fungere.

Men det virker jo ikke logisk det heller! Fordi brukerne har jo ingenting med dette å gjøre. Installasjonen skal jo starte FØR pålogging, dermed har det jo ingenting med rettigheter til brukerne å gjøre. Hmm.

Lenke til kommentar

:D Fint! Jobber med litt forskjellig jeg også nå (installere ny 2003 server) så det blir bare sånn at jeg titter innom forumet nå og da for å sjekke. :)

Edit: Har nå funnet ut at denne instillingen jeg lurer på ikke skal settes idet hele tatt. Pakker satt i Group Policy har alltid fulle rettigheter uansett. Den instillingen jeg lurte på handler kun om Windows Installer og om brukerne har lyst til å selv installere pakker. Noe de IKKE skal få lov til. Ellers er det viktig å passe på at mappen som pakken ligger i har read på "everyone".

Skal sjekke dette nå.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...