Gå til innhold

Data, tele osv. Support Firma

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på TV2 hjelper deg og FBI ser jeg at det er et marked for support firmaer... Jeg har ikke jobb nå, og tenkte da på å starte mitt eget support firma som tar for seg temaer som kjøpshjelp, support av datamaskiner, tv'er, video'er osv. Alt fra å sette dette opp (strekke kabler osv.) til å innstallere feilsøke og ellers hjelpe folk. Alt til et minimal av hva de "proffe" tar.

Hva trenger jeg for å starte noe sånt?

Er det smart?

Hvor mye vil det koste?

Jeg er over 18 så da er det vel ikke noe problem?

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, til en viss grad er det et marked for sånn. Men du skal jammen markedsføre deg godt skal du få til en kundekrets som du kan leve av! Regner med at du har tenkt å gjøre dette til et levebrød. Men til gjengjeld koster det ikke så mye å starte opp dette firmaet. Det er jo ikke så mye du trenger i utgangspunktet. At du ikke vil ta så mye betalt finner du fort ut at ikke er så lurt. Du må huske på at du må betale moms og skatt på pengene du tjener. Du kan opprette en support telefon som får et 820 nummmer. Dette får du registrert hos telenor. Men jeg er ikke sikker på at mange bruker den når dem ofte har fri support gjennom leverandør av utstyret. Dessuten er det mange av oss som etter hvert begynner å få grunnleggende datakunnskaper og det er alltid noen som kjenner noen som kan hjelpe hverandre. Det er som regel på den måten amatørene får sin datahjelp nå for tiden. Men det skader ikke å prøve. Jeg hjelper mange litt på si jeg også. Men det er stort sett for venner og bekjente. Og jeg har aldri tatt særlig betalt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 07:36, skrev Dan Hansen:

Quote:

Den 2002-09-22 19:11, skrev allyse:

... Alt til et minimal av hva de "proffe" tar.

Hva tar de "proffe" da?

De "proffe" kan ta opp til 1000,- timen. Vanlig er vel 800,- timen.

Tenkte en pris på vel. ca 300,- timen selv...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har satt meg så inn i det, men med en gang man skal drive noe som ligner et firma, så opptar vel bare papirarbeidet en full stilling. Staten setter så mange slags krav til ditt og datt at man ender vel opp med å bruke mere tid på å tilfredstille statens papirmølle enn den tiden man faktisk bruker på det man hadde tenkt å tjene penger på.. Mulig det var noe overdrevet, men en del papirarbeid må man da være forberedt på iallefall...

The Edge

Lenke til kommentar

Neida - det er ikke så ille.

I begynnelsen må man ordne en del i forbindelse med registreringen - men hvis man ringer til Brønnøysundregistrene er de veldig hjelpsomme med det.

Deretter er det ikke særlig mye annet å tenke på enn regnskap - og hvis man ikke vet hva man driver med bør man sette det bort til en profesjonell. Ikke en revisor - men en regnskapsfører.

Hva prising angår er kr 300,- alt for lavt men selvfølgelig kommer det litt an på hva du kan og har utført tidligere. Gode referanser er mye verdt i denne bransjen. Husk bare på at dersom du bygger deg opp et rykte som "veldig billig" vil det være vanskelig å gå opp i pris senere. Skulle firmaet ditt bli en suksess og ta fullstendig av vil du f.eks ikke kunne lønne noen på så lav inntekt.

Du må ta høyde for hvordan situasjonen kan komme til å bli på sikt med tanke på leie av lokaler, kursing, videreutdanning, lønn osv osv ...

Lykke til - tror akkurat den idèen er god :smile:

Lenke til kommentar

Tror du skal slitte for å klare å leve av det, men skulle det gå så er det jo en av de beste jobbene man kan ha. Men du skal huske at norge beste support firma finner man jo på forumet til hw.no, still et spørsmål og du er nesten garantert svar innen ti minutter, og så er det gratis. Har også fått inntrykk av at noen av norges mest datakyndige vanker her inne.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke tenkt å leve av inntekten, bare få litt peng i kassa mi :smile: Har 0,- i utgifter for tiden (far betaler alt :razz:)

Hva mener dere prissatsene burde være?

Vet en må søke om enkeltforetak noe som jeg har gjort, men må jeg melde meg inn i momsregisteret også eller kan dette vente til jeg nermer meg 30.000 i inntekt?

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 19:28, skrev Dan Hansen:

Nei det er vel ikke det. Da bør du også sjekke med fylkesskattekontoret om de tjenestene du skal tilby overhodet er momsbelagte. Det er ikke sikkert de er det heller.

Finnes det noen tjenester som har med IT å gjøre som er fritatt for mva?

God info om registrering av foretak og andre pratiske ting finner man f.eks. her:

http://www.spor-oss.no/

http://www.bedin.no/

Men det hjelper jo ikke om alle papirene er i orden hvis forretningsideen ikke holder...

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...