Espen Holm Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Noe litt merkelig...javascript:emoticon('') IP telefonadapteret (Televoip - Grandstream xxx) er koplet mellom trådløs aksesspunkt (Zyxel Zyair G-500) og ADSL modemet (Zyxel 650-T3) (slik det er instruert fra Televoip). Telefonen er hardwired til adapteret. Båndbredde 704/256. Tror 128/128 av disse er prioritert til IP-telefonen. Slik jeg forstår det er det ADSL modemet som skal være default gateway. Dette er satt opp med fast IP adresse, 192.168.1.1. IP telefonadapteret er satt opp med fast IP adresse 192.168.2.1 2 PC'er (laptop + desktop) på nettverket, begge konfigurert med dynamisk IP. Det funker, men er noe ustabilt. Når jeg kjører IPconfig/all står det Default Gateway....192.168.2.1 Skulle det ikke stått 192.168.1.1? Skal jeg få det til å funke med statisk IP, er jeg nødt til å sette 192.168.2.1. i default gateway - 192.168.1.1 funker ikke! Dette virker merkelig.... Det jeg lurer på er om dette reduserer ytelsen på nettverket mitt? Opplever som sagt noe ustabilitet og om jeg f.eks. kjører bit-torrent nedlastinge eller fildelingsprogram mister jeg resterende internettforbindelse (nettleser, mail, antivirus f.eks) - det virker som forbindelsen kveles...javascript:emoticon('') Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 ...Slik jeg forstår det er det ADSL modemet som skal være default gateway. Dette er satt opp med fast IP adresse, 192.168.1.1. IP telefonadapteret er satt opp med fast IP adresse 192.168.2.1... En liten kommentar: dersom subnettmaske er 255.255.255.0 ligger ip-sekvensene 192.168.1.x og 192.168.2.x i hvert sitt nett og vil ikke umiddelbart snakke sammen. Hvilken adresse får pc-en? Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) ...Slik jeg forstår det er det ADSL modemet som skal være default gateway. Dette er satt opp med fast IP adresse, 192.168.1.1. IP telefonadapteret er satt opp med fast IP adresse 192.168.2.1... En liten kommentar: dersom subnettmaske er 255.255.255.0 ligger ip-sekvensene 192.168.1.x og 192.168.2.x i hvert sitt nett og vil ikke umiddelbart snakke sammen. Hvilken adresse får pc-en? 5730432[/snapback] PC'ene får (dynamisk tildelt) IP adresse 192.168.2.x og subnettmaske 255.255.255.0 (x i IP adr blir gjerne 2 og 3) Hvert sitt nett - ikke snakke sammen? det funker jo stort sett, men spm er om det ikke er optimalt... Det trådløse aksesspunktet har fast IP 192.168.1.2. Jeg har problemer når jeg skal aksessere/konfigurere de ulike komponentene. Skal jeg ha aksess til 192.168.1.2 (trådløs aksesspkt) må jeg sette IP'en statisk i den trådløse nettverkskoplingen på PC'en.... knoter fælt når dette må gjøres, men det er ikke alle IP'er som funker! Husker aldri hva som funket forrige gang... Sikkert mye å lære der... Endret 10. mars 2006 av Espen Holm Lenke til kommentar
Konge Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Jeg villet nok satt Televoip adapteret til å kreve fast ip fra Zyxel modemet . Dette setter du opp under Basic settings og jeg hadde da villet valgt første adresse som Zyxel gir ut siden dette blir første boks etter modemet ehmm routeren . Gateway setting blir da adressen til modemet som igjen vil dele adresser ut gjennom grandstreamen til aksesspunktet som ... Og om du går til Advanced Settings på grandstreamboksen for så å huke av at Wan Side aksess skal godtas så slipper du tulle med statiske ip for å konfigurere boksen . Pass på at ved reboot vil denne sin adresse bli den adressen du har bedt den bruke og ikke 192.168.2.1 som er "standard" . Håper dette hjelper litt på vei . Edit : div justering . Endret 10. mars 2006 av Konge Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg villet nok satt Televoip adapteret til å kreve fast ip fra Zyxel modemet . Dette setter du opp under Basic settings og jeg hadde da villet valgt første adresse som Zyxel gir ut siden dette blir første boks etter modemet ehmm routeren . 5730845[/snapback] Kanskje jeg er litt newbee, men: Gjør jeg denne settingen i adapteret eller modemet? Første adresse.....? Jeg har lest at modemet har en pool...192.168.1.33 - 192.168.1.64 eller noe slikt... SKal jeg velge ett I denne poolen, eler skal jeg velge ett som IKKE ligger i denne poolen? (når det er blitt dynamisk tildelt har det jo ligget utenfor...som først beskrevet) Lenke til kommentar
Konge Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Ja jeg mener du skal la adapteret velge i dette tilfelle 192.168.1.34 . Og settingen blir under Basic Settings i Handytone adapteret . Grunnen til at jeg mener du skal gjøre dette er bare for enkelhetens skyld siden ditt aksesspunkt da vil få 192.168.1.35 og så bortetter . ED : Jeg skrev 34 der for starter ikke poolen på 34 og at modemet sin adresse er 33 . Endret 10. mars 2006 av Konge Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Ja jeg mener du skal la adapteret velge i dette tilfelle 192.168.1.34 . Og settingen blir under Basic Settings i Handytone adapteret . Grunnen til at jeg mener du skal gjøre dette er bare for enkelhetens skyld siden ditt aksesspunkt da vil få 192.168.1.35 og så bortetter . ED : Jeg skrev 34 der for starter ikke poolen på 34 og at modemet sin adresse er 33 . 5731271[/snapback] Dette fant jeg i en manual for adapteret: Jeg forstår ikke da helt forskjellen på IP'ene fra 192.168.1.2 - 192.168.1.32 og 192.168.1.33 - 192.168.1.64...? Hva er 'Pool'en i forskjell fra de foranliggende? Endret 10. mars 2006 av Espen Holm Lenke til kommentar
Konge Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 33-64 adresser kommer fra DHCP serveren og 2-32 er adresser man kan bruke til clienter som skal kjøre statisk . Og om du vil så kan du sette Handytone til statisk IP : 192.168.1.2 Sub Mask 255.255.255.0 Gateway : 192.168.1.1 . Husk uansett at du må sette DNS under Preferred DNS Server på Handytone adapteret . Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) 33-64 adresser kommer fra DHCP serveren og 2-32 er adresser man kan bruke til clienter som skal kjøre statisk . Og om du vil så kan du sette Handytone til statisk IP : 192.168.1.2 Sub Mask 255.255.255.0 Gateway : 192.168.1.1 . Husk uansett at du må sette DNS under Preferred DNS Server på Handytone adapteret . 5731900[/snapback] Har nå forsøkt dette, med ulikt resultat (se vedlagte bilder av oppsett): -Endret trådløsaksess punkt IP fra 192.168.1.2 ->192.168.1.3 OK IP standard gateway fra 0.0.0.0 ->192.168.1.1 OK -Handytone adapter Basic Setting:IP Address: Statically configured... Får ikke endret, følgende blir derfor stående (fikk dermed IKKE endret preferred DNS server, og DNS server 1 blir lik default gateway...Var det her jeg skulle legge inn preferred DNS??): IP Address: 192.168.1.250 Subnet Mask: 255.255.255.0 Default Router:192.168.1.1 DNS Server 1: 192.168.1.1 DNS Server 2: 0.0.0.0 Forsøker bruke passordet over (samme som innlogg) men ingen mulighet for å lagre endringene jeg forsøker å legge inn. Under "NAT/Bridge/DHCP Server Information & Configuration fikk jeg endret LAN DHCP Base IP fra 192.168.2.1 ->192.168.1.2 OK -Handytone adapter Advanced Setting:WAN Side HTTP Access:No ->Yes OK - I tillegg har jeg forsøkt forwarde port for bruk med Azureus, se vedlagte bilde. Tror ikke det hjalp-får fortsatt NAT feil. Har også lagt inn i XP-brannmur og i modemet! Skal jeg bruke TCP/UDP eller bare en av delene? Porten jeg ønsker å bruke er 49410. Vel..nå kommer jeg inn via browser og dynamisk IP på både trådløst aksesspunkt og Handytone adapteret, men ikke modemet.... Og internettilgang og telefon har jeg fortsatt! Hmm...kanskje er jeg et skritt i riktig retning? Endret 12. mars 2006 av Espen Holm Lenke til kommentar
Konge Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Det skal vel være det samme om det du fyller inn DNS Server 1 eller Preferred DNS Server som du finner rett over hvor du merker Statically Configured as . Men du sier du har prøvet å få igjennom en port til en pc . Siden du ikke har satt inn den interne IP til den maskinen vil ikke dette fungere . Bruk i alle fall TCP når du setter det opp igjen . Nå har jeg falt av lasset litt men er ikke pc`n din trådløs tilkoblet utstyret der for da må porten muligens også åpnes i aksesspunktet . Og man skal trykke Update før man trykker reboot da skal alle instillinger lagres . Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Det skal vel være det samme om det du fyller inn DNS Server 1 eller Preferred DNS Server som du finner rett over hvor du merker Statically Configured as . Takk for at du tålmodig hjelper meg her :-) Som du sier tror jeg også "DNS Server 1" og "Preferred DNS Server" betyr det samme. Jeg tolker "Preferred DNS Server -feltet til å gjelde hvis man velger "Dynamically Assigned...", mens det for "Static", hvor jeg har ticket av, av en eller annen grunn er navngitt til "DNS Server 1". Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal velge "Dynamic" eller "Static"...., men som sagt får jeg ikke endret verdiene allerede satt i "Static". Det er en passordfunksjon der som muligens forårsaker dette, men jeg kan ikke huske å ha lagt inn noe eget passord der. Jeg får kanskje høre med TeleVoip? Men du sier du har prøvet å få igjennom en port til en pc . Siden du ikke har satt inn den interne IP til den maskinen vil ikke dette fungere . Jeg har fra andre tråder forstått det slik at IP 0.0.0.0 betyr videresende til alle lokale IP'er på WAN/LAN. Har jeg misforstått? Når PC'en er satt opp med dynamisk IP som hos meg så er det ikke mulig å legge inn en fast verdi her, eller... har jeg misforstått noe? Bruk i alle fall TCP når du setter det opp igjen . Nå har jeg falt av lasset litt men er ikke pc`n din trådløs tilkoblet utstyret der for da må porten muligens også åpnes i aksesspunktet. PC'en er trådløst tilkoplet, ja. Men i aksesspuntet (ZyAir G-500) finner jeg ingen ruterfunksjon eller mulighet for å åpne/forwarde porter. I modemet har jeg forwardet de samme portene. Og man skal trykke Update før man trykker reboot da skal alle instillinger lagres . 5744953[/snapback] Det gjør jeg. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Om vi konsentrerer oss om portingen har ikke jeg fått til noen portforward uten å bruke en adresse og jeg har browset forbi Zyxel og ser at punktet ikke har noen slike funskjoner slik jeg finner ut av det som står der . "Når PC'en er satt opp med dynamisk IP som hos meg så er det ikke mulig å legge inn en fast verdi her, eller... har jeg misforstått noe?" Nei det er korrekt men du kan også sette pc`n din til å kreve statisk adresse og da er det problemet løst . Og dette anbefaler ihvertfall jeg når det gjelder applikasjoner som trenger åpen bane ut mot nettet . Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Om vi konsentrerer oss om portingen har ikke jeg fått til noen portforward uten å bruke en adresse og jeg har browset forbi Zyxel og ser at punktet ikke har noen slike funskjoner slik jeg finner ut av det som står der . "Når PC'en er satt opp med dynamisk IP som hos meg så er det ikke mulig å legge inn en fast verdi her, eller... har jeg misforstått noe?" Nei det er korrekt men du kan også sette pc`n din til å kreve statisk adresse og da er det problemet løst . Og dette anbefaler ihvertfall jeg når det gjelder applikasjoner som trenger åpen bane ut mot nettet . 5745648[/snapback] Jeg har lagt inn fast IP, men får nå ikke kontakt med modemet uten at jeg kobler meg til med kabel. Default gateway må jeg sette lik Grandstream Adapteret (192.168.1.2) og ikke modemet for å få trådløs nettkontakt. Kanskje fordi det er den 'første' ruteren PC'en ser på sin vei mot nettet (selvom modemet er siste barrieren mot nettet)? Det virker som trådløs forbindelsen kanskje ble noe bedre med fast IP, men fortsatt ikke helt stabil. Og ved utfall/tilkopling blir jeg minnet på at jeg har satt opp fast IP og bedt om jeg ikke vil skifte til dynamisk! Hver gang :-). Derimot har jeg fortsatt et NAT-problem, tiltross for at jeg har forwardet aktuelle porter både i WinXP brannvegg, Grandstream adapteret og i Modemet (Zyxel Prestige 650-T3), og som sagt er det ingen ruterkonfigutasjon i aksesspunktet (Zyxel ZyAir G-500). Det som er interessant er at NAT-feilen kommer selv med kablet forbindelse direkte til modemet, dvs bypass av adapter og trådløst aksesspunkt, og også med avslått brannvegg. Jeg tolker det derfor dithen at NAT-feilen utenfor min rekkevidde, eller i modemet (Zyxel Prestige 650-T3). Lenke til kommentar
Jess Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Kanskje det er hjelp å få her: Uoffisielt brukerforum for TeleVoiP-kunder Endret 15. mars 2006 av Jess Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Kanskje det er hjelp å få her: Uoffisielt brukerforum for TeleVoiP-kunder 5756649[/snapback] Helt nytt forum for meg, takk! Håper å finne noe... (lagt til 13:15) Men det forklarer likevel ikke NAT-problemet som vedvarer når jeg kopler direkte til modemet (Zyxel Prestige 650-T3) Endret 15. mars 2006 av Espen Holm Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg har ihvertfall prøvet å hjelpe så godt som mulig så hva @jess mener skjønner jeg ikke . Når det gjelder hovedspørsmålet i tråden vil jeg si dette problemet ikke er løst helt men vi vet fortsatt ikke hvilken ISP det er snakk om her som bruker Zyxel Prestige 650-T3 så det er umulig å vite da hvilke metoder man kan foreslå for å få ført portingen korrekt siden det er helt klart noe som butter imot når det gjelder denne "NAT-feilen" som det klages over . Jeg tror helt klart at portingen har vert vellykket gjennom Televoip adapteret så fremt man har fått satt denne interne adressen korrekt . Så om man logger på den Prestige routeren og porter inn de nødvendige porter til den adressen som Televoip adapteret får fra routeren gjennom å sette denne til å kreve en fast adresse så skal man kun være nødt for å porte videre på adapteret . Vær obs på at Televoip adapteret har en veldig begrenset passtrough og etter min mening ikke egnet koblet på denne metoden på linjer med høye hastigheter for da vil denne strupe ned til beinet . Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg har ihvertfall prøvet å hjelpe så godt som mulig så hva @jess mener skjønner jeg ikke . Din hjelp har vært kjempebra! Nettverket mitt er nå mye mer stabilt, og jeg kan laste ned via Bittorrent, kopiere mellom maskiner på nettverket og surfe pånett samtidig uten å falle ut hele tiden. Tidligere var det ikke mulig.Når det gjelder hovedspørsmålet i tråden vil jeg si dette problemet ikke er løst helt men vi vet fortsatt ikke hvilken ISP det er snakk om her som bruker Zyxel Prestige 650-T3 så det er umulig å vite da hvilke metoder man kan foreslå for å få ført portingen korrekt siden det er helt klart noe som butter imot når det gjelder denne "NAT-feilen" som det klages over . ISP=Firstmile, nå NGT. Firstmile gikk det an å snakke med, nå får jeg ikke svar på mailhenvendelser engang fra NGT. Det er klart at en tråd som denne vil utvikle seg underveis ettersom nye vinklinger dukker opp, hjelp ytes og saken utvikler seg. Her er nye emner dukket opp, f.eks at jeg har et NAT-problem. Jess har bare supplert med ny informajon rundt Televoips løsning, noe som er kjempebra, selv om det ikke løser NAT-problemet så gir det verdifull hjelp når jeg trenger mer info om IP-telefoniløsningen. Takk til Jess. Jeg tror helt klart at portingen har vert vellykket gjennom Televoip adapteret så fremt man har fått satt denne interne adressen korrekt . Det tror nok jeg også. Skal lese om dette på siden Jess referer til. Men det kan se ut som NAT problemet mitt ligger hos ISP leverandøren?Så om man logger på den Prestige routeren og porter inn de nødvendige porter til den adressen som Televoip adapteret får fra routeren gjennom å sette denne til å kreve en fast adresse så skal man kun være nødt for å porte videre på adapteret .Skjønte jeg ikke helt-Vær obs på at Televoip adapteret har en veldig begrenset passtrough og etter min mening ikke egnet koblet på denne metoden på linjer med høye hastigheter for da vil denne strupe ned til beinet . 5758411[/snapback] Dette er jo interessant. Slik det er koplet nå går jo all trafikk gjennom dette adapteret. Min hastighet er ikke allverden, 704/256, så kanskje det ikk ebegrenser meg? Men om det kunne vært koplet i parallell, og ikke mellom modem og aksesspunkt så ville det kanskje vært bedre når trafikk og hastighet er høy? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jo for det er klart det befinner seg en NAT branvegg i den Zyxel 650 som du har og når du ikke har åpnet opp at f.eks port 50000 skal passere til ip 192.168.x.x så vil porten være stengt . Handytone boksen har ikke mere en 10Mbit grensesnitt som i praksis vil si at man ikke får det tallet men kanskje 5Mbit gjennom den og derfor vil en person med 704/128kbps ihvertfall ikke være begrenset av dette . Om du kobler en switch etter Prestige 650 for deretter å koble inn aksesspunktet og handytone på hver sin port så vil det så vil eventuelle problemer med dobbel porting forsvinne . Når du først logger inn på den Prestige 650 så pass på å porte inn 5004,5060 til den IP som handytone adapteret ber om i samme slengen . Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Jo for det er klart det befinner seg en NAT branvegg i den Zyxel 650 som du har og når du ikke har åpnet opp at f.eks port 50000 skal passere til ip 192.168.x.x så vil porten være stengt.Jeg har forwardet nødvendige porter for bittorrent programmet som gir NAT-feilmeldingen til den statiske IP adressen jeg har gitt maskinen som laster ned. Det er derfor det er litt underlig.... Hvordan kan jeg imidlertid forwarde til 2 faste IP-adresser (også til maskin #2)? Forwarde samme porten til IP #2?Handytone boksen har ikke mere en 10Mbit grensesnitt som i praksis vil si at man ikke får det tallet men kanskje 5Mbit gjennom den og derfor vil en person med 704/128kbps ihvertfall ikke være begrenset av dette .Mao ikke noe problem for meg.Om du kobler en switch etter Prestige 650 for deretter å koble inn aksesspunktet og handytone på hver sin port så vil det så vil eventuelle problemer med dobbel porting forsvinne.Det vil i praksis si at de står parallellt og ikke i serie?Når du først logger inn på den Prestige 650 så pass på å porte inn 5004,5060 til den IP som handytone adapteret ber om i samme slengen. 5761689[/snapback] Det skal jeg sjekke!Men som sagt: Systemet er nå mer stabilt enn noen gang. Og til tross for NAT-feilen får jeg (tror jeg) brukbare maks. hastigheter (50-60 kb/s) på nedlastingene, selv om gjennomsnittshastighetene er litt lave synes jeg... (8-10 kb/s). Med 704 i linjehastighet og reservert 128 for IP telefon er teoretisk maks 704 kB/s - 128 kB/s = 576 kB/s /8 => 72 kB/s. Litt rarr egentlilg, når jeg har NAT-feil... Kan man fortsatt ha brukbare makshastigheter med NAT-feil, eller er det gjennomsnittshastigheten som i hovedsak påvirkes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå