Gå til innhold

Førstegangs linux bruker, litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå bestemt meg for å prøve linux for første gang, og valget faller på ubuntu.

Før jeg går igang med installasjonen, lurer jeg på noen ting.

må jeg ha linux på en egen partisjon eller kan jeg legge det inn ved siden av xp og få dual boot? (altså valg ved oppstart mener jeg)

jeg har leita etter en del nødvendige drivere, men har ikke funnet noe særlig enda, er det noen som har linker til hvor det finnes en del drivere? tenker spesielt på skjermkort driveren til ATI, Lydkort AC97 og HP printeren min.

ellers har jeg funnet fram Amsn som vel etter det jeg forstår skal være på høyde med vanlig msn? skulle gjerne hatt icq, og ett brenner program nero eller lignende.

noen som har noen tips til hvor jeg skal leite så mottar jeg det med takk, andre gode råd i forbindelse med installasjon kommer nok også godt med

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu må/bør ligge på egen partisjon ja, men den vil legge seg ved siden av xp hvis du har ledig plass på disken (altså, ikke på windows-partisjonen, men på selve disken)

Drivere er ikke noe du behøver å bekymre deg noe særlig for. Med mulig unntak av ATI-driverene som du kan innstallere dersom du skulle ønske det.

Gaim eller amsn er de vanligste msn-klientene.

Ikke så mye å lure på egentlig, du vil få svar på de fleste av spørsmålene dine når du begynner å bruke linux ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Hvis jeg da bruker f.eks partitionmagic til å opprette en ny partisjon ved siden av windows, hvor stor bør den være?

hva med f.eks torrentfiler, vil jeg kunne lagre dem på xp partisjonen, eller vil kun linux partisjonen fungere som lagringsplass når jeg er i linux?

kan jeg importere media filer fra windows og spille de av i ubuntu?

takker igjen for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan montere NTFS-partisjonen til Windows i Linux, og da kan du bruke alle filene som er på NTFS-partisjonen. Programmet "VLC" kan spille av de fleste mediafiler. Linuxpartisjonen vil såklart være en lagringsplass når du er i Linux.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

nå har jeg installert og det gikk egentlig veldig greit.

det er ett par ting jeg sliter med; jeg får ikke tilgangs til diskene mine, jeg ser dem, men hvis jeg likker på dem får jeg feilmelding, hva gjør jeg for å få tilgang til innholdet?

jeg har installert ati driveren, men jeg får ikke til å kjøre aticonfig fra terminal vinduet, noen som vet hvordan jeg skal få til det?

finnes det ellers noen måte for å få kjørt to skjermer?

på oppstart står maskina og skal konmfigurere klokka mot en server, men siden jeg ikke er på nett står den der å surrer, kan jeg skru av denne funksjonen på en måte?

takker for svar igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...