Gå til innhold

Microsoft viser nytt Office-GUI


Anbefalte innlegg

Office har tradisjonelt hatt et annerledes grensesnittet en standard Windows. Det er rett og slett fordi Microsoft har funnet ut at de kan tjene mer penger på å ha stadig sprekkere visuelt uttrykk for hver ny Office versjon.

 

Det jeg synes er litt komisk er at de med å lage eget GUI for Office implisitt sier at Microsoft bibliotek for grensesnitt elementer ikke er godt nok. Office teamet ser seg nødt til å lage egne elementer.

Tradisjonelt er det en sannhet i dette. For eksempel så kan ikke en del windows komponenter vise unicode, mens tilsvarende element i Office kan det.

 

Uansett synes jeg det er tøft av Microsoft å prøve og gjøre noe med vår oppfatning av hvordan en teksteditor og andre applikasjoner skal se ut. Om det faktisk fører til en bedre opplevelse gjenstår å se.

Jeg, som bruker Linux distribusjonen Ubuntu til daglig, får litt ekkel følelse av dette. Fordi det viser at så lenge OpenOffice eller andre open source programpakker prøver å kopiere Office så vil de bestandig henge etter. Derfor er det på tide at Linux verden begyner å tenke nytt og skape sin egen brukeropplevelse. Et poeng som Koffice ser ut til å ha fått meg seg: Koffice med nytt grensesnitt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første var vel hovedpoenget her at Office nå får en ny GUI som bryter med mange fastlåste konvensjoner. Den faste linja med nedtrekksmenyer forsvinner og byttes, sammen med verktøylinja, ut med et fanebasert oppgaveorientert system. Personlig synes jeg det fungerer glimrende slik det er presentert i den forrige betaen. Når en har brukt det et par ganger og forstår logikken i det er det lett å se fremskrittene.

Dette vil ikke si at den faste GUI-en vi er kjent med fra før og som har vært mer eller mindre felles for IE, Explorer og Office (samt et utall tredjepartsprogrammer) har vært håpløs eller utilstrekkelig, bare at denne nye virker mer effektiv på mange måter. Det er hyggelig å se at det tenkes nytt om hvordan man bruker verktøyene når utvalget av verktøy, som tidligere kommentert, lenge har vært tilstrekkelig for de store massene.

 

Synes også filosofien bak det nye filformatet er glimrende (i bunn og grunn XML-filer innkapslet i en ZIP-fil).

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Finnes det noen andre nyheter enn ny makeup og litt flytting rundt på knappene?

 

Jeg har ikke noe i mot den nye makeup'en men lurer på om programmererene også har fått noe å gjøre de siste 3 årene? Eller er det bare "same shit, new wrapping"?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så ikke så gæli ut det her, om man tenker brukergruppe allt fra tante olga på toten, barn i barneskolen og oss litt mer "avanserte" brukere. Det sagt så stemmer det som noen nevnte oppi her, behovet for de fleste er dekket for mange år siden, og mange kan faktisk klare seg med wordpad...evnt office 97/2000 enda. Selv har jeg office xp enda, ser ingen grunn til å oppgradere til 03, får se hvordan 07 blir...

 

Og som alltid vil det selvfølgelig være litt å venne seg til, men det gjelder vel alle oppdateringer, uansett små eller store.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd Beta:

Genialt grensesnitt. Man sparer masse tid etter å ha brukt et ar timer på å sette seg inn i det.

 

Etter å ha lest tester og sett screenshots:

Litt slitsom blåfarge, pen svartfarge. Gleder meg til flere skins. Spesielt "Vista-skins".

 

Etter å ha prøvd Open Office:

Open Office føles betraktelig "tyngre" ut for PC-en min (selv med 2,8GHz A64) enn MS Office. Hvis ikke MS kludrer til den nye versjonen, tror jeg de har en slager.

 

Sammen med Vista (som allerede i Beta versjon føles lett og myk ut som en fjær) tror jeg man får et særdeles kjapt og snappy opplegg med Office 12.

Lenke til kommentar

Synes den nye GUIen bruker for mye av skjermen til ikoner o.l. Når jeg sitter og skriver dokumenter eller jobber i xl vil jeg ha mest mulig av skjermen til å jobbe på slik at jeg kan se mer av resultatet (vell, hadde jeg hatt en 24" eller noe så hadde det ikke hat så mye å si...)

 

og så er jeg en liten minimalist også da, så jeg synes det bare var ekkelt.

Lenke til kommentar
Synes også filosofien bak det nye filformatet er glimrende (i bunn og grunn XML-filer innkapslet i en ZIP-fil).

 

 

Ja, filosofien er bra så lenge den er åpen tilgjengelig, slik OpenDocument formatet som OpenOffice og andre applikasjoner bruker. Men det er ikke spesielt genialt i drakten til Microsoft, fordi Microsoft legger hindrer i veien for fri bruk.

 

Men samtidig er det faktisk en stor ulempe med XML filer og det er at de krever mye mer ressurser enn mer "binære" filformater å hente inn.

Lenke til kommentar

I stedet for å diskutere fargene på det nye brukergrensesnittet, som ikke er særlig interessant i en beta, kan en heller diskutere grensesnittets funksjonalitet. Microsoft har denne gangen brukt mye tid på å forbedre usability på Officepakken - i tett samarbeid med psykologer og designere, gjennomførte brukbarhetstester og tilbakemeldinger fra brukerne. Noe som har resultert i et mye mer effektivt GUI - skal vi tro tilbakemeldingene.

 

Interessant i denne sammenheng er diskusjonen rundt open source alternativer som Open Office. Selv om programmet har store Sun i ryggen, er det vel ikke til å stikke under en stol at utviklerne neppe har et like stort budsjett som hos Microsoft. Jeg tviler ikke på at ingeniørene hos Sun greier å skape et program som funker og med all den funksjonalitet den gjennomsnittlige bruker behøver, men det er ved utvikling av gode og effektive brukergrensesnitt at det kreves mye forskning og ikke minst midler. Min påstand er at det er nettopp på grensesnitt open source miljøene har sine store svakheter. Den jevne hardware.no-bruker tenker kanskje ikke så mye på dette, eller bryr seg ikke så mye om slikt (mange er kanskje programmerere/utviklere selv...), men for de store massene er grensesnittet den eneste kommunikasjonen med selve programmet og den viktigste faktoren for at et program fungerer eller ikke.

 

For min del ser jeg på Microsofts forandringer i Vista og Office som både spennende og svært velkomment og ønsker også open source utviklerne lykke til i jobben med å følge opp.

Lenke til kommentar
Synes den nye GUIen bruker for mye av skjermen til ikoner o.l. Når jeg sitter og skriver dokumenter eller jobber i xl vil jeg ha mest mulig av skjermen til å jobbe på slik at jeg kan se mer av resultatet (vell, hadde jeg hatt en 24" eller noe så hadde det ikke hat så mye å si...)

 

og så er jeg en liten minimalist også da, så jeg synes det bare var ekkelt.

5732905[/snapback]

Tipper du kan kutte ned her, det ser hvertfall ut til å kunne være veldig tilpasningsvennlig.... Ellers er jeg også av den typen som lager svart/hvitt presentasjoner med en og annen illustrasjon, misliker effekter og andre ting som tar fokuset bort fra budskapet. Dvs jeg er minimalist og vil ha minst mulig knapper, samtidig som jeg ønsker alle knappene jeg bruker jevnlig. Dvs knapper som ikke dekkes av shortcuts jeg har i hodet :) Mht de to forskjellige screenshotsene fra Excel ser det meget lovende ut, synes jeg.

 

Forhåpentligvis har de ryddet enda mer opp i indeksering av figurer etc i Word, det har vært mitt store ankepunkt mot Word.

Lenke til kommentar
Hmm, men ser vel ikke helt poenget i å bruke 3-4 lapper på en ny office versjon som går meg nada i funksjonalitet. Iallefall nevner artikkelen på HW.no ingenting om annet enn det visuelle.

Det ser unektelig fint ut, men det duger liksom ikke.

Har testet Office 12 (som den første beta hette), men ble ikke imponert, det så bra ut, men gav ingenting ekstra i forhold til 2003.

Nå blir ikke Office brukt så "heavy" her hjemme, men klarer meg glatt på jobb også.

Men det er kansje ikke så mye nytt man kan legge til Office lengre, hva med å tweake det istedet for å klabbe på mere dill??

Nei, må teste open office en dag, tror det kan bli en slager etterhvert

 

Mosher

5731288[/snapback]

Har du virkelig testet betaversjonen? Har du i det hele tatt brukt Tab'ene og prøvd formatering og plassering av tekst og bilde? Det er MYE som er forandret.

Lenke til kommentar

Nei jeg holder meg til gratis OpenOffice. Jeg ser ikke noe poeng i et fancy design, det er jo tross alt effektiv bruk og ikke beundring programmet skal brukes til. Bra at det blir mulig å bytte til Classic, men jeg synest det blir bortkastet.

 

Finnes det noen andre nyheter enn ny makeup og litt flytting rundt på knappene?

 

Jeg har ikke noe i mot den nye makeup'en men lurer på om programmererene også har fått noe å gjøre de siste 3 årene? Eller er det bare "same shit, new wrapping"?

5732454[/snapback]

Jeg har fått samme inntrykk.
Lenke til kommentar
Finnes det noen andre nyheter enn ny makeup og litt flytting rundt på knappene?

 

Jeg har ikke noe i mot den nye makeup'en men lurer på om programmererene også har fått noe å gjøre de siste 3 årene? Eller er det bare "same shit, new wrapping"?

5732454[/snapback]

Noen av de nye nyhetene er:

  • Bedre søkefunsjon i Outlook
  • Kalender brukergrensesnittet i Outlook er forbedret og ligner mer på iCal
  • Enklere å lage flotte diagrammer
  • Print view i Exel som gjør det lettere å lage regneark tilpasset til utskrift
  • Funsjon for små stolpediagrammer i verdiene i Exel
  • Ny og bedre To-Do list i Outlook
  • Live forhåndsvisning av fonter når man beveger musen over fontene
  • RSS i Outlook

Lenke til kommentar
I stedet for å diskutere fargene på det nye brukergrensesnittet, som ikke er særlig interessant i en beta, kan en heller diskutere grensesnittets funksjonalitet. Microsoft har denne gangen brukt mye tid på å forbedre usability på Officepakken - i tett samarbeid med psykologer og designere, gjennomførte brukbarhetstester og tilbakemeldinger fra brukerne.

5733152[/snapback]

Veldig gode poenger - å lage et program har jo ikke bare med selve programmeringsjobben og at det faktisk 'funker' å gjøre. Og fargen er da helt irrelevant - den kan selvfølgelig endres i den endelige versjonen.

 

Å kartlegge intuitivitet, forståelse og bruk hos hundrevis (formodentlig tusenvis) av brukere under utvikling av et system - med et vidt spenn fra helt ferske til erfarne brukere - er ekstremt ressurskrevende. Selve programmeringsjobben koster nok peanuts i forhold til all jobben rundt. Like it or not; dette er MS gode på - default-fargene i XP er selvfølgelig ikke valgt på måfå selv om mange erfarne databrukere (som i den store sammenhengen faktisk er ganske få av det totale antall folk med datamaskiner) ikke liker dem.

 

Ellers må jeg si at jeg er positivt overrasket over forumbrukerne denne gangen; hver eneste gang MS kommer med noe så kappes jo mange om å rakke mest mulig ned på det uten å bidra med en eneste konstruktiv tilbakemelding. Flinke folk denne gangen :thumbup:

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...