int20h Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Intel vurderer nye implementasjonsteknikker for å kunne skalere sine prosessorer i fremtiden. Les mer Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Dette er et skudd i blinde, men er det ikke "selve" prosessoren som utvikler mest varme, og ikke cache-minnet? Hvis ja, så må det vel bli ganske problematisk å lage skikkelig kjøling... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Dette er et skudd i blinde, men er det ikke "selve" prosessoren som utvikler mest varme, og ikke cache-minnet? Hvis ja, så må det vel bli ganske problematisk å lage skikkelig kjøling... 5730272[/snapback] Det stemmer at cache utvikler svært lite varme i forhold til resten av prosessoren (CPU-Cache utvikler normalt 1-5W avhengig av mengde, type, hastighet osv) Men jeg tror ikke det skal gi noen merkbare problemer med kjølingen. Det er kun snakk om en ekstra wafer på 0,5 mm som varmen må passere og så lite gir ikke ikke problematisk høyere temperatur, selv om silisium ikke leder varme fantastisk bra. Edit: Si har en varmeledningsevne på 148 W*m/(m^2 * K), et lite eskempelregnestykke med en brikke som skal lede 100W gjennom, er 1 kvadratcentimeter stor og 0,5 mm tykk vil gi en økt temperatur på 3,38 'C med cache i forhold til uten cache. Derimot åpner det for enorme cacher på CPU'en. F.eks 128 MiByte DDR3 ram med kanskje 1024bit buss bør være en lett å plassere oppå kjernen som L3 cache. Den mest sansynlige teknikken for sammenkobling av brikkene blir kapasitive "koblingspunkter" Litt flere presantasjoner her: 1 2 3 4 Endret 10. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Veldig informativt svar simen1. Utifra det du har skrevet så ser det jo ut som det teoretisk vil være fornuftig å implementere dette Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Har altid lurt på hvorfor de ikke lager prosessorer som en ternig, og nå veit jeg det. burde jo gi en grei boost i aplikasjoner med større minne krav. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Mer cache i cpu høres bra ut. Cache kjører vel på høyere klokkefrekvens enn minnebrikker også? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Mer cache i cpu høres bra ut. Cache kjører vel på høyere klokkefrekvens enn minnebrikker også? 5733728[/snapback] Det vil jeg tro Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Brusfantomet: Å lage CPU som en terning vil vel gi litt utfordringer på kjøleløsninger? Men alikevel interresant å tenke seg en CPU sokkel som en Blade sokkel. Hvor 4-8 cpuer stakkes vertikalt og ikke legges oppå hverandre horisontalt. Da kommer terningen til sin rett vil jeg tro. Endret 13. mars 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå