steinrr Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Er det noen som har oversikt over kvaliteten på de ulike produsentene av UV-filter? B+W, Hoya, Canon, Hama etc? Har bestilt meg et 17-40L og tenkte å sette på et 77mm UV-filter for beskyttelsens skyld. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Ingen som har noen erfaringer på området? Lenke til kommentar
krillbaaten Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hei! Kjøpte akkurat et Hoya Super HMC til mitt 70-200 f/2.8. Etter å ha lest litt om det har jeg kommet frem til at Hoya Super HMC og B+W lager de beste filterne iflg andres tidligere erfaringer. Billigere filtre stjeler ofte en del lys. Jon Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Har også god erfaring med Hoya Super HMC. Det letteste er kanskje bare å få prøvd forskjellige filtere i en fotobutikk? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Er det noen som har oversikt over kvaliteten på de ulike produsentene av UV-filter? B+W, Hoya, Canon, Hama etc? Har bestilt meg et 17-40L og tenkte å sette på et 77mm UV-filter for beskyttelsens skyld. 5730149[/snapback] Dersom du kjøper på nettet så kan kenko være et alternativ til hoya, da dette skal være samme filtrene bare at kenko en en del billigere. se mer her Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Etter å ha lest litt om det har jeg kommet frem til at Hoya Super HMC og B+W lager de beste filterne iflg andres tidligere erfaringer. Billigere filtre stjeler ofte en del lys. Ja, jeg trodde også at B+W var bra, men da jeg så på prisene var de så mye billigere enn Hoya, og jeg syntes det var litt rart... Lenke til kommentar
snowcap Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hvis du går etter kvalitet er det B+W som gjelder. Jeg bruker B+W filtre til mitt Sony R1; UV Haze og Polarizer. MRC-versjonene er best med tanke på å unngå lens flare. De er dyre, men det er svært mye å spare på å bestille fra USA, f.eks. fra B&H Photo Video i New York: http://www.bhphotovideo.com/ Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Det jeg ikke forstår er prisen. Hvis en ser på Komplett sine filter-sider http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10664 så koster et 77mm UV-filter 475 kroner, mens et tilsvarende Hoya Super koster over 800 kr. Jeg synes det er litt rart at "det beste" også skal være det billigste. Slik er det jo normalt ikke. Endret 13. mars 2006 av steinrr Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det kommer an på hvor godt overflatebehandlet glasset er. Det kan være at B+W også har en dyrere serie enn det Komplett har i sitt sortiment, akkurat som Hoya også har en billigere serie enn sin "Super" serie. Billige glass kan føre til mer lysreflekser, noe som kan være meget uheldig og lite klokt om man har et godt objektiv. Legger man noen kroner ekstra i filterkjøpet, så risikerer man ikke å gjøre objektivet dårligere ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå