Amon Amarth Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Altså, jeg har tenkt å kjøpe meg kilt, men orker ikke reise til Skottland for å kjøpe det... noen som vet om online butikker som selger ordentlige kilt? kom over en side hvor dem solgte dem i lær, men er jo ikke akkurat village people jeg er ute etter heller... Takk - Amon Amarth Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 hva skal du med kilt , er du skotsk ? ville du likt en scotte som brukte bunad ? Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 du har http://www.houseoftartan.co.uk/ men, du m finne ut hvilken tartan som hører til din slekt først, og vis du ikke vet/ikke har det henviser jeg til posten over. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Kilt er dyre greier, så jeg ville dratt til Skottland og prøvd ut en skikkelig før jeg kjøpte den. Hadde selv lyst til å kjøpe en ekte kilt en gang, men så snakka jeg med en skotte jeg møtte i Praha. Spurte han hvor mye en kilt kosta, og han sa at de lå på mellom 800-1200 engelske pund, ganske dyrt altså. Ikke så rart det er dyrt egentlig, man kan jo sammenligne det med en bunad, og bunader er ikke akkurat billige... Endret 10. mars 2006 av Loerand Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hva er så ille med f.eks en skotte i bunad? Eller en nordmann i kilt? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 dett er drakter som er for folk som kommer fra bestemte områder eller slekter du bruker ikke en tromsø bunad hvist du kommer fra drammen akkurat som du bruker ikke en mc*insertscottichnameher* hvist du ikke er fra den slekten uskreven regler liksom Lenke til kommentar
kine5689 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 woho! Kilt e meget fin fint Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Du vet det ikke skal være noe under kilten? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Du vet det ikke skal være noe under kilten? 5734739[/snapback] Nice Tror jaggu jeg skal kjøpe meg kilt Lenke til kommentar
Erren Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Er det ikke sånn at kilt skal gå i arv? Det har alltid jeg trodd.. Kan spørre en venn av meg, som er skotte, eller så kan jeg bare anbefale alles kjære Google Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 dett er drakter som er for folk som kommer fra bestemte områder eller slekter du bruker ikke en tromsø bunad hvist du kommer fra drammen akkurat som du bruker ikke en mc*insertscottichnameher* hvist du ikke er fra den slekten uskreven regler liksom 5732569[/snapback] Man bruker jo nesten alltid bunaden fra den plassen man kommer fra, hvis noen vil bruke en annen bunad må da vedkommende få lov til det. Greit at det er litt rart, men det må da være opp til hver enkelt. Når det kommer til såkalte nasjonalplagg fra andre land, syns jeg man må få kjøpe de om man har lyst til det. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 jaja jeg kommer bare til og se rart på folk som går i kilt som ikke er scotte , passer liksom ikke Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Må si meg enig med FTZ her, selvom det finnes mange fra oslo osv som finner seg en bunad som de syns er fin, og ikke fordi det er bunaden fra deres hjemsted, så syns jeg det virker litt rart. Skulle jeg hatt bunad, så skulle den vært fra der min familie opprinnelig kom fra, litt kjipt er det at jeg trur jeg har no øst-europeisk blod i årene.... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 mulig dette er litt vansklig og finne bunad da , men kan jo være du kan finne en stilig drakt fra det området da . Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Har kilt jeg Nå har jeg riktignok skotsk familie og da, og jeg bruker den stort sett aldri. 17 mai og tilsvarende går jeg heller i dress... Bruker min ved store anledninger da jeg besøker familien i skotland som f.eks bryllup, dåp osv. Den koster noen laken så det er synd jeg ikke får brukt den mer. synes bare det er tull å bruke den i norge og spesielt av nordmenn som knapt har satt sin fot i skotland... edit: kilten trenger ikke nødvendigvis gå i arv, men det er ganske normalt at de arves ettersom de koster en del penger. Mine fettere fikk hver sin til 16års bursdag. Endret 11. mars 2006 av Sneakerholic Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 mulig dette er litt vansklig og finne bunad da , men kan jo være du kan finne en stilig drakt fra det området da . 5735993[/snapback] eller så kan jeg drite i det, og pimpe dress på 17 mai Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Kilt er utrolig kult! Digger Skottland... Flott sted, flotte mennesker og flott natur. Men tror ikke jeg ville gått med kilt her i Norge for det. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Du vet det ikke skal være noe under kilten? 5734739[/snapback] Det stemmer, men skottene bruker som regel undertøy allikevel. Kiltene er lagd av ull, og derfor klør det veldig på understellet. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Mange familier flytter en del. Hvor langt tilbake skal man for å bestemme hvilken bunad man skal ha da? Der besteforeldrene er fra? Der man selv er født? Hvis familien kom fra Skottland for 182 år siden, kan man bruke kilt da, selv om man heter Hansen og ikke McDougall lenger? Jeg har en liten mistanke om at jeg stammer fra Afrika for noen hundretusen år siden. Best å bruke bastskjørt, så er jeg safe. (Mye sarkasme her ja, men jeg lurer faktisk på det som er skråstilt over her). Redigert: manglet en bokstav. Endret 12. mars 2006 av Vandalen Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Tror ikke det er noen skreven regel på hvor langt bak du skal gå. Hvis du kjøper deg en bunad fra det stedet du er født, tror ikke jeg noen reagerer på det. Samme vil jeg tro er tilfelle hvis du f.eks kjøper en bunad fra det stedet foreldrene dine kommer fra, selv om du ikke nødvendigvis er født der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå