Gå til innhold

Stativ veldig ustabilt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et HAMA MANFROTTO DIGI 714B-stativ med kulehodet,dette har en tendens å tippe framover og bakover når jeg fester fast mitt Canon Eos 350d,mest sannsynligvis pga. tyngden.Festet med kulehodet bruker som oftest å bli litt slapp når det er kaldt ute,har sjelden problemer med denne når det er varmt eller inne i hus.Noe tips til for å stabilisere stativet litt,ødelagt masse bilder pga. dette,og vil helst ikke kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ha jo "den gode gamle"... pose med stein på stativet da...

Altså ha foreksempel en prixpose med passelig mye stein i hengende i senterstanga under stativet.... Tau eller krok...

Ellers så hører jeg noen bruker Gafa? tape, allefall en tape type hvor limet ikke smitter over... Å taper leddene på stativet foreksempel...

:)

Lenke til kommentar

Det er ikke føttene som er ustabile,de funker helt fint.Men det er selve kulehodet som er veldig ustabilt når det er kaldt ute,kameraet er så tungt at kulehodet ikke holder seg på plass slik som et lite kamera ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Det er ikke føttene som er ustabile,de funker helt fint.Men det er selve kulehodet som er veldig ustabilt når det er kaldt ute,kameraet er så tungt at kulehodet ikke holder seg på plass slik som et lite kamera ville ha gjort.

5732788[/snapback]

Da er det nok bare å kjøpe nytt hode :(

Er hode for lite, det vil si tåler for lite vekt så er det ingen vei utenom.

Jeg bruker et Manfrotto 486RC2 kulehode på et Manfrotto stativ med et Nikon D200 og 70-200 f2.8 objektiv, det er er stabilt nok.

Håkon

Lenke til kommentar

I følge Manfrotto skal dette lille innebyggede kulehodet klare 2.5kg utstyr, men det er sikkert dersom vekten er litt sentrert? (Ikke noe for lange telelinser...)

Har du prøvd å stramme det litt ekstra med justeringskruen i bunnen av stativet?

Lenke til kommentar

Et ustødig stativ er ikke mye å samle på... Anbefaler at du kjøper nytt, så slipper du å bekymre deg for å ødelegge kamera. Ser at stativet ditt ikke har utskiftbart kulehode, så gå for et helt nytt. Legg ut stativet på en salgsside, evt. selg til venner/familie som ikke har tatt steget opp til dSLR enda.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er vanlig på dette forumet å uttale seg om ting man ikke har erfaring med, så jeg kan sikkert gjøre det samme :hmm:

714B ser ut til å være et kjekt lite lett stativ, men det har begrensninger i forhold til et som er dobbelt så tungt og dyrt. Den ideelle kombinasjonen er to stativ, et stort tungt hjemme, og et lite lett på tur.

Dersom stativet ditt passer store deler av ditt bruk bør du beholde det, men forsøke å unngå uheldige situasjoner. Fjernkontroll-utløsning/tidsforsinkelse og speillås er noen tips for å unngå bevegelse av kameraet når det er montert fast på stativet.

Symmetrisk belastning er et annet tips (en liten tau rundt objektiv, over blitz-sko og festet i noe tungt som henger under kamera?). Du skal ha veldig tung tele for å overstige 2.5 kg.

Grunnen til at festet blir litt slappere når det er kaldt er at metall trekker seg sammen når det avkjøles, og da blir det mere slark. Et kulehode spennes fast ved at en justerbar bolt/plate kiler kulen fast i en trang grop. Dette fungerer utmerket helt til belastningen blir så høy at gropen blir deformert.

Uten å ha testet dette stativet tror jeg at det kan brukes til forsiktig DSLR bruk, men det kan ha problemer med kamera vippet i ekstreme vinkler og det kan være utsatt for små vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...