Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har peiling på hobbbymaling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er nybegynner vil jeg anbefale akrylmaling. Det bruker jeg. Det er billig, og du slipper å tenke like mye som med olje- eller akvarellmaling når det gjelder blanding av farger osv. Oljemaling bruker dessuten tusen år på å tørke (ok, ikke tusen, men utrolig lang tid). For å få samme glans som oljemaling kan man kjøpe en lakk til å lakkere akrylmalingsbildene.

Farger: Det er ikke nødvendig å kjøpe 20 forskjellige farger som brun, hudfarget, mintgrønn, lilla, lyseblå, beige osv. Jeg har mørk grønn, mørk blå, to rødfarger (holder egentlig med en mørk), gul, hvit og svart. Med disse kan jeg blande hvilken som helst farge jeg trenger, og jeg har full kontroll. Hvis du kjøper f.eks brun, og prøver å få den lysere ved å blande den med hvit, kan den ende opp lilla fordi det er mer rødt pigment enn grønt i den.

Lerret (det du maler på): Hvis du har tilgang på treplater eller lignende, lønner det seg å kjøpe hvit gesso, som er grunning for akryl- og oljemaling. Bare mal et strøk med dette over et hvilket som helst materiale, og du kan male med olje- eller akrylmaling. Hvis ikke kan du kjøpe ferdig strukket lerret, eller det som jeg liker; canvas board. Det har en tykkelse på ca 5mm, og er klar til bruk. Enkelt og greit.

Pensler: Tykkelsen kommer selvsagt an på hvor stort du maler, maler du i postkortstørrelse trenger du mange tynne, hvis du skal dekke en vegg bør du ha en stor en for å ikke gå lei av å male bakgrunn. Men du trenger uansett en skikkelig tynn en, str 0. For å male detaljer o.l.

Butikker vet jeg ikke om, jeg begynte å male etter at jeg flyttet til USA, her handler jeg på Utrecht. De har mye bra til lave priser.

Mitt siste maleri - 18 x 24"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...