Shh Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Hei, jeg vet ikke om dette har vært snakket om her før, prøvde å gjøre noen søk på det men fant ikke noe serlig. Hvis dette har vert tatt opp før så ber jeg om unskylning på forhånd. Her er problemet: Jeg har innstalert 4x1024MB Crucial PC3200 DDR-DIMM CL3 brikker på mitt A8N32-SLI Deluxe hovedkort. Men til tross for at hovedkortet skal støtte 4GB ram får jeg meldingen i oppstarten: 3040MB OK (4096 Innstalled) Det samme står også på system information i biosen. I system innformasjonen i windows står det at jeg har 3040MB innstallert og hvis jeg høyreklikker på min datamaskin og ser der, står det 2,96GB RAM Maskinen fryser også gjerne når jeg kjører spill... Tenkte kansje at det var fordi jeg kjørte vanlig 32bit windows XP versjon siden den ikke støtter hele 4GB ram, men jeg har samme problemet etter jeg innstalerte Windows XP x64 Edition. Jeg vet at det forsvinner litt ram pga. at hovedkortet har SLI men det skal vel ikke forsvinne en hel GB... Og det forklarer heller ikke hvorfor maskinen fryser... Jeg har også prøvd: -Hver enkelt minnebrikke i, en om gangen og alle fungerer flott... -Har prøvd å putte alle 4GB i en annen maskin med akkurat samme hovedkort og får samme problemer der... -Har prøvd alle 4GB minne i en annen maskin med et ANNET hovedkort (et Abit kort) og her fungerer det flott... (viser bare 3,4GB i windows men det tror jeg er fordi denne maskinen har vanlig Windows XP) -Har flashet BIOSen til versjon 1103... Alt fungerer helt fint hvis jeg bare har i 2 GB ram... Kan noen hjelpe meg? Jeg har gått tom for idèer... Slik er maskinen akkurat no: OS: Microsoft Windows XP x64 Edition Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Minne: 4x 1024MB Crucial PC3200 DDR-DIMM CL3 (kjøpt i kit med 2 og 2) Hovedkort: Asus A8N32-SLI Deluxe (BIOS 1103, Chipset driver: nForce4_amd_6.69_winxp64) Skjermkort: Gainward GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, (Driver 81.98 64bit) HDD: Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM På forhånd takk! Endret 10. mars 2006 av Shh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå