Gå til innhold

printing med 6mp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hur stora som helst...

Ingen fastit. Mange faktorer som avgjør det. Hva er 'for dårlig'? At du ser pixler med nesa 2 cm fra bildet? Betrakningsavstand er en viktig faktor...

Om du skal følge '300 dpi regelen' kan du skrive ut i 17x26cm.. :-o

Men det går fint å interpolere opp til dobbelt og skrive ut med fortsatt godt resultat mener mange.

For 6MP er vel de fleste samde om at A3 er fullstendig akseptabel.

Hva med å prøve?

Lenke til kommentar

Mine 45*30cm-forstørrelser ser iallefall bedre ut enn de gjør på skjerm. Det er som sagt ingen fasitsvar, og betraktningsavstanden har alt å si. Jeg har planer om å fyre opp 3 stk i 75*50cm, men jeg forventer åpenbart ikke at ting skal være krystallklare på 5cm avstand.

Lenke til kommentar

Dette er en interessant problemstilling. Jeg har en teori som jeg gjerne vil få avkreftet/bekreftet av dere med mer erfaring:

Jeg tror at et bilde der hver pixel har en nøyaktig fargerepresentasjon av det opprinnelige motivet i mye større grad lar seg interpolere og forstørres enn et bilde som har bildestøy. Det betyr at en god sensor med lite støy (les: DSLR) vil kunne forstørres og interpoleres mye mer enn en sensor med mer bildestøy (les: kompakte og ultrazoomkameraer). Det hjelper etter min mening derfor lite om et kamera har 12mp oppløsning med en del bildestøy i forhold til 6mp uten bildestøy hvis 6mp kan blåses opp til et bilde med 24mp via interpolering, mens 12mp bare får tydeliggjort bildestøyen mer.

Mulig jeg tar feil, men har tatt en del bilder med digitalt kompaktkamera tidligere i innelys med lang lukkertid, og det ser ikke bra ut når bildestøyen blåses opp på papirkopier. Jeg tror derfor kontoll med støyen og gode lysforhold har mye å si for hvor bra et digitalt bilde egner seg til forstørring, uansett oppløsning

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...