hardmongo Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 har nikon d70 - 6 megapixler. hvor store kan jeg printe bildene mine før de blir dårlige? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 hur stora som helst... Ingen fastit. Mange faktorer som avgjør det. Hva er 'for dårlig'? At du ser pixler med nesa 2 cm fra bildet? Betrakningsavstand er en viktig faktor... Om du skal følge '300 dpi regelen' kan du skrive ut i 17x26cm.. :-o Men det går fint å interpolere opp til dobbelt og skrive ut med fortsatt godt resultat mener mange. For 6MP er vel de fleste samde om at A3 er fullstendig akseptabel. Hva med å prøve? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...r.cgi?id=197746 Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Mine 45*30cm-forstørrelser ser iallefall bedre ut enn de gjør på skjerm. Det er som sagt ingen fasitsvar, og betraktningsavstanden har alt å si. Jeg har planer om å fyre opp 3 stk i 75*50cm, men jeg forventer åpenbart ikke at ting skal være krystallklare på 5cm avstand. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg planlegger å printe et 6MP-bilde på 90x135cm, men jeg venter ennå på det riktige "blinkskuddet". Og at bildet bør interpoleres er det nok ingen tvil om, interpolering til 200dpi burde bli bra. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 A2 går helt fint på min printer ihvertfall Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Dette er en interessant problemstilling. Jeg har en teori som jeg gjerne vil få avkreftet/bekreftet av dere med mer erfaring: Jeg tror at et bilde der hver pixel har en nøyaktig fargerepresentasjon av det opprinnelige motivet i mye større grad lar seg interpolere og forstørres enn et bilde som har bildestøy. Det betyr at en god sensor med lite støy (les: DSLR) vil kunne forstørres og interpoleres mye mer enn en sensor med mer bildestøy (les: kompakte og ultrazoomkameraer). Det hjelper etter min mening derfor lite om et kamera har 12mp oppløsning med en del bildestøy i forhold til 6mp uten bildestøy hvis 6mp kan blåses opp til et bilde med 24mp via interpolering, mens 12mp bare får tydeliggjort bildestøyen mer. Mulig jeg tar feil, men har tatt en del bilder med digitalt kompaktkamera tidligere i innelys med lang lukkertid, og det ser ikke bra ut når bildestøyen blåses opp på papirkopier. Jeg tror derfor kontoll med støyen og gode lysforhold har mye å si for hvor bra et digitalt bilde egner seg til forstørring, uansett oppløsning Endret 15. mars 2006 av Sarge Lenke til kommentar
jonnyloe Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Har nettopp fått tilbake to portretter i 30x45 fra Japan foto. Bildene tatt med D70 og 50 mm f. 1.8. Leverte tiff-filer. Er veldig fornøyd med kvaliteten. JL Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Kan jeg spørre om hvordan man interpolerer/hva det betyr? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Interpolation 5766434[/snapback] Og hvordan gjør man dette i praksis i f.eks. Photoshop? Takker for linken. Lærte mye bra. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Når man skal forandre størrelsen på bildet. En vanlig tommelfingerregel er at man bruker bicubic smoother når man forstørrer, og bicubic sharper når man nedskalerer. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg tok et bilde for en stund siden med et D70, og skrev det helt fint ut på 50cm bredde og 25 eller noe høyt, ved hjelp av en Canon W6200 Plotter på glanset papir. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 mer om interpolering og testbilder: http://www.americaswonderlands.com/digital...terpolation.htm http://www.interpolatethis.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå