Lars_Olav_N Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hei Jeg har installert en Linksys WRT54G trådløs router i dag. Jeg har koblet kabel fra Kabelmodemet mitt (fra Canal Digital) til routern, og en kabel fra routern til PC'en og en kabel til ip-adapteret. Før så fikk jeg tilgang til adapteret ved å taste inn http://192.168.2.1 i Internet Explorer, men etter jeg installerte routern finner jeg ikke denne. Endrer routern ipadressen på adapteret eller er det noe spesielt annet som skjer? Jeg har søkt på Google og Omgili mye etter svar, men har dessverre ikke hatt hell:( Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Du må finne ut hvilken ip Linksysen har gitt adapteret. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Litt usikker på om det er fast eller dynamisk IP i adapteret. Er den dynamisk, så kan du følge tipset i posten over. Er den fast, så sjekk følgende: Det er nok forskjellig 'range' på router og ip adapteret som er årsaken. Routeren har 192.168.1.x Mens adapteret har 192.168.2.x Koble adapteret til PC og endre adapterets IP til f.eks 192.168.1.3 Endret 9. mars 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
Konge Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Kan det være at adapteret fortsatt har samme adresse men at trådstarter før hadde adapteret mellom kabelmodemet og pc`n . Og siden adapteret ikke støtter Wan side adgang så er det her feilen ligger . Hadde vert en ide med litt mere info på hvilken iptelefon leverandør vi snakker om her . ED: Grunnen til at jeg spør om dette er at om det nå faktisk er TeleVoip som er leverandør som jeg tror på grunn av adressen som er oppgitt så skal man gjøre som på bildet under her . Endret 10. mars 2006 av Konge Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hei Jeg har installert en Linksys WRT54G trådløs router i dag. Jeg har koblet kabel fra Kabelmodemet mitt (fra Canal Digital) til routern, og en kabel fra routern til PC'en og en kabel til ip-adapteret. Før så fikk jeg tilgang til adapteret ved å taste inn http://192.168.2.1 i Internet Explorer, men etter jeg installerte routern finner jeg ikke denne. Endrer routern ipadressen på adapteret eller er det noe spesielt annet som skjer? Jeg har søkt på Google og Omgili mye etter svar, men har dessverre ikke hatt hell:( Noen som kan hjelpe meg? 5728971[/snapback] Hadde samme problemet... byttet til Opera og fikk kontakt! Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Kan det være at adapteret fortsatt har samme adresse men at trådstarter før hadde adapteret mellom kabelmodemet og pc`n . Og siden adapteret ikke støtter Wan side adgang så er det her feilen ligger . Hadde vert en ide med litt mere info på hvilken iptelefon leverandør vi snakker om her . ED: Grunnen til at jeg spør om dette er at om det nå faktisk er TeleVoip som er leverandør som jeg tror på grunn av adressen som er oppgitt så skal man gjøre som på bildet under her . 5730083[/snapback] Jeg har TelevoIP som leverandør. Prøvde å gjøre om slik som du nevnte, men uten hell. Har også prøvd å bruke Opera nå, men det virker heller ikke. Tror heller ikke det er mulig å endre Ip på adaperet, har hvertfall gått gjennom alle menypunktene uten å finne noe. Noen som vet anderledes? På TelevoIP sine hjemmesider er det en dokument som beskriver hvordan man kobler opp med router. Jeg har Kabelmodem, men en annen som bruker ADSL med samme oppsettet setter opp flere tilganger under "Applications and Games". Det står "Port Range" og så åpnes det for mange forskjelle porter. Blant annet "5060 til 5060" og lignende. Hva er dette? og skulle det hjulpet? Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan prøve for å få tilgang til IP adapteret gjennom router? Lenke til kommentar
sos07 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Kan det være at adapteret fortsatt har samme adresse men at trådstarter før hadde adapteret mellom kabelmodemet og pc`n . Og siden adapteret ikke støtter Wan side adgang så er det her feilen ligger . Hadde vert en ide med litt mere info på hvilken iptelefon leverandør vi snakker om her . ED: Grunnen til at jeg spør om dette er at om det nå faktisk er TeleVoip som er leverandør som jeg tror på grunn av adressen som er oppgitt så skal man gjøre som på bildet under her . 5730083[/snapback] Jeg har TelevoIP som leverandør. Prøvde å gjøre om slik som du nevnte, men uten hell. Har også prøvd å bruke Opera nå, men det virker heller ikke. Tror heller ikke det er mulig å endre Ip på adaperet, har hvertfall gått gjennom alle menypunktene uten å finne noe. Noen som vet anderledes? På TelevoIP sine hjemmesider er det en dokument som beskriver hvordan man kobler opp med router. Jeg har Kabelmodem, men en annen som bruker ADSL med samme oppsettet setter opp flere tilganger under "Applications and Games". Det står "Port Range" og så åpnes det for mange forskjelle porter. Blant annet "5060 til 5060" og lignende. Hva er dette? og skulle det hjulpet? Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan prøve for å få tilgang til IP adapteret gjennom router? 5733617[/snapback] Koble adaperet før router og du får tilgang til ip - fungerer perfekt. Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hadde noe sånt problem før jeg også. Tastet inn alle muligheter av ip adresser men kom ikke inn på rutern, men da jeg prøvde med en annen maskin kom jeg inn på rutern med en gang. Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Kan det være at adapteret fortsatt har samme adresse men at trådstarter før hadde adapteret mellom kabelmodemet og pc`n . Og siden adapteret ikke støtter Wan side adgang så er det her feilen ligger . Hadde vert en ide med litt mere info på hvilken iptelefon leverandør vi snakker om her . ED: Grunnen til at jeg spør om dette er at om det nå faktisk er TeleVoip som er leverandør som jeg tror på grunn av adressen som er oppgitt så skal man gjøre som på bildet under her . 5730083[/snapback] Jeg har TelevoIP som leverandør. Prøvde å gjøre om slik som du nevnte, men uten hell. Har også prøvd å bruke Opera nå, men det virker heller ikke. Tror heller ikke det er mulig å endre Ip på adaperet, har hvertfall gått gjennom alle menypunktene uten å finne noe. Noen som vet anderledes? På TelevoIP sine hjemmesider er det en dokument som beskriver hvordan man kobler opp med router. Jeg har Kabelmodem, men en annen som bruker ADSL med samme oppsettet setter opp flere tilganger under "Applications and Games". Det står "Port Range" og så åpnes det for mange forskjelle porter. Blant annet "5060 til 5060" og lignende. Hva er dette? og skulle det hjulpet? Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan prøve for å få tilgang til IP adapteret gjennom router? 5733617[/snapback] Koble adaperet før router og du får tilgang til ip - fungerer perfekt. 5734412[/snapback] Det vil fungerere, men i mitt tilfelle ikke perfekt. TelevoIP opplyser at ved hastigheter over 2-3 Mbit så "bremser" adapteret linjehastigheten slik at på min 4 Mbit linje oppnår jeg ikke mer enn i overkant av 2 Mbit ved å koble adapteret først. Derimot vil dette problemet løse seg hvis jeg kobler gjennom routern slik at adapteret har en egen utgang gjennom denne. Men for å gjøre det, må jeg få tilgang til adapteret gjennom routern! Skrote : Jeg får tilgang til routern. Det er tilgangen til IP-telefoni adapteret gjennom routern jeg er ute etter... Lenke til kommentar
Konge Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Om du er ute etter tilgang til adapteret gjennom routeren så er løsningen allerede kommet frem i denne topic . Siden adapteret fra Televoip sin side er satt opp med låst wan side aksess så må denne åpnes for at du som bruker kan logge på adapteret med den ipadressen som adapteret eventuelt kjører om det er standard adresse eller egen statisk adresse . Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Om du er ute etter tilgang til adapteret gjennom routeren så er løsningen allerede kommet frem i denne topic . Siden adapteret fra Televoip sin side er satt opp med låst wan side aksess så må denne åpnes for at du som bruker kan logge på adapteret med den ipadressen som adapteret eventuelt kjører om det er standard adresse eller egen statisk adresse . 5735619[/snapback] Jeg svarte på innlegget ditt litt lenger over, men det kom kanskje ikke helt bra frem. Jeg har forsøkt å åpne "wan side aksess", men heller ikke da får jeg tilgang til den. Kan det være jeg må åpne noen porter i routern for at det skal virke? Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) den nye routeren skal vel stå kablet etter telefonadapteret? EDIT: hvis det er et slikt telefonadapter jeg har vært borti med "Lan/Pc" utgang. Endret 11. mars 2006 av venomzorg Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 den nye routeren skal vel stå kablet etter telefonadapteret? EDIT: hvis det er et slikt telefonadapter jeg har vært borti med "Lan/Pc" utgang. 5735713[/snapback] Begge deler virker. Jeg har koblet opp på begge måter, og internett på PC'en + telefonen virker like godt begge veier. Grunnen til at jeg vil koble til routern først er nevnt i innlegg over. (Jeg mister hastighet) Verdt å nevne er også at jeg ikke får tilgang til konfigurasjonen på routern når jeg kobler inn til IPadapteret først, mens hvis jeg kobler i routern først får jeg ikke tilgang til IPadapteret sin konfigurasjon. De to har som nevnt Ip adressene 192.168.2.1 (IPadapter) og 192.168.1.1 (router) Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 den nye routeren skal vel stå kablet etter telefonadapteret? EDIT: hvis det er et slikt telefonadapter jeg har vært borti med "Lan/Pc" utgang. 5735713[/snapback] Begge deler virker. Jeg har koblet opp på begge måter, og internett på PC'en + telefonen virker like godt begge veier. Grunnen til at jeg vil koble til routern først er nevnt i innlegg over. (Jeg mister hastighet) Verdt å nevne er også at jeg ikke får tilgang til konfigurasjonen på routern når jeg kobler inn til IPadapteret først, mens hvis jeg kobler i routern først får jeg ikke tilgang til IPadapteret sin konfigurasjon. De to har som nevnt Ip adressene 192.168.2.1 (IPadapter) og 192.168.1.1 (router) 5735741[/snapback] hva med å sette begge boksene i samme range? bytt ip på router til 192.168.2.2 Lenke til kommentar
Konge Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Men om nå adapteret "får" en annan ipadresse fra routeren enn den man tror så vil heller ikke wan side aksess fungere for da må man logge inn på denne adressen . Jeg vil tro at man ved kobling mot en router heller burde sette adapteret til å kreve en fast adresse da man skal route inn porter til denne adressen og det blir også da denne man skal bruke som jeg sier til å logge på adapteret . Lenke til kommentar
sos07 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Ta en titt på Televoip sitt brukerforum http://televoip.bjornes.org/index.php Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Takk for tipset om brukerforumet. Skriver her om hva jeg gjorde feil: Problemet var at routern ble tildelt annen IP-adresse gjennom routern. Løftet av telefonrøret, tastet *** og 02 og fikk da opplest IP adressen min. Tastet videre denne inn i Internet Explorer og vips så kom jeg inn:) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå