kingbee Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg har tidligere fått god hjelp her på akam, så jeg prøver igjen. Sist skulle jeg ha et kompakt kamera, og endte opp med et Panasonic FX7. Nå har jeg lyst på et bedre kamera, bedre bildekvalitet, men likevel rimelig enkelt i bruk for en amatør som meg. Kameraet vil stort sett bli brukt til familiefotografering ute og inne. Jeg hadde sett meg ut et speilreflekskamera med gode testresultater, Nikon D50, og var egentlig bestemt på å gå for dette. Men nå har jeg begynt å bli mer usikker. Kanskje speilrefleks ikke er det rette for meg? Kanskje det hadde vært lurere med et såkalt ultrazoom kamera? Et kamera som da blir aktuelt er Panasonic FZ30. Koster vel omtrent det samme som Nikon D50. (Ca 6000,-) Går det an å sammenligne disse mot hverandre? Hvilket kamera vil gi best bildekvalitet? Tenker da på NikonD50 med 18-55 linse vs FZ30. Noen med peiling som kan hjelpe en amatør? Hva bør jeg gå for? Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg har tidligere fått god hjelp her på akam, så jeg prøver igjen. Sist skulle jeg ha et kompakt kamera, og endte opp med et Panasonic FX7. Nå har jeg lyst på et bedre kamera, bedre bildekvalitet, men likevel rimelig enkelt i bruk for en amatør som meg. Kameraet vil stort sett bli brukt til familiefotografering ute og inne. Jeg hadde sett meg ut et speilreflekskamera med gode testresultater, Nikon D50, og var egentlig bestemt på å gå for dette. Men nå har jeg begynt å bli mer usikker. Kanskje speilrefleks ikke er det rette for meg? Kanskje det hadde vært lurere med et såkalt ultrazoom kamera? Et kamera som da blir aktuelt er Panasonic FZ30. Koster vel omtrent det samme som Nikon D50. (Ca 6000,-) Går det an å sammenligne disse mot hverandre? Hvilket kamera vil gi best bildekvalitet? Tenker da på NikonD50 med 18-55 linse vs FZ30. Noen med peiling som kan hjelpe en amatør? Hva bør jeg gå for? 5728814[/snapback] Hei Kingbee! Dette er et spørsmål som det er utrolig vanskelig å svare godt på, da begge kameraene du nevner er meget gode kameraer i sine klasser. Valget ditt avhenger av hvor du tror dine behov kommer til å ligge fremover, noe som er vanskelig og forutse. Det som taler for Panasonic kameraet du nevner er at det har så godt som alle funksjonene som D50'en har, og har et objektiv som dekker en brennvidde tilsvarende nesten 3 objektiver til D50'en. Du kan også bruke LCD skjermen som søker, noe som ikke er mulig på speilrefleks (med unntak av Olympus E-330) I tillegg har det innebygd bilde stabilisator, noe D50'en ikke har (Men du kan kjøpe objektiver som har det, men de koster fort mye penger). Med andre ord, er kameraet en mer komplett løsning til den prisen enn det en D50 vil være som vil dekke de aller fleste behov. Så kommer skjæret i sjøen: Etter en stund skulle du ønske du hadde mere vidvinkel. Har du kjøpt Panasonicen er det dessverre lite du får gjort med saken, går du for D50'en er derimot mulighetene mange forutsatt at du trenger mere plass i lommeboka. Dette er en av de store styrkene til speilrefleks kontra "ultrazoom" kameraer, nemlig at du kan utvide utvalget av optikk i takt med at behovet / kunnskapen om foto øker. Jeg tror jeg skal driste meg til å påstå at når du nå føler et behov for å oppgradere i fra kompakt kamera fordi du savner muligheter / funksjoner, kommer dette sannsynligvis bare til å fortsette, og du vil etterhvert oppdage nye måter og nye ting å ta bilder av som da vil dra med seg lyst (behov?? :-) ) om mere / bedre utstyr. Hvis du tror dette er en mulighet, er nok speilrefleks det rette valget, da mulighetene for utvidelse og oppgradering er mye større enn med et "ultrazoom kamera". Du nevner bildekvalitet, dette er og en diskusjon som kan få den beste til å riste på hodet i frustrasjon over alle meningene som finnes der ute. Min påstand er at vi er så heldige at teknologien har kommet så langt at god bildekvalitet vil du få omtrent uansett hvilket kamera du velger. Begge kameraene du nevner vil gi deg krystall klare bilder som du kan skrive ut i stort format og henge på veggen. Får vel kanskje komme til en liten konklusjon etter alle disse store ordene: Hvis du tror at du kommer til å klare deg med zoom området til Panasonicen (som er MEGET bra på tele, men ikke fullt så bra på vidvinkel), og at din foto / lyst interesse blir å ta bilder slik i ny og ne. Er nok den det beste valget. Tror du derimot at din foto interesse kommer til å øke mer i tiden fremover, er nok det beste valget et speilrefleks. Med en Nikon D50 sikrer du deg en billig inngangsbillett til speilrefleks verdenen, samtidig som du får et meget bra kamera med et godt objektiv som vil gi deg mye glede. Jeg var i mye samme situasjon som deg for en tid tilbake, og jeg gikk for speilrefleks. Personlig har jeg ikke angret på det. Så sett deg ned, tenk igjennom dine behov, dra ned til en foto butikk og spør om å få fikle med begge kameraene (Du MÅ like hvordan det føles i bruk), bestem deg for en av dem, dra kort og gå lykkelig ut av butikken. Så er det bare å begynne å gjøre det det virkelig handler om, å TA bilder! Håper dette hjalp litt! -Ottern Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Godt svar som dekker det meste, men jeg maa fylle paa litt: I daarlig lys er definitivt en d50 bedre, og her kommer ogsaa muligheten til kjappe fastlinser inn i bildet. Skal du ta mye innebilder uten blitz saa vil du rett og slett bli bedre fornoeyd med en d50, og du vil garantert kjoepe et 50mm 1.8 eller lignende. Jeg hadde samme kompakt som deg (og jeg var kjempefornoeyd men foelte at jeg trengte noe "mer"), og kjoepte en pentax *ist DL med 24mm 1.8 og 50mm 1.4 (denne fikk jeg tak i gratis fra en slektning). Jeg har definitivt ikke angret, men dette er fordi jeg aldri har bruk for lang tele, og som oftest har muligheten til aa bevege meg. Lenke til kommentar
kingbee Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Tusen takk for gode svar! Jeg må nok tenke litt mer på dette ja. Men det spørs om ikke Panasonicen leder akkurat nå. Jeg tviler på at jeg kommer til å bli noen fotoentusiast. Det vil vel begrense seg til ferie og familiebilder, og da er vel kanskje FZ30 det rette. Når det gjelder det med god vidvinkel så er vel kanskje det viktigere hvis man har tenkt å ta mye naturbilder? Uansett, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Vidvinkel er viktigst når du skal ta bilder innendørs (mange mennesker, prøve å trykke de sammen i samme bilde uten at du må gå "gjennom veggen") eller ved bilde av store objekter på relativt nært hold (hus, bygninger osv...). Lenke til kommentar
kingbee Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Ok, det høres jo logisk ut det...vet ikke hva jeg tenkte på Lenke til kommentar
kawak Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Du hadde helt rett Kingbee, vidvinkel blir regnet som greia mtp naturfotografering. Akkurat som man ønsker å klemme sammen mange mennesker i et bilde, vil man også prøve på mye natur. Veldig logisk...og sikker det du tenkte på. Ellers ville jeg kanksje heller godt for den nye superzoomen til canon enn pana'en. Har selv D50. Lenke til kommentar
kingbee Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Ok, det var nok det jeg tenkte på ja . Hva heter den canon'en? Når det gjelder det med mere vidvinkel på FZ30 så kan man jo få kjøpt vidvinkellinse til den. Er ikke den noe bra? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg havde FZ20 og var meget tilfreds - men fik råd til at skifte til DSLR - og har brugt en del penge på det siden. FZ30 har 12 gange optisk zoom (max divideret med min. zoom) Samsung har lavet et nyt der har 15 gange med samme max zoom - 420mm omregnet - som fz30, så det var måske værd at kigge nærmere på (jeg kender intet til det) Lenke til kommentar
kawak Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 https://prisguiden.no/product.php?product_id=41888 Her er kameraet jeg tenkte på. Skal takle bedre høy iso. Mener akam anberfalte lillebroren på det varmeste. Jeg ville ikke gått for samsung'en, men meg om det. Uansett hva du ender opp med, så les flere tester av samme modell. http://www.dpreview.com/ og http://www.imaging-resource.com/ ...er de to sidene jeg har mest tiltro til. Tester på min anberfaling kommer vel etterhvert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå