Gå til innhold

Hva står Satanister for?

Anbefalte innlegg

Satanisme = Å dyrke satan...

5728838[/snapback]

Hvorfor i allverden uttaler du deg om noe du overhodet ikke har peiling på?

Navnet satanist kommer logisk nok av at er motstandere av kirken og tror på det motsatte av det kirken og kristendommen. Satan er en kristen figur, og siden satanister ikke tror på kristendommen tror de da selvsagt ikke på satan.

5729160[/snapback]

Og hvorfor utaler du deg om noe du ikke har greie på da?

Kristendommen og kirken fordømmer satan mens satanister tilber han.

5729178[/snapback]

Eh hvor i allverden har du det fra? Jeg vet faktisk hva jeg snakker om, men det gjør tydligvis ikke du.

Satanismen har ikke noe med djeveldyrking, ofring eller vilkårlig ødeleggelse å gjøre og henvisningen til kristendommen er kun symbolsk, hvilket gjør at satanismen kan eksistere uavhengig av den.

Sakset fra satanisk.com's definasjon på satanisme. Jeg vil be om at du har litt peiling på hva du snakker om før du uttalerer deg, for det blir bare teit når du slenger rundt deg med bullshit.

5729218[/snapback]

Og som torswin og jeg sa før i tråden så finnes det forskjellige grader av satanisme, og viss du lurer på hvor jeg har fått det "bullshittet" fra så er det fra aviser, tv, venner som er satanister selv (jeg tar det dem sier med en klype salt, og viss du lurte så er jeg ikke satanisk selv, men jeg er derimot ateist). Men man burde som regel ta en tilhenger eller motstandet av en ting med en klype salt, og jeg ville kalle satanisk.com som en meget sterk tilhenger.

Men, hvor i all verden har du fått den "kunnskapen" din fra da?

Viss det eneste stedet du har lest om det er på satanisk.com så forklarer det din definisjon på satanisme. :)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Og som torswin og jeg sa før i tråden så finnes det forskjellige grader av satanisme, og viss du lurer på hvor jeg har fått det "bullshittet" fra så er det fra aviser, tv, venner som er satanister selv (jeg tar det dem sier med en klype salt, og viss du lurte så er jeg ikke satanisk selv, men jeg er derimot ateist). Men man burde som regel ta en tilhenger eller motstandet av noe sier med en klype salt, og jeg ville kalle satanisk,com som er meget sterk tilhenger.

Viss det eneste stedet du har lest om det er på satanisk.com så forklarer det din definisjon på satanisme. :)

5729280[/snapback]

http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme

http://www.churchofsatan.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism

:) masse info om man bare bruker google litt

er forresten ikke så veldig lenge siden Den Satanistiske Bibelen ble gitt ut på norsk

Lenke til kommentar
http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme

http://www.churchofsatan.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism

masse info om man bare bruker google litt

er forresten ikke så veldig lenge siden Den Satanistiske Bibelen ble gitt ut på norsk

fra wikipedia:

Satanismen er en religiøs, semi-religiøs og/eller en filosofisk bevegelse, der følgerene anerkjenner Satan som en arketyp, en fysisk skapning, prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur

Og da kan vi slå slå fast at satanister faktisk tror på satan. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt i den satanistiske bibelen, i tillegg til andre bøker og nettsider.. Jeg kan legge til at jeg selv ikke er satanist, jeg er ateist.

Lenke til kommentar
Tja, jeg ville tatt det som står der med like stor klype salt som jeg ville tatt det de fleste som henger her på forumet sier.

Inkludert deg selv, siden du tydeligvis ikke har peiling. Han som driver satanisk.com har faktisk veldig peiling på emnet. Og det vet jeg, fordi jeg har kjent han i mange år. Men på satanisk.com forumet vil du nok finne mye rart som ikke holder helt mål (+ mye riktig også såklart).

En satanist er en som tilber satan, det ligger i ordet.

Nei.

Men, så man har jo også fjortissgothsatanistemo-kids, som rett og slett ikke aner hva det betyr, men bare går i sorte klær med lenker og svart hår fordi dem har sett yndelingsbandet dems på tv som går kledd slik.

Det er nok et par av dem som dyrker satan ja.

Sorry at jeg spør, men hvorfor tror du at dem kaller seg for satanister?

Jo, fordi dem tilber satan, og er imot kirken som du sier ja, men det er bare en naturlig konsekvens av å tilbe satan.

Man trenger ikke å være den størte egosisten selvom man er satanist, men mye av ideologien dems bygger på selvdyrkelse.

Men som sagt så er man satanist fra den dagen man starte å tilbe satan

Du kunne ikke tatt mer feil.

Satanisme = Å dyrke satan...

Hehe... NEI!

Satanister holde med djevelen, og får litt kraft av han til og gjøre umulige ting, som for eksempel og flytte et glass uten og berøre det. De har på en måte djevelen til gud, ettersom jeg har forstått det :p. De er også imot kirken og kristendom.

......... :roll:

Navnet satanist kommer logisk nok av at er motstandere av kirken og tror på det motsatte av det kirken og kristendommen. Satan er en kristen figur, og siden satanister ikke tror på kristendommen tror de da selvsagt ikke på satan.

Njaa. Det fins jo satanister som dyrker satan også da. Alle er ikke LaVey satanister.

Ok...

Når vi snakker om satanisme MÅ vi huske å poengtere hvem av satanistene vi snakker om. Den mest vanlige gruppen av satanister er LaVey satanistene.

LaVey satanismen handler ikke om tilbe/dyrke Satan/Lucifer/Belsebub (whatever), selv om du sikkert kan komme borti en som kaller seg for LaVey satanist og samtidig tilber satan. Noe som kan sammenlignes litt med å kalle seg for kristen, men ikke tro på Gud...

Her er et quote fra satanisk.com

At man valgte å kalle denne filosofien for akkurat satanismen er det flere grunner til. For det første må man se på den opprinnelige betydningen av ordet "satan"; på hebraisk betyr dette "anklager" eller "motstander", altså er den Satan som omtales i den kristne bibel Guds motstander, men ikke nødvendigvis en avgud eller "ondt" vesen. Henvisningen til kristendommen er rent symbolsk og viser til det romantiske syn på den falne engel, Lucifer, som stod opp imot Gud og ikke ville godta èn allmektig gud. Satanismen anerkjenner ikke at det eksisterer noen overnaturlig kraft i form av guddommer, men denne konflikten ses på som symbolsk for den sataniske filosofi.

Videre brukes "satan" i denne sammenhengen til å henvise til at satanisten er motstander av å underlegge et fritt dyr en fiktiv guds vilje og dersom Satan skulle personifiseres ville han representert en arketype på samme måte som Nietzsches overmenneske, Zarathustra.

Altså: Satanismen har ikke noe med djeveldyrking, ofring eller vilkårlig ødeleggelse å gjøre og henvisningen til kristendommen er kun symbolsk, hvilket gjør at satanismen kan eksistere uavhengig av den.

LaVey satansister tilber altså IKKE satan. Kan folk for GUDS skyld få det inn i hodene sine?

De andre 30 folka i verden som kaller seg for satanister, de brenner kanskje kirker, velter gravstøtter og tilber satan. Men ikke hovedgruppen.

Om det er riktig av LaVey satanistene å kalle seg for 'satanister' eller ikke, er en helt annen diskusjon. De kaller seg for satanister, og dere må forholde dere til det. Og kan derfor ikke dra alle 'satanister' over en kam.

PS: Ser nå at mens jeg skrev dette, fortsatte diskusjonen, og mange av de samme punktene kom fram. Men jeg legger dette ut alikevel.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Ja jeg vet godt at du snakke om dem :) Og jeg er helt enig i alt du sier. Problemet er bare at alle vet ikke nok om satanisme til at vi føre en samtale over dette forumet og slenge alle under satanist-definisjonen.

Det fins jo til og med folk her på forumet som absolutt mener vi bør si "Jeg syns" eller "Jeg mener" forran hver eneste uttalelse. Noe som er å gå et par hakk for langt. Men her trengs det å forklare forskjellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

er ikke så lett å forandre meninger på folk som bare leser avisen hvor det sto enormt mye dritt om satanister på 1990-tallet, og filmene fra USA hvor det er "satanister" som ofrer jomfruer i satans navn og sånt.

Lenke til kommentar

Hehe nei jeg vet, svært godt.

For et par år siden når jeg var virkelig opptatt av satanismen, prøvde jeg å overbevise gamlingene om at det egentlig er en helt grei religion/livssyn.

Mora mi hang seg bare opp i "Hvorfor kaller de seg satanister når de ikke dyrker satan", og uansett hvor mange ganger jeg fortalte hvorfor så kikket hun like dumt på meg og sa "Nei jeg forstår ikke dette".

Faren min sa "Den dagen du kommer inn dørene og sier at du er en satansist, så får du faen meg ikke lov til å bo i dette huset lenger. Da hiver jeg deg rett ut".

Det verste er at han er ikke kristen engang, han er nesten motstander av kristendommen. Men pga medias hjernevasking freaket han helt ut.

Bare for å diskutere og drive helvete med fyren så svarte jeg: "Hva hvis jeg følger de sataniske reglene, og gjør akkurat som en satanist ville gjort. Men i stedet for å kalle meg for satanist, så kaller jeg meg for en.... 'polyfolyonist'. Får jeg bo her da?"

"Jeg driter i hva du kaller deg! Kaller du deg en satanist, så er det rett UT!"

Jævlig logisk ikke sant :!: (han mistet mye av respekten min den dagen ja)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

De fleste her baserer visst sitt syn på satanisme etter hva de har hørt om black metal. Men faktum er at de fleste black metal-artister neppe vil kalle seg satanister en gang. Nesten alle av disse er bare ateister, og de få som faktisk står for det de skriver om kan i tilleg kalles anti-kristne.

Lenke til kommentar

Lese litt på det utdraget fra Wikipedia. Hvis Satanister anser satan som et aspekt i menneskets natur, og de dyrker egoisme (altså seg selv). Dyrker de ikke da satan indirekte?

(vil bare se om jeg har forstått dette)

Endret av Seether
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt her, har man de forskjellige typene satanisme.

LaVey, den "offisielle" satanismen, med grunnlag i Anton (Szandor) LaVeys bøker og meninger. LaVey-satanismen er grunnlaget for Church of Satan, som er den største organiserte satanistiske religionen i dag. LaVey-satanismen er strengt talt ikke så mye satanisme, navnet er faktisk gitt av de kristne fordi de går imot den kristne ideologien (se lenger bak i historien, ref. heksebrenninger, Jobs bok i Bibelen og perioden etter heksebrenningen/inkvisisjonen hvor satan var et symbol på sex). La-Vey trodde på mennesket og dets evne til å ta ansvar for seg selv og andre. Du vil faktisk ikke finne rendyrket hat i denne delen av dagens satanisme. Satanismen her bygger faktisk i hovedsak på at man gir kjærlighet til de som fortjener det, men ikke kaster bort tiden på de som ikke behandler deg bra. Noe av det motsatte av "Du skal vende det andre kinnet til" altså. VIKTIG: Det står i LaVeys bok, Den Sataniske Bibelen, at hat er en dårlig følelse. Hat er bortkastet, man skal ikke bruke energi på å hate eller mislike noen. Ignoranse er i dette tilfellet bedre. Du har også løsningen med å "ødelegge", men jeg har tolket det som at dette er den siste mulige løsningen man skal gå til, da LaVey-satanismen i seg selv ikke ønsker død. Info: http://churchofsatan.com

Du har også Temple of Set, som etter mine kilder er på ca. 2. plass over organiserte satanistiske "sekter". Jeg skal innrømme at jeg ikke har mye informasjon om akkurat dette, men da jeg kikket innom siden dems for to års tid siden fant jeg tekster med er sterkt rasistisk/nazistisk motiv. Det er tydelig at disse heller bygger på Aleister Crowleys "Book of The Law", som har den kjente frasen "Do what thou wilt shalt be the whole of the law". Denne ideologien bygger på menneskets FULLSTENDIGE frihet til å gjøre AKKURAT hva de vil. Man skal ikke bry seg om autoriteter eller lovgivninger, noe man da kan tolke at går til anarkistiske tendenser. En side til info om denne sekten har jeg desverre ikke link til for øyeblikket.

Man har også bullshit-satanismen, som ikke eier ideologi, og som ganske enkelt gjør og mener akkurat det motsatte av kirken. Jeg vil tro blant andre Vikernes var for en blanding av dette og Temple of Sets idelogi med raseskille.

Det har gjennom årene kommet opp mange drapssaker som har vært linket til satanisme og/eller skal ha vært satanistisk motiverte, dog dette i mange tilfeller er rent tull. Selv om en person har The Satanic Bible i bokhyllen eller tegner pentagrammer gjør det ikke personen til en "ekte" satanist. Den såkalte individuelle satanismen, som vi har her, går som oftest på at en person bestemmer seg for at de ikke liker den kristne tro, og bestemmer seg for å jobbe imot det.

Skal grave fram mer info når jeg kommer hjem. Håper dette hjalp. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke Satan som brenner kirker, det er mennesker.

Det fins ulike "retninger" innen satanisme dog. Den ene er den klisjeeaktige med kirkebrenning og full pakke, og den andre som er oppkalt etter Anton LaVey. Den sistnevnte er egentlig på mange måter ateisme, men med stort fokus på å dyrke seg selv. Jeg har lest LaVey "bibelen" og jeg mener de ritualene som står bakerst kan virke altfor teit og ikke minst litt motsigende, da tidligere i boka mener man at man skal dyrke seg selv, også i ritualene inkluderer man "De 4 prinsene i helvete" som full selvfølge...Love spells og spells som skal "la det gå dårlig med den du hater" funker dårlig kontra når man går rett på sak og løser slike konflikter på egenhånd og oppsøke de det gjelder.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

det jeg tror vikernes drev på med var at han skulle gjøre det "viking style", altså å brenne ned alt han kom over av kirker og sånt :p

Lenke til kommentar

Det at black metal har noe med satanisme å gjøre er et mye misforstått emne. Ikke utelukket blant noen, men ikke ett kjennetegn. De fleste seriøse svartemetallere ser på religion som sin fiende, og å tro at Satan eksisterer er imot sin egen tankegang, men igjen, med mange unntak. Men, satanisme kan være så mangt. Den basic greia du lærer på skolen at "onde" satanister ofrer dyr og driver med andre "skumle" ting er ofte langt ifra virkeligheten. I de mer seriøse kretsene er satanisme grunnlag for mye filisofi.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Satanisme har ingenting med Satan å gjøre i det hele tatt, men media har skapt en myte om hva "satanisme" er.

Djeveldyrkelse er derimot det de fleste regner som satanisme, og der dyrker man da figuren Satan som kristendommen har skapt!

Forresten, en liten morsom historie:

I høst så hadde jeg nettopp blitt venn med en god venn av meg (Gk = nye venner!). Han fortalte meg for ikke så lenge siden, at moren hans hadde kommet inn til han i høst, der hun hadde sagt at han måtte holde seg unna meg. For jeg var vist en satanist, som hørte på et satanistisk band kalt Iron Maiden :!: Det viser bare hvor lite folk egentlig har peiling på det de snakker om!

Lenke til kommentar
Hvor i alle dager får du koblingen mellom satanisme og Death Metal? Ved black hadde jeg forstått.

5728681[/snapback]

Har begynt å høre på generelt metall så er ganske noob, men mitt første inntrykk av Death var at den var vertfall riktet mot satanister, men det har jeg funnet ut at den ikke er.

Hva handler Black og Death metal om?

Lenke til kommentar

satanist= menneske ikledd sort, langt hår, evt, nagler, hører på støyet gitar musikk, har kniv, er farlig, er en fare for samfunnet, rikets sikkerhet, kan drepe, kan være cannibal, kan ofre dine barn, kan være frekk i nebbet, med andre ord deg selv.

Hvor mye en legger i titler?

rart alle er satanister, men hva er en satanist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...