Gå til innhold

Acer TM8104 og lydkort/mic

Anbefalte innlegg

Hei, har lett litt rundt, men finner ingen post som direkte diskuterer problemet mitt.

Jeg har en Acer TM8104LMi fra juni 2005, og har sort sett gode erfaringer (bortsett fra at hovedkortet måtte byttes etter 7 dager...), men nå har jeg oppdaget at det kan være et problem med lydkortet ... eller jeg tror at det kan være det. Ellers er jeg også helt dødskalle...

Har ikke brukt mikrofonen før nå; har begynt å bruke Skype og det er nesten umulig å ha en samtale over Skype fordi personen jeg snakker med knapt hører meg, og hver gang den andre personen snakker, plages han av ekko og skurring.

Noen ide?

Jeg har forsøkt med flere headsets men til ingen nytte; lyden er like dårlig. Har forsøkt å sjekke alle settings, både i Skype og i kontrollpanelet, men finner ingenting som kan ha noe å si. Så, det var derfor jeg har begynt å tro at det kan være en feil på lydkortet.

Jeg har også problem når jeg forsøker å spille in lyd, f.eks en stream. Det blir bakgrunnsstøy og ørlite ekko, som om opptaket ikke blir gjort direkte fra lydkortet, men en mix av lydkort og mikrofon.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Ciao,

J.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hadde samme problem med deg, mpt på ekko. Men dette fikset jeg ved å bruke headset.

Vel, det sier seg selv at den lille innebygde mikrofonen ikke blir det samme som en vanlig mikrofon. Du stiller jo til dels høye krav til den.

Jeg er kjempefornøyd hvertfall.

Lenke til kommentar
Hadde samme problem med deg, mpt på ekko. Men dette fikset jeg ved å bruke headset.

Ja, jo. Jeg bruker headset - poenget er at personen jeg snakker med har ekko selv om jeg bruker headset. Han hører seg selv. Men lyden inn skal jo gå inn i høretelefonene, så normalt sett skal han ikke høre seg selv.

Vel, det sier seg selv at den lille innebygde mikrofonen ikke blir det samme som en vanlig mikrofon. Du stiller jo til dels høye krav til den.

Au, jeg var litt upresis her. Jeg mente at jeg ikke har brukt mikrofon generelt, og refererte egentlig ikke til den lille interne mikrofonen. Jeg skulle ha sagt: har ikke brukt maskinen til å snakke med andre (mikrofon, webcam) så jeg har ikke vært klar over problemet før. Det er først nå som jeg har kjøpt et headset og begynt å bruke Skype og audio conference i msn messenger at jeg er blitt klar over lydproblemet.

Kanskje er det bare snakk om rikgit justering. Eller også er det noe feil i systemet her. Er det enkelt å bytte lydkort på en bærbar?

Ciao,

J.

Lenke til kommentar
Å bytte lydkort i en bærbar kan du bare gi opp. Da er det bedre å se om et lydkort i PCMCIA ordner problemet ditt.

Hm, høres ikke bra ut. Vet ikke om jeg orker å levere den inn heller; garantien gjelder fortsatt.

Uansett, takk for svar.

/J.

Lenke til kommentar

:cry::(:mad:

Forsøkte å oppdatere driverne til lydkortet og fant ut at Windows Update hadde en nyere versjon. MEN:

Lydkortet har sluttet å virke med den nye driveren. Jeg avinstallerte og installerte den gamle driveren fra Acer/Realtek på nytt, men det funker ikke!

Har ingen lyd.

Tips?

Lenke til kommentar

Yes, yes, har prøvd "mic boost" - funket ikke det heller.

Jovisst, pillet gjorde jeg, så det kan ha vært meg som har gjort et eller annet. Etter to timer frem og tilbake med installering og avinstallering av audio drivere, ga jeg opp og kom på at jeg kunne prøve 'system restore' - det funket. Dvs: jeg er tilbake til der jeg var, med dårlig lyd; men dårlig lyd er bedre enn ingen lyd...

Her er siste versjon av Realtek's driver (ALC880):

- http://www.realtek.com.tw/downloads/dlhd-2...1&Software=True

Vet ikke om jeg tør installere den lenger... (??)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...