Gå til innhold

Ut på reise - ulike format - minne kort!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Reiser til Athen en uke om ett par ukers tid, og skal selvsagt ha med det nye kameraet mitt.

En av hovedgrunnene til at jeg reiser er at jeg har lyst til å ta masse bilder. RAW formatet blir helt uaktuelt siden jeg bare får ca 100 bilder på en 2 GB brikke.

 

Derfor bruker jeg JPEG (beste kvalitet). Det gir med ca 490 bilder med 8 MP. Har ingen planer om å printe ut bildene i noe kjempe format, men det kan selvsagt bli aktuelt en gang i fremtiden. spørsmålet blir derfor:

 

Vil det være en tabbe å bruke 5 MP på alle bildene jeg tar? Da får jeg ca 800 på en 2 GB brikke og jeg vil ta med meg 2 x 2 GB brikker + 1 x 1 GB og 2 x 512 MB brikke. Totalt vil dette i teorien kunne gi meg plass til ca 2400 bilder med 5 MP oppløsning. (Har med tre batterier også)

 

Skal blant annet på tre dagers tur rundt til en masse kjente steder, med utrolig mye å ta bilder av. Så dumt å måtte bære med meg den bærbare hele dagen for å legge bildene rett inn på pc'en.

Så satser på å kunn legge bilder inn på kvelden.

 

Er det store fordeler med å velge 8 MP fremfor 5 MP oppløsning?

 

Er jeg helt på tur, eller virker dette fornuftig? Holder med de brikkene jeg har, eller må jeg grave dypt i lommeboken ved å kjøpe flere brikker? Setter pris på tilbakemeldinger.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg misforstått noe? Du har med 6 GB minne og en laptop som du har mulighet til å legge bilder inn på kvelden?

 

Jeg får rundt 150 bilder på 1 GB kort med en D70 i format RAW+jpeg. Holder mer enn nok for en dag for meg, og du har 6 ganger så mye? Selv med din oppløsning kan du ta 300 bilder pr dag i RAW. Er tross alt nesten 10 filmer pr. dag..........klarer ikke å ta så mange bilder hver dag, og hvis du gjør det får du så mange bilder at du mister helt oversikten og dette antagelig går ut over kvaliteten.

 

Tenk heller litt mer før hvert bilde enn å ta mer enn 300!! bilder pr. dag.......

Lenke til kommentar
Har jeg misforstått noe? Du har med 6 GB minne og en laptop som du har mulighet til å legge bilder inn på kvelden?

 

Jeg får rundt 150 bilder på 1 GB kort med en D70 i format RAW+jpeg. Holder mer enn nok for en dag for meg, og du har 6 ganger så mye? Selv med din oppløsning kan du ta 300 bilder pr dag i RAW. Er tross alt nesten 10 filmer pr. dag..........klarer ikke å ta så mange bilder hver dag, og hvis du gjør det får du så mange bilder at du mister helt oversikten og dette antagelig går ut over kvaliteten.

 

Tenk heller litt mer før hvert bilde enn å ta mer enn 300!! bilder pr. dag.......

5728177[/snapback]

 

Jeg har en tedens til å ta mange bilder, og heller beholde de jeg liker etterpå. Bare de fem første dagene med mitt nye kamera, tok jeg nesten 3000 bilder. 2350 av dem har jeg fortsatt på pc'en, og ca 10% har jeg i selve fotoalbummet mitt. Men ja...jeg tar mange bilder.

Lenke til kommentar

Dette ble litt sært for meg kjenner jeg :hmm:

Er i alle fall enig med dhjerp!

 

Siden RAW formatet er uaktuelt så får du som du sier plass til omtrent 3X 490 = 1470 bilder i beste JPEG kvalitet på 6 GB. Gitt at du er våken hele døgnet, så kan du altså ta rundt et bilde i minuttet. Personlig så synes jeg vel at det burde være tilstrekkelig for de fleste! Trenger du virkelig å ta flere bilder enn dette i døgnet?

Lenke til kommentar
Jeg har en tedens til å ta mange bilder, og heller beholde de jeg liker etterpå. Bare de fem første dagene med mitt nye kamera, tok jeg nesten 3000 bilder. 2350 av dem har jeg fortsatt på pc'en, og ca 10% har jeg i selve fotoalbummet mitt. Men ja...jeg tar mange bilder.
Det blir 600 per dag, som tilsvarer 25 pr time - 24 timer i døgnet. Hvis du legger fra deg kameraet når du sover, spiser, dusjer og går på do (~12 timer per dag), tar du altså 50 bilder i timen de resterende 12 timene - omtrent ett i minuttet...du må ha japansk blod i årene.

 

Oppløsningen kommer mest an på hva du skal bruke de til. Hvis du kun skal se på de på PCen, kan du gå langt under 5MP.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du må ta så mange bilder for å fylle opp 4.6TB med diskplass ;)

Hvorfor ikke gå over til video i stedet, så slipper du å overanstrenge pekefingeren ? ;)

 

Bortsett fra det så vil jeg tro at 5MP holder i massevis - de kan fint printes opp i A2.

Da jeg begynte med digital måtte jeg gå ned i oppløsning non ganger for å få plass på mine store 8MB og 16MB-kort, men selv disse 640x480-bildene har jeg fortsatt mye glede av. Så hvis du trenger enda mere bilder pr dag er det jo bare å skru ned oppløsningen et hakk til ;)

Lenke til kommentar

Myhken2 du bør lære deg å komponere bedre bilder, det er åpenbart at du bare knipser i vildensky når du er avhengig av å ta så mange bilder i døgnet. Fokuser på motiv å bruk lang tid på å ta bilder, det er bare pressefotografer som er avhengig av å ta så mange bilder på så kort tid. Når du ta bilder av kjente greske steder har du tid til å komponere bildene godt, vi snakker ikke om dekning av en fotball kamp eller lignene hvor du bare må knipse i vei å bruke det som blir bra.

 

Selv erfarer jeg i hvertfall at det å bruke små minnekort gjør meg til en bedre fotograf, da jeg er bruker mer tid per bilde å er mer kritisk til motiv og komposisjon. Jeg har et 512mb kort + et 256mb som jeg sjeldent trenger å bruke fordi jeg sjeldent klarer å fylle 512 kortet.

Lenke til kommentar

hehe, vet at jeg tar mange bilder. Har alltid gjort det.

Selvsagt, jeg kan bli flinkere til å komponere bildene....men spørsmålet mitt var om 5 MP vil holde. Og det har jeg fått svar på. Fant noen andre tråder også.

 

Kjøpte med ett lite harddisk kabinett med minnekort leser nå + batteri, så da kan jeg bruke den til å legge over bilder fra minnekortene.

Så da slipper jeg å drasse med den bærbare hele dagen.

Lenke til kommentar

snakker om emagic data storage bank.....Denne her

 

Satt inn en 80 GB disk, og den fungerer helt uavhengig av pc'en. Du setter inn minnebrikken, trykk på Copy og så er du klar til å ta nye bilder.

 

Testet den i går og den funker helt fint. Brukte ca 6 minutter på å overføre en full 512 MB brikke. Så ca dobbelt så fort som spesifikasjonene tilsier.

Har kanskje en del å si på hastigheten på minne brikkene.

Lenke til kommentar
Satt inn en 80 GB disk, og den fungerer helt uavhengig av pc'en. Du setter inn minnebrikken, trykk på Copy og så er du klar til å ta nye bilder.

5735313[/snapback]

Etter at du har brukt Erase eller Format på kortet i kameraet ja...

Jeg er forøvrig også helt fornøyd med eMagics boks så langt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...