Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe alkohol til mindreårige

Plomma2

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

5731986[/snapback]

Trenger en bekreftelse på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor tar da Politiet fra alkoholen til folk under 18 hvis de får øye på det?

5731709[/snapback]

Eneste gangene ungdom blir fratatt alkohol er:

1) når de blir stoppet i tollen. 18/20-års aldersgrense på innførsel av alkohol i Norge.

2) når de drikker på offentlig plass.

5731986[/snapback]

En annen viktig ting å huske på er jo at ungdom fra dem er fylte 16, faktisk har lov til å bære alkohol med 18-års allersgrense, men dem har ikke lov til å drikke det.

5732042[/snapback]

Det har allerede blitt sagt tre ganger i denne tråden, men du skjønnner det vist ikke, det er ingen aldersgrense på å drikke alkohol i Norge!

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Ser du noe om drikking der? Da er vel den saken klar.

Lenke til kommentar

Jeg kan forsåvidt være enig i det folk sier at øl er tryggere og det er bedre å kjøpe det til dem enn at de skal få tak i HB og skade seg på det, men jeg trøster meg med at de, selv om de ikke får øl av meg, ikke får tak i HB eller noe annet spesielt farlig.

Lenke til kommentar
Om jeg hadde i en krangel med min verste fiende sagt noe slik som Brenn i Helvete din ******** , og vedkommende hadde brent inne ikke lenge etterpå hadde jeg fått dårlig samvittighet.

Og om noen hadde trua med å henge seg om jeg dumpa de, og jeg dumpa de og sa værsegod, og vedkommende hadde hengdt seg, ja da hadde jeg ikke hatt det godt med meg selv på en god stund.

Og om jeg hadde gitt alkohol til en mindreårig , og den personen ble funnet død neste morgen. Ja gudene vet at jeg ikke hadde vært særlig høy i hatten da.

5731006[/snapback]

Om noen er så dumme at de ikke klarer å kontrolere drikkinga si kan de bare ha det så godt for min del. Om de daua av min alkohol blir jeg heller glad enn lei meg, en idiot mindre her i verden.

Lenke til kommentar
Det har allerede blitt sagt tre ganger i denne tråden, men du skjønnner det vist ikke, det er ingen aldersgrense på å drikke alkohol i Norge!

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

5732737[/snapback]

Det står heller ingen ting om det er forbudt å kjøre over gamle damer der, men det gjør det ikke lov for det.

Lenke til kommentar

§ 1-5. Aldersgrense.

5732737[/snapback]

Det står heller ingen ting om det er forbudt å kjøre over gamle damer der, men det gjør det ikke lov for det.

5734589[/snapback]

Det står i veitrafikkloven det...

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar

:roll:

Joda, jeg er jo ikke helt bortreist heller da. Poenget mitt var jo nettopp at fordi om noe IKKE står ett sted, betyr ikke det at det ikke står noe sted.

edit: kan ikke "skjenking" forresten forstås som drikking, det være seg frivillig eller ufrivillig?

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Om jeg hadde i en krangel med min verste fiende sagt noe slik som Brenn i Helvete din ******** , og vedkommende hadde brent inne ikke lenge etterpå hadde jeg fått dårlig samvittighet.

Og om noen hadde trua med å henge seg om jeg dumpa de, og jeg dumpa de og sa værsegod, og vedkommende hadde hengdt seg, ja da hadde jeg ikke hatt det godt med meg selv på en god stund.

Og om jeg hadde gitt alkohol til en mindreårig , og den personen ble funnet død neste morgen. Ja gudene vet at jeg ikke hadde vært særlig høy i hatten da.

5731006[/snapback]

jajaja ! Du er så god og har så god samvittighet så.. Prektig

:nei:

Smugler øl sier jeg.. Slipper og stå på Kiwi og trygle

Lenke til kommentar
1. Alle kan kjøpe øl i Norge. Det er ingen aldersgrense for å kjøpe alkohol. Det som det derimot ikke er lov er å SELGE alkohol til personer under 18 event. 20 år hvis det er fra 22% alkoholinnhold.

Dette er en vesens forskjell fordi det ikke foreligger en hjemmel til å straffe noen som kjøper, men man straffer selger i steden.

5728337[/snapback]

Så det er lov å kjøpe øl ved selvbetjening?

Lenke til kommentar
1. Alle kan kjøpe øl i Norge. Det er ingen aldersgrense for å kjøpe alkohol. Det som det derimot ikke er lov er å SELGE alkohol til personer under 18 event. 20 år hvis det er fra 22% alkoholinnhold.

Dette er en vesens forskjell fordi det ikke foreligger en hjemmel til å straffe noen som kjøper, men man straffer selger i steden.

5728337[/snapback]

Så det er lov å kjøpe øl ved selvbetjening?

5734875[/snapback]

Jeg håper du gjør deg dummere enn du egentlig er. For du forstår sikkert at i det du betaler for f.eks: en flaske øl i kassa, så er det personen som sitter og tar imot pengene dine, som IKKE har lov å selge deg den flaska hvis du er under 18 år. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...